SKEPTISK TIL KARANTENEUNNTAK: - Sjåførene kan dra med seg smitte selv om de ikke føler seg syke. Selv om transport er en samfunnskritisk funksjon, hjelper jo ikke det om vi blir syke, sier Øyvind Selnes.
Tormod Ytrehus
Koronakrisa:
Øyvind er en av mange hverdagshelter som holder hjulene i gang
En fullstappet buss kan være en rullende smittebombe, men Øyvind Selnes er en av mange bussjåfører som trosser korona-faren.
roy@lomedia.no
SLEMMESTAD: – Det er veldig stille. Mandagen etter at skoler og barnehagene stengte hadde jeg på det meste tolv personer i bussen, forteller Øyvind Selnes.
Som før anbud
Han kjører buss i Asker og mellom Hurumlandet og Oslo. Særlig ruta innover mot Oslo i rushtiden har endret seg radikalt. Nå er det ingen kø verken av vanlige biler eller elbiler i kollektivfeltet.
– Fredag fikk jeg en halvtime pause på bussterminalen. Det har aldri skjedd før, smiler han.
Pausene etter hver rute har plutselig blitt normalen, siden det er mindre trafikk på veiene og langt færre passasjerer.
– Det er nesten som å kjøre buss før anbudene kom i bussbransjen, påpeker han.
Saken fortsetter under bildet.
Tormod Ytrehus
Med så få passasjerer trenger de heller ikke å sitte eller stå tett.
– Det er så få som reiser nå, og jeg ser at det er folk som er flinke til å kjøpe billetter i appen. Ofte kommer de inn bakdøren og viser fram på mobiltelefonen at de har betalt, forteller han.
Unntatt fra karantene
Passasjerene får nemlig ikke bruke den fremre døren lenger, og de første seteradene bak sjåføren er avsperret for å beskytte sjåføren mot smitte.
– Det er noen av kollegaene mine som kjører med munnbind og hansker, men jeg gjør ikke det, sier han.
Sperringene rundt sjåføren kan imidlertid like gjerne beskytte passasjerene. Bussjåfører som føler seg friske er nemlig unntatt karantenebestemmelsene som sier at man må holde seg hjemme i to uker etter å ha vært i utlandet. Det betyr at en bussjåfør kan gå på jobb dagen etter at han har vært for eksempel i Nord-Italia.
Det er Øyvind Selnes skeptisk til.
– Det burde vært karantene som for alle andre. Sjåførene kan dra med seg smitte selv om de ikke føler seg syke. Selv om transport er en samfunnskritisk funksjon, hjelper det jo ikke om vi blir syke. Kona og jeg var på tur til Kiel. Hun måtte rett i karantene da hun kom hjem. Jeg gikk rett på jobb. Det har jo allerede vært en sjåfør i Unibuss som har blitt smittet, understreker han.
Saken fortsetter under bildet.
Tormod Ytrehus
Færre avganger
Allerede før det ble kjent, endret sjåførene rutinene sine når de skulle overta en buss fra en annen sjåfør.
– Tidligere gikk vi jo bare inn på bussen mens den andre sjåføren gjorde seg ferdig. Nå venter vi på utsiden til han er gått ut, og vi holder god avstand,
Årsaken til at transport er unntatt fra karantenebestemmelsene, tror Selnes skyldes at det særlig i byene er mange utenlandske sjåfører som reiser ofte til og fra hjemlandet.
Bussjåføren fra Slemmestad mener likevel at dette kunne vært løst siden det nå er så få som bruker kollektivtransport. Det kunne også bidratt til å unngå permitteringer i bransjen.
– Man kunne fint gått ned i antall ruteavganger. Det ville gitt rom for at sjåfører som har vært i utlandet kunne vært i karantene, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
Tormod Ytrehus
Skaper sirkulasjon
Som tillitsvalgt har han nemlig fått spørsmål fra kolleger om hvor lenge de skal kjøre med nesten tomme busser.
– Det kan jo virke litt meningsløst, men samtidig er jo vi en av de yrkesgruppene som har inntekter som gjør at det blir litt sirkulasjon i økonomien. Dessuten er det jo alltid noen som trenger transport. I dag hadde jeg en rullestolbruker og hvis noen uten bil trenger bussen, er det jo greit at vi er der, avslutter Øyvind Selnes.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.