Tonje Paulsen Solem"/>

laster inn

Marius Fiskum

– Du kan få jobb hvis du kan kjøre truck, var beskjeden Geir Håvard fikk da han tok kontakt med den lokale fabrikken.

Marius Fiskum

Men Geir Håvard sitter i rullestol.

Marius Fiskum

På jobben har de funnet løsninger fortløpende. I dag har Geir Håvard fast jobb og skal ta sitt andre fagbrev.

Marius Fiskum

– Sjefen var ikke så opptatt av hva jeg ikke klarte, det fikk han jo uansett ikke bruk for.

Marius Fiskum

– Du kan få jobb hvis du kan kjøre truck, var beskjeden Geir Håvard fikk da han tok kontakt med den lokale fabrikken.

Marius Fiskum

Men Geir Håvard sitter i rullestol.

Marius Fiskum

På jobben har de funnet løsninger fortløpende. I dag har Geir Håvard fast jobb og skal ta sitt andre fagbrev.

Marius Fiskum

– Sjefen var ikke så opptatt av hva jeg ikke klarte, det fikk han jo uansett ikke bruk for.

Marius Fiskum

Skiftarbeider Geir Håvard kan ikke gå, men jobber fulltid på fabrikk

– Jobb er viktig for alle. Det har med psyken å gjøre, mener Geir Håvard Larsen.

tonje@lomedia.no

Geir Håvard Larsen har vært på nattskift på fiskefôrfabrikken til Cargill på Bergeneset i Troms.

Vi møter han etter at han har fått sove litt og humøret er på topp, som vanlig. Han ruller inn på kontoret, og stolen som står foran datamaskinen må ut før han kan ta plass foran skjermen.

– Det er bare å tenke tynnere tanker, så går det bra, sier han og ler.

Fra kontoret kan han styre bulklasten, som er fiskefôr i løsvekt, som går via ei sjakt og til båten som skal frakte fôr til oppdrettsnæringa. I tillegg laster de på store 500-kilos sekker.

Larsen har steget i gradene og er nå skiftkoordinator på logistikkavdelingen.

Geir Håvard Larsen jobber i logistikkavdelinga til Cargill på Bergeneset i Troms. Her ser han på at et skip blir lastet med med fiskefôr via sjakt.

Geir Håvard Larsen jobber i logistikkavdelinga til Cargill på Bergeneset i Troms. Her ser han på at et skip blir lastet med med fiskefôr via sjakt.

Marius Fiskum

Uaktuelt å gå på trygd

Larsen har cerebral parese (CP), som er en samlebetegnelse på motoriske funksjonsforstyrrelser som oppstår før, under eller etter fødsel. Men han hadde på ingen måte sett for seg å starte på «rulletrygd» da han var ferdig med videregående.

Han er selv fra Storsteinnes og tok kontakt med den lokale fiskefôrfabrikken for å få arbeid. Han fikk lovnad om at de hadde jobb til han hvis han kunne kjøre truck.

Da tok Larsen kontakt med Nav, som fikk bygd om en Nissan 2004-modell. Larsen har behov for å styre trucken med joy stick framfor ratt, slik som han også kjører bilen sin.

– De andre er ikke sensitiv nok i håndleddet, spøker Larsen.

Geir Håvard Larsen snakker med kollega Erlend Stien på et av de nye lagrene til fabrikken. Etter all medieoppmerksomheten som Larsen har fått, spøker Stien med at han kan være manager.

Geir Håvard Larsen snakker med kollega Erlend Stien på et av de nye lagrene til fabrikken. Etter all medieoppmerksomheten som Larsen har fått, spøker Stien med at han kan være manager.

Marius Fiskum

Den første perioden Larsen jobbet på fabrikken var han utplassert via Nav, som også betalte lønna. Det viste seg imidlertid at han var såpass effektiv og dyktig at han senere fikk jobb som sesongarbeider.

Laksen spiser mye mer om sommeren når det er varmere i havet, noe som gjør dette til høysesong for fiskefôr-produsenter. Bedriften har 56 personer ansatt og har rundt 72 arbeidere i høysesongen.

