JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Klubben viser frem varene. Fra venstre Jens Morten Solheimslien Rue, Jan Arild Martinsen, Robin Nordengen Bjørnstad og Monica Trageton Karlsen.

Klubben viser frem varene. Fra venstre Jens Morten Solheimslien Rue, Jan Arild Martinsen, Robin Nordengen Bjørnstad og Monica Trageton Karlsen.

Håvard Sæbø

På Skaugum Bestikk er jobben så eksklusiv at de har Kongens velsignelse

Kall ikke Skaugum Bestikk for «retro». – Vi kaller det «klassisk», eller «tidløst», sier klubbleder Monica Trageton Karlsen.

harald@lomedia.no 

has@lomedia.no

GEILO: Det var Magasinets trendsensitive fotograf som begeistret påpekte det retr…, vi mener tidløse ved Skaugums produkter, som lages på gamlemåten.

Hver eneste skje, gaffel, kniv og ostehøvel er gjennom 15 til 20 operasjoner, avhengig av om skaftet er i eik, teak eller plast.

Og disse operasjonene, fra kapping og boring til skafting og pussing, utføres enten med tradisjonelle maskiner – noen er like gamle som fabrikken selv fra 1943 – eller manuelt, som den siste finpussen.

– Og så skal alt godkjennes av meg på innpakkingen, og jeg er nøye. Noen mener jeg er litt for nøye, sier klubblederen.

Resultatet er uansett eksklusivt håndverk. Så eksklusivt at det har kongelig velsignelse.

Jan Arild Martinsen og de andre på Skaugum jobber med tradisjonelle, mekaniske metoder.

Jan Arild Martinsen og de andre på Skaugum jobber med tradisjonelle, mekaniske metoder.

Håvard Sæbø

Kongen som sa ja

Bestikket fra Geilo het «Märtha», etter Norges kronprinsesse, da produksjonen startet i 1943.

Men det ble strid om merkenavnet, så man måtte finne et nytt. Det like kongelige «Skaugum» ble foreslått, men det er jo ikke et navn man bare kan selge uten videre.

Så styreleder Jens Christian Hauge, kjent motstandsmann og politiker, ringte Kong Haakon og spurte.

– Ja, hvis dere driver ryddig og vel, svarte Kongen.

Det lovte man, og det har man gjort siden. Både Kongens svar og et stort portrett av ham henger prominent i fabrikken, som har daglig trim for de ansatte, et uformelt miljø med fleksibel arbeidstid – og Fellesforbundet-klubb med fire medlemmer.

Kong Haakon stilte krav til navnebruken.

Kong Haakon stilte krav til navnebruken.

Håvard Sæbø

Åpent for alle

Ett av dem er Jan Arild Martinsen, som har vært på fabrikken i elleve år. Han holder til i underetasjen, der skaftene kappes og freses og tromles og oljes.

Hengt opp godt synlig på alle arbeidsstasjonene står det «PUST!», som ikke er et produktnavn, men en påminnelse.

– Jeg har en tendens til å glemme det, innrømmer veteranen.

Magasinet er privilegerte som får se kjellerprosessen. Skaugum har åpen dør mellom fabrikkutsalget og fabrikken, og kunder som kommer innom for å se, får også bivåne ferdigstillingen av bestikket oppe.

– Ikke bare det, barna kan få sette sammen sitt eget bestikk, forteller Trageton Karlsen.

Det får ikke Magasinet. Men vi fikk se kjelleren, og hele prosessen fra begynnelse til slutt.

Og den er tidløs.

Skaugum Bestikk

Har lagd bestikk siden 1943.

Produseres på Geilo, med sju ansatte.

Distribueres gjennom kjente kjeder, som blant annet Christiania Glasmagasin.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss