JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nesodden-ferjene blir elektriske ved Horten Skipsreparasjoner AS:

Her settes 26 tonn med batterier inn i Nesodden-ferjene

Kilometervis med elektriske kabler strekkes bak skott, dørk og oppunder dekk på MS Kongen. For nå er det elektrisk drift som gjelder – også til vanns.
KONGEN: Den 50 meter lange Nesoddbåten som tar hele 600 passasjerer blir liten i den store tørrdokken i Horten.

KONGEN: Den 50 meter lange Nesoddbåten som tar hele 600 passasjerer blir liten i den store tørrdokken i Horten.

Erlend Angelo

29.08.2019
12:18
21.08.2023 17:14

hanne@lomedia.no

HORTEN: Det er hektisk på det tradisjonsrike verftsområdet som har huset båtbyggere siden 1820. Det er Horten Skipsreparasjoner (HSR) som nå drifter de to store tørrdokkene og et maskinverksted og har tatt opp arven etter «Verven» i Vestfold-byen.

For tida er de mest opptatt av å hjelpe Oslo med å opprettholde sitt miljørykte. Det gjør de ved å bygge om innmaten på de bilfrie ferjene som trafikkerer landets største passasjersamband, Oslo-Nesodden, som frakter nær tre millioner passasjerer årlig.

KONGEN: Den 50 meter lange Nesoddbåten som tar hele 600 passasjerer blir liten i den store tørrdokken i Horten.

KONGEN: Den 50 meter lange Nesoddbåten som tar hele 600 passasjerer blir liten i den store tørrdokken i Horten.

Erlend Angelo

26 tonn batterier

Tusenvis av pendlere vil snart merke at de utslippsfrie båtene vil gli stillere gjennom vannet. Batterier erstatter nemlig gassen som har drevet båtene. For å få ut den store gasstanken og gassmotoren, måtte de skjære hull i skutesida. Det er nå tettet og malt over. På plassen der tanken sto, skal hele 440 batterier på 60 kilo hver sørge for sikker drift av «Kongen», «Dronningen» og «Prinsen». Den store batteripakken veier hele 26 tonn til sammen og gir 2018 kWh.

Docking på brygga

På kaia ved Aker Brygge i Oslo monteres det dockingstasjon som båten plugger seg til for å lade batteriene i løpet av de åtte minuttene de ligger under land. Turen over fjorden tar 20 minutter.

– Det har vært spennende å være med på prosessen. En ting er jo å bygge nye båter til elferjer, men å bygge om fra gass til batteri, det er en spennende utfordring, sier klubbleder og altmuligmann Marius Paulsen.

HRS selv har bare 14 fast ansatte. Men de drar veksler på hele miljøet i industriparken de er en del av, og sysselsetter 60-70 personer i ombyggingsperioden på de tre båtene fram til våren 2020.

Det er viktig å bruke kortreist kompetanse, og å bidra til å opprettholde kompetansen lokalt. Det er de enige om, både klubb-leder Paulsen og daglig leder Thomas Sørgjerd.

Parallellt med utskiftingen av gass til batteri, foregår også en renovering av klimaanlegget ombord, der det er sjøvann som skal være energikilden.

Lokal kompetanse

Horten skipsreparasjoner disponerer to store tørrdokker og er det eneste verftet i sin størrelse som er igjen i Oslofjorden. Et slikt oppdrag med elektrifisering av de store båtene krever flere fagmiljøer og HRS har både leverandører og samarbeidspartnere som kan bidra til å levere en pakke.

Målet med de elektriske Nesodden-båtene er å spare utslipp på 6.000 tonn CO2 i året. Men blir isen tjukk i indre Oslofjord, det blir veldig kaldt eller noe skulle skje med batteriene, så beholder båtene likevel biodieselaggregater som reserveløsning.

Horten Skipsreparasjoner AS (HSR)

Dokker og reparerer skip. Klassifisering. Driver to store tørrdokker, dypvannskaier og maskinverksted.

Del av Horten Industripark. På tuftene av tradisjonsrike Horten Verft.

14 fast ansatte.

Omsetning 70 millioner kroner.