Etter nesten 18 år som sesongarbeider søkte 37-åringen på en fast fulltidsjobb som ble utlyst. Fabrikksjef Jan-Vidar Olsen vurderte søkerne ut fra fastsatte kriterier sammen med to andre fra ledelsen, og de drøftet kandidatene med tillitsvalgte.

Det var en grundig prosess, og Geir Larsen fikk tilbud om jobben fordi han var en av de beste kandidatene.

– Det er noe med å evne å se forbi rullestolen, mener fabrikksjefen, som påpeker at Larsen scoret svært godt på kriteriene til stillingen.

Larsen husker prosessen godt og har satt pris på at bedriften valgte å satse på ham.

– Jan-Vidar spurte meg hva jeg klarte å gjøre. Han var ikke så opptatt av hva jeg ikke klarte, det fikk han jo uansett ikke bruk for. Akkurat den tankegangen er unik, mener skiftarbeideren.

Fra datamaskinen styrer Geir Håvard Larsen lasting av fiskefôr til skipene som legger til kaia ved fabrikken. Han lager også prosedyrer som nye ansatte kan støtte seg på i tiden etter opplæringen.

Fra datamaskinen styrer Geir Håvard Larsen lasting av fiskefôr til skipene som legger til kaia ved fabrikken. Han lager også prosedyrer som nye ansatte kan støtte seg på i tiden etter opplæringen.

Marius Fiskum

Jakter godfølelsen

Larsen har allerede fagbrev som automatikkmekaniker. Den 19. juni skal han også opp i fagbrev i logistikk.

Fabrikken satser på å heve de ansattes kompetanse og legger til rette for at både fast ansatte og sesongarbeidere kan ta fagbrev. De lar også ansatte hospitere i andre avdelinger, som gir læring og mer fleksibilitet når det kommer til arbeidsoppgaver.

– Det er den godfølelsen når du får noe til, den er vi ute etter, sier Olsen.

Dette er noe Larsen kjenner seg igjen i; verdien av å føle at du bidrar og ikke bare det å snakke og være sosial på jobb.

– Jobb er viktig for alle. Det har med psyken å gjøre. Om du ikke har noe å gjøre, så renn du på veggen mentalt, sier han.

Logistikkleder Marius Lingrasmo er den nærmeste lederen til Geir Håvard Larsen. Lingrasmo setter stor pris på at Larsen er så engasjert og flink til å se løsninger i jobben.

Logistikkleder Marius Lingrasmo er den nærmeste lederen til Geir Håvard Larsen. Lingrasmo setter stor pris på at Larsen er så engasjert og flink til å se løsninger i jobben.

Marius Fiskum

Marius Lingrasmo er logistikkleder på fabrikken og Larsens nærmeste sjef. Han setter pris på både Larsens kunnskap, engasjement og evne til å se løsninger.

– Geir Håvard kan jo komme med forslag om at dette skal han gjøre, og så kan jeg bli litt usikker. Men da har han allerede tenkt ut løsningen på forhånd, forteller Lingrasmo.

Han er takknemlig for å ha ansatte som er så løsningsorienterte og full av pågangsmot og godt humør;

– Man blir jo litt inspirert. Hvis man har litt vondt eller noe en dag og så ser man på han Geir Håvard som står på og ikke klager.

Geir Håvard Larsen har daglige møter på kontrollrommet, hvor det legges en plan for ressursbruk. Her sitter han sammen med Ilona Liepina, som hospiterer på kontrollrommet og til vanlig jobber på logistikkavdelinga.

Geir Håvard Larsen har daglige møter på kontrollrommet, hvor det legges en plan for ressursbruk. Her sitter han sammen med Ilona Liepina, som hospiterer på kontrollrommet og til vanlig jobber på logistikkavdelinga.

Marius Fiskum

Bygger ny truck

På siden av fabrikken står Nissan-trucken fra 2004, som allerede har rullet gjennom sine beste dager.

Larsen har brukt denne trucken til å jobbe på lageret. Den er bygd om to ganger, og det er skiftet en rekke deler, men den holder ikke dagens standarder. Dessuten virker ikke bremsene.

Denne trucken hadde en del barnesykdommer da den ankom Bergeneset, og en gang endte Larsen med å kjøre i ring på kaia fordi han ikke fikk til å stoppe. Til slutt fikk kollegaene hans tak i noe stort som han kunne kjøre inn i og stoppe farten.

Larsen har vært truck-løs siden i fjor sommer. Cargill har kjøpt en ny truck til ham, og den skal bygges om på Navs regning. Trucken skal skreddersys etter Larsens behov. Det skal også være mulig å bytte ut joysticken med ratt, slik at alle ansatte kan kjøre den.

– Det meste kan tilrettelegges og fikses på bare det ligger nok penger. Når det kommer til maskiner og sånn kan alt bygges, mener Larsen.

Siden han har god teknisk forståelse og brukererfaring fra den gamle trucken, er han aktivt med og gir råd fra sidelinja under ombyggingen.

Den nye trucken blir den første i sitt slag i Norge, fordi den er tilpasset for at både Larsen og andre ansatte kan bruke den.

Trucken er litt forsinket, men Larsen håper å testkjøre den i juli og få den på plass i sommer. Men det har blitt strengere krav til sikkerhet med årene, og det er mye som skal klaffe.

Den gamle Nissan-trucken som Geir Håvard Larsen brukte før, er pensjonert for godt. Larsen ser fram til at han snart skal få en ny truck, slik at han kan jobbe mer på lageret igjen.

Den gamle Nissan-trucken som Geir Håvard Larsen brukte før, er pensjonert for godt. Larsen ser fram til at han snart skal få en ny truck, slik at han kan jobbe mer på lageret igjen.

Marius Fiskum

God arbeidsplass

Larsen jobber i en femskiftsordning på logistikkavdelingen. Han lager også prosedyrer som sesongarbeiderne kan lene seg på etter opplæringen.

Da trucken ble stående, måtte han lære å håndtere datamaskin.

– Det har vært et par ganger hvor jeg hadde lyst å kaste maskinen ut av vinduet, og delete-knappen var mye i bruk i starten, sier Larsen, som i starten ringte mye til lederne når han kranglet med dataen.

Men han setter pris på å lære seg nye ting, slik at han kan bidra på et område hvis det er lite å gjøre på et annet. Men gladlaksen legger ikke skjul på at han gleder seg til den nye trucken er på plass på fabrikken.

– Jeg skal bidra med mitt. Da må jeg også gjøre jobber som er mindre artige enn andre. Men jeg pleier å tenke at når jeg gjør det, så slipper de andre å gjøre det, forteller Larsen.

Han opplever at han absolutt er en av gjengen, og at det aldri er noe problem å få hjelp om trappeheisen står fast eller han trenger litt hjelp.

– Jeg trives så godt. Det er jo derfor jeg har blitt her, forteller han.

Geir Håvard Larsen tar trappeheisen opp til kantina. Han har søkt om hjelpemidler når de har sett behov for det og forteller at den lokale hjelpemiddelsentralen kjenner godt til ham og bedriften.

Geir Håvard Larsen tar trappeheisen opp til kantina. Han har søkt om hjelpemidler når de har sett behov for det og forteller at den lokale hjelpemiddelsentralen kjenner godt til ham og bedriften.

Marius Fiskum

Ønsker flere i jobb

Larsen mener det er godt mulig å tilrettelegge for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser i arbeidslivet, og håper flere vil satse.

Han mener at det meste kan tilrettelegges og fikses på bare det er nok penger, og at alt av maskiner kan bygges om.

– Den sikreste måten å ikke få jobb på, er å ikke søke. Det kommer ingen og henter deg. Samtidig kjenner jeg flere som har handikap som ikke skriver at de sitter i rullestol i jobbsøknaden. Det er mange som skvetter når de ser en rullestol, sier han.

Larsen har som rullestolbruker hatt dialog med en rekke offentlige instanser opp gjennom årene.

– Når jeg sier at «da har jeg ikke muligheten fordi jeg skal på jobb», så blir det fort stille på den andre siden. Jeg tror ikke det er så vanlig, sier Larsen.

På Cargill  har Geir Håvard Larsen lært mye nytt i det siste, men han gleder seg til den nye trucken hans kommer og han får litt større motor.

På Cargill har Geir Håvard Larsen lært mye nytt i det siste, men han gleder seg til den nye trucken hans kommer og han får litt større motor.

