Justine Ombergs jobb er å fotografere biler slik at de ser attraktive ut i annonsen.
Håvard Sæbø
Faste jobber:
Justine fikser biler og får orden på livet
Hun hadde gitt opp håpet om å få seg en skikkelig jobb. Nå har hun imidlertid fått sjansen. Det forandret livet til Justine Omberg (23).
eline@lomedia.no
Mellom skinnende blanke og salgsklare bruktbiler, manøvrer Justine Omberg med sikkert håndlag kamera og blits. Hennes jobb er å fotografere biler slik at de ser attraktive ut i annonsen. Bilene er på forhånd grundig vasket og polert av hennes kollegaer på Møller Medvind.
Seriøsitet og trivsel
Men Møller Medvind er ikke som andre bilpleiefirmaer. Midt i en bransje preget av kriminalitet, utnytting og svart arbeid, er Møller Medvind en oase av seriøsitet, trivsel – og inkludering.
– Jeg hadde vært uten jobb lenge da jeg fikk et tilbud fra Nav om å begynne her. Det var utrolig å merke hvor åpne og mottakelige de var her, og også det å kunne prate om alt mulig, forteller Omberg.
Hun opplevde å få sjansen, å bli møtt med respekt og å bli sett som et helt menneske.
– Jeg hadde hatt korte jobber før, men aldri truffet sjefer som behandlet meg som en likeverdig, sier Omberg.
Faste, fulle jobber
Mange av de rundt 50 som jobber på bilpleien på Møller Medvind har rukket å skaffe seg en del tung bagasje allerede i ung alder. De har sjelden fullført skolegang, og mange har cv med store huller.
– Egentlig er det slik at flere her har hatt veldig mange jobber. Kortvarige, elendige jobber fylt av usikkerhet. Hos oss er det derimot fulle, faste jobber som gjelder. Det er vårt DNA.
Det sier Bjørn-Erik Tangen. Sammen med Mari Førde, oldebarn av Møller-konsernets grunnlegger, startet han for tre år siden med blanke ark. Ideen var å endre måten Møller utførte det Mari Førde kaller samfunnsoppdraget. I stedet for å gi bort penger til ulike gode formål, ville de gjøre samfunnsoppdraget forretningsnært, nært Møllers kjernevirksomhet.
– Vi har to store mål. Det ene er inkludering. Det andre er å bidra til å rydde opp i bilpleiebransjen, som er preget av kriminelle aktører og utnytting, sier de to engasjerte lederne.
Saken fortsetter under bildet.
Bjørn-Erik Tangen og Mari Førde brenner for inkludering og å endre utenforskap.
Håvard Sæbø
Superledere
Tangen har 35 år bak seg i Møller-konsernet, i ulike lederroller. Her på Medvind får han utløp for sin spesielle interesse for å ta opp folk fra utenforskap.
– Disse medarbeiderne beriker virksomheten enormt. De gjør organisasjonen bedre, er mye, mye bedre ledere fordi de har andre perspektiver. For disse har erfaringer man ikke får på skolebenken, sier Tangen.
De kalles gjerne utskudd, dropouts, navere. Men ikke på Møller Medvind. Der kalles de mennesker, kollegaer, venner. Ingen må brette ut livet sitt og bekjenne alt de har gjort og ikke gjort på jobbintervju, slik de så ofte har gjort hos sosiallærer, politi og Nav.
– Du starter med rak rygg her og ingen tisker og visker. Men vi stiller krav. Våre ansattes oppdrag er å være Norges beste kollegaer og å levere Norges fineste biler, sier Mari Førde.
Best kvalitet i Oslo
De fine bilene står lina opp i det nye, lyse lokalet på Alnabru. For et utrent øye ser de som nye ut. Den looken krever både kompetanse og hardt arbeid. Yrkesstolthet er en viktig ingrediens i arbeidshverdagen. Målet for Møller Medvind er å få på plass et opplegg for fagbrev innen 2022.
– Ingen i Oslo slår oss på kvalitet. Kundene våre får mer for biler nå som de bruker oss. Så høyere pris og seriøsitet lønner seg. Vårt mål er også å drive lønnsomt, sier Bjørn-Erik Tangen.
Saken fortsetter under bildet.
På Møller Medvind er det åpenhet og vennlighet som gjelder. Her er Justine i samtale med Mohsin Ali.
Håvard Sæbø
Endret alt
Mohsin Ali holder på med innvendig rengjøring av en svær Audi. Han synes det er artig å få levert brukte biler og få dem til å skinne skikkelig. Før Møller Medvind jobba han ti år i ulike bemanningsbyråer, som midlertidig ansatt på korte kontrakter.
– Men livet er ikke midlertidig. De firmaene der bare bruker deg, som en engangsgrill. Det er ikke så kult å ringe rundt til ulike byråer og tigge om jobb, sier Mohsin Ali.
Selv var han i gang med bilmekanikerfagbrev, men fikk aldri lærlingplass. Til slutt ga han opp, mistet motivasjonen. Det ble noen ørkesløse år. Nå har han full, fast jobb – og mye har endret seg.
– Ledelsen her bryr seg ikke om hva du har i sekken, så lenge du gjør en god jobb.
Men Ali kjenner mange unge som sliter.
– Gutter på 18-20 år som ikke kommer seg i gang med arbeidslivet, de er helt på gråten. Fort begynner mange å tenke i kriminelle baner, hasjsalg er et kjapt alternativ, sier Ali.
Fantastiske Nav
Alle som jobber på Møller Medvind kommer fra Nav-systemet. Lederne Førde og Tangen har bare godt å si om samarbeidet med etaten. Ja, de kaller det rett og slett fantastisk, ikke hverdagskost for Nav i disse tider.
Sammen har de utviklet en helt ny måte å samarbeide på, med minst mulig byråkrati og med oppmerksomhet på alle sider ved livet. Bolig, førerkort, helsehjelp – her skal Nav trå til kjapt og effektivt. De unge skal ikke være kasteballer i systemet.
Opplegget virker. Tre år etter starten, er det over 50 ansatte, og 23 har allerede fått fulle, faste stillinger. Noen har begynt i andre virksomheter.
– La oss sammen forstå at dette handler om mennesker. Hva skal til for at et menneske skal komme ut av utenforskap og klare seg selv? Vi kan trygt si at seks måneder med lønnstilskudd fra Nav ikke er svaret. Den langsiktige løsningen er full, fast jobb. Alternativet til det er en rein fattigdomsfelle, sier Tangen.
– Det er faste medarbeidere man investerer i. Det ønsker vi å gjøre, og vi vil ha støtte til språkopplæring, tett faglig oppfølging og all nødvendig helsehjelp, slik at vi får beholde våre folk. Disse har prøvd, prøvd og prøvd. Med trygghet for jobb hos oss, blir det litt lettere å holde ut. Slik starter de nye liv, sier Mari Førde. Nå håper hun og Tangen at modellen de har utviklet for inkludering kan spre seg også til andre bransjer og bedrifter.
Saken fortsetter under bildet.
Mohsin Ali synes det er gøy å få inn gamle biler og få dem til å skinne.
Håvard Sæbø
Ivrige folk får sjansen
De aller fleste medvinderne er unge, under 30. Derfor skiller Jan Henriksson seg ut i lokalet, med sine 60 år. Hermansson har førerkort, og driver mye med henting og levering av biler til kunder.
– Jeg jobba 16 år med å kjøre søplebil. Men så mista jeg jobben og leiligheten samtidig. Da bodde jeg ute, i åtte måneder.
Henriksson gjemte sekken under Østensjøbroa, og satte seg på t-banen og sov der. Det var tøft for en mann på snart 60.
– Så fikk jeg tilbud fra Nav om å begynne her. Da fiksa de også leilighet til meg, sier han. Nå har han vært på Møller Medvind i ett år, og trives.
– Prosjektet er veldig bra. De plukker opp folk, ivrige folk som bare aldri har fått sjansen før.
Møller Medvind
Bedrift på Alnabru i Oslo som ansetter unge arbeidstakere med huller i CVen innen bilpleie.
Er del av Møller-konsernet.
Arbeidstakerne kommer fra Nav-systemet der Møller Medvind har etablert en helt ny samarbeidsform.
Målet er at arbeidstakerne skal komme seg ut i andre, fulle og faste jobber på sikt.
Møller Medvind ønsker å spre denne modellen for inkludering.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.