Marius Fiskum

Skiftarbeideren har stilt opp til intervju i en rekke medier gjennom årene og fortalt om arbeidshverdagen som rullestolbruker i industrien.

– For meg er jo det å dra på jobb helt vanlig og naturlig. Grunner til at jeg vil fortelle, er at det kanskje kan hjelpe andre, sier skiftarbeideren.

Nå venter noen rolige dager på hytta med kjæresten. Larsen ruller ut porten og inn i bilen sin. Den har han ikke låst. Det er jo ingen andre som klarer å kjøre av gårde med den uansett.

tonje@lomedia.no

Geir Håvard Larsen har vært på nattskift på fiskefôrfabrikken til Cargill på Bergeneset i Troms.

Vi møter han etter at han har fått sove litt og humøret er på topp, som vanlig. Han ruller inn på kontoret, og stolen som står foran datamaskinen må ut før han kan ta plass foran skjermen.

– Det er bare å tenke tynnere tanker, så går det bra, sier han og ler.

Fra kontoret kan han styre bulklasten, som er fiskefôr i løsvekt, som går via ei sjakt og til båten som skal frakte fôr til oppdrettsnæringa. I tillegg laster de på store 500-kilos sekker.

Larsen har steget i gradene og er nå skiftkoordinator på logistikkavdelingen.

Geir Håvard Larsen jobber i logistikkavdelinga til Cargill på Bergeneset i Troms. Her ser han på at et skip blir lastet med med fiskefôr via sjakt.

Geir Håvard Larsen jobber i logistikkavdelinga til Cargill på Bergeneset i Troms. Her ser han på at et skip blir lastet med med fiskefôr via sjakt.

Marius Fiskum

Uaktuelt å gå på trygd

Larsen har cerebral parese (CP), som er en samlebetegnelse på motoriske funksjonsforstyrrelser som oppstår før, under eller etter fødsel. Men han hadde på ingen måte sett for seg å starte på «rulletrygd» da han var ferdig med videregående.

Han er selv fra Storsteinnes og tok kontakt med den lokale fiskefôrfabrikken for å få arbeid. Han fikk lovnad om at de hadde jobb til han hvis han kunne kjøre truck.

Da tok Larsen kontakt med Nav, som fikk bygd om en Nissan 2004-modell. Larsen har behov for å styre trucken med joy stick framfor ratt, slik som han også kjører bilen sin.

– De andre er ikke sensitiv nok i håndleddet, spøker Larsen.

Geir Håvard Larsen snakker med kollega Erlend Stien på et av de nye lagrene til fabrikken. Etter all medieoppmerksomheten som Larsen har fått, spøker Stien med at han kan være manager.

Geir Håvard Larsen snakker med kollega Erlend Stien på et av de nye lagrene til fabrikken. Etter all medieoppmerksomheten som Larsen har fått, spøker Stien med at han kan være manager.

Marius Fiskum

Den første perioden Larsen jobbet på fabrikken var han utplassert via Nav, som også betalte lønna. Det viste seg imidlertid at han var såpass effektiv og dyktig at han senere fikk jobb som sesongarbeider.

Laksen spiser mye mer om sommeren når det er varmere i havet, noe som gjør dette til høysesong for fiskefôr-produsenter. Bedriften har 56 personer ansatt og har rundt 72 arbeidere i høysesongen.

Etter nesten 18 år som sesongarbeider søkte 37-åringen på en fast fulltidsjobb som ble utlyst. Fabrikksjef Jan-Vidar Olsen vurderte søkerne ut fra fastsatte kriterier sammen med to andre fra ledelsen, og de drøftet kandidatene med tillitsvalgte.

Det var en grundig prosess, og Geir Larsen fikk tilbud om jobben fordi han var en av de beste kandidatene.

– Det er noe med å evne å se forbi rullestolen, mener fabrikksjefen, som påpeker at Larsen scoret svært godt på kriteriene til stillingen.

Larsen husker prosessen godt og har satt pris på at bedriften valgte å satse på ham.

– Jan-Vidar spurte meg hva jeg klarte å gjøre. Han var ikke så opptatt av hva jeg ikke klarte, det fikk han jo uansett ikke bruk for. Akkurat den tankegangen er unik, mener skiftarbeideren.

Fra datamaskinen styrer Geir Håvard Larsen lasting av fiskefôr til skipene som legger til kaia ved fabrikken. Han lager også prosedyrer som nye ansatte kan støtte seg på i tiden etter opplæringen.

Fra datamaskinen styrer Geir Håvard Larsen lasting av fiskefôr til skipene som legger til kaia ved fabrikken. Han lager også prosedyrer som nye ansatte kan støtte seg på i tiden etter opplæringen.

Marius Fiskum

Jakter godfølelsen

Larsen har allerede fagbrev som automatikkmekaniker. Den 19. juni skal han også opp i fagbrev i logistikk.

Fabrikken satser på å heve de ansattes kompetanse og legger til rette for at både fast ansatte og sesongarbeidere kan ta fagbrev. De lar også ansatte hospitere i andre avdelinger, som gir læring og mer fleksibilitet når det kommer til arbeidsoppgaver.

– Det er den godfølelsen når du får noe til, den er vi ute etter, sier Olsen.

Dette er noe Larsen kjenner seg igjen i; verdien av å føle at du bidrar og ikke bare det å snakke og være sosial på jobb.

– Jobb er viktig for alle. Det har med psyken å gjøre. Om du ikke har noe å gjøre, så renn du på veggen mentalt, sier han.

Logistikkleder Marius Lingrasmo er den nærmeste lederen til Geir Håvard Larsen. Lingrasmo setter stor pris på at Larsen er så engasjert og flink til å se løsninger i jobben.

Logistikkleder Marius Lingrasmo er den nærmeste lederen til Geir Håvard Larsen. Lingrasmo setter stor pris på at Larsen er så engasjert og flink til å se løsninger i jobben.

Marius Fiskum

Marius Lingrasmo er logistikkleder på fabrikken og Larsens nærmeste sjef. Han setter pris på både Larsens kunnskap, engasjement og evne til å se løsninger.

– Geir Håvard kan jo komme med forslag om at dette skal han gjøre, og så kan jeg bli litt usikker. Men da har han allerede tenkt ut løsningen på forhånd, forteller Lingrasmo.

Han er takknemlig for å ha ansatte som er så løsningsorienterte og full av pågangsmot og godt humør;

– Man blir jo litt inspirert. Hvis man har litt vondt eller noe en dag og så ser man på han Geir Håvard som står på og ikke klager.

Geir Håvard Larsen har daglige møter på kontrollrommet, hvor det legges en plan for ressursbruk. Her sitter han sammen med Ilona Liepina, som hospiterer på kontrollrommet og til vanlig jobber på logistikkavdelinga.

Geir Håvard Larsen har daglige møter på kontrollrommet, hvor det legges en plan for ressursbruk. Her sitter han sammen med Ilona Liepina, som hospiterer på kontrollrommet og til vanlig jobber på logistikkavdelinga.

Marius Fiskum

Bygger ny truck

På siden av fabrikken står Nissan-trucken fra 2004, som allerede har rullet gjennom sine beste dager.

Larsen har brukt denne trucken til å jobbe på lageret. Den er bygd om to ganger, og det er skiftet en rekke deler, men den holder ikke dagens standarder. Dessuten virker ikke bremsene.

Denne trucken hadde en del barnesykdommer da den ankom Bergeneset, og en gang endte Larsen med å kjøre i ring på kaia fordi han ikke fikk til å stoppe. Til slutt fikk kollegaene hans tak i noe stort som han kunne kjøre inn i og stoppe farten.

Larsen har vært truck-løs siden i fjor sommer. Cargill har kjøpt en ny truck til ham, og den skal bygges om på Navs regning. Trucken skal skreddersys etter Larsens behov. Det skal også være mulig å bytte ut joysticken med ratt, slik at alle ansatte kan kjøre den.

– Det meste kan tilrettelegges og fikses på bare det ligger nok penger. Når det kommer til maskiner og sånn kan alt bygges, mener Larsen.

Siden han har god teknisk forståelse og brukererfaring fra den gamle trucken, er han aktivt med og gir råd fra sidelinja under ombyggingen.

Den nye trucken blir den første i sitt slag i Norge, fordi den er tilpasset for at både Larsen og andre ansatte kan bruke den.

Trucken er litt forsinket, men Larsen håper å testkjøre den i juli og få den på plass i sommer. Men det har blitt strengere krav til sikkerhet med årene, og det er mye som skal klaffe.

Den gamle Nissan-trucken som Geir Håvard Larsen brukte før, er pensjonert for godt. Larsen ser fram til at han snart skal få en ny truck, slik at han kan jobbe mer på lageret igjen.

Den gamle Nissan-trucken som Geir Håvard Larsen brukte før, er pensjonert for godt. Larsen ser fram til at han snart skal få en ny truck, slik at han kan jobbe mer på lageret igjen.

Marius Fiskum

God arbeidsplass

Larsen jobber i en femskiftsordning på logistikkavdelingen. Han lager også prosedyrer som sesongarbeiderne kan lene seg på etter opplæringen.

Da trucken ble stående, måtte han lære å håndtere datamaskin.

– Det har vært et par ganger hvor jeg hadde lyst å kaste maskinen ut av vinduet, og delete-knappen var mye i bruk i starten, sier Larsen, som i starten ringte mye til lederne når han kranglet med dataen.

Men han setter pris på å lære seg nye ting, slik at han kan bidra på et område hvis det er lite å gjøre på et annet. Men gladlaksen legger ikke skjul på at han gleder seg til den nye trucken er på plass på fabrikken.

– Jeg skal bidra med mitt. Da må jeg også gjøre jobber som er mindre artige enn andre. Men jeg pleier å tenke at når jeg gjør det, så slipper de andre å gjøre det, forteller Larsen.

Han opplever at han absolutt er en av gjengen, og at det aldri er noe problem å få hjelp om trappeheisen står fast eller han trenger litt hjelp.

– Jeg trives så godt. Det er jo derfor jeg har blitt her, forteller han.

Geir Håvard Larsen tar trappeheisen opp til kantina. Han har søkt om hjelpemidler når de har sett behov for det og forteller at den lokale hjelpemiddelsentralen kjenner godt til ham og bedriften.

Geir Håvard Larsen tar trappeheisen opp til kantina. Han har søkt om hjelpemidler når de har sett behov for det og forteller at den lokale hjelpemiddelsentralen kjenner godt til ham og bedriften.

Marius Fiskum

Ønsker flere i jobb

Larsen mener det er godt mulig å tilrettelegge for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser i arbeidslivet, og håper flere vil satse.

Han mener at det meste kan tilrettelegges og fikses på bare det er nok penger, og at alt av maskiner kan bygges om.

– Den sikreste måten å ikke få jobb på, er å ikke søke. Det kommer ingen og henter deg. Samtidig kjenner jeg flere som har handikap som ikke skriver at de sitter i rullestol i jobbsøknaden. Det er mange som skvetter når de ser en rullestol, sier han.

Larsen har som rullestolbruker hatt dialog med en rekke offentlige instanser opp gjennom årene.

– Når jeg sier at «da har jeg ikke muligheten fordi jeg skal på jobb», så blir det fort stille på den andre siden. Jeg tror ikke det er så vanlig, sier Larsen.

På Cargill  har Geir Håvard Larsen lært mye nytt i det siste, men han gleder seg til den nye trucken hans kommer og han får litt større motor.

På Cargill har Geir Håvard Larsen lært mye nytt i det siste, men han gleder seg til den nye trucken hans kommer og han får litt større motor.

Marius Fiskum

Skiftarbeideren har stilt opp til intervju i en rekke medier gjennom årene og fortalt om arbeidshverdagen som rullestolbruker i industrien.

– For meg er jo det å dra på jobb helt vanlig og naturlig. Grunner til at jeg vil fortelle, er at det kanskje kan hjelpe andre, sier skiftarbeideren.

Nå venter noen rolige dager på hytta med kjæresten. Larsen ruller ut porten og inn i bilen sin. Den har han ikke låst. Det er jo ingen andre som klarer å kjøre av gårde med den uansett.

Cargill Bergeneset

Fabrikken har 56 faste ansatte. I tillegg tar de inn ekstra ansatte i høysesongen.

De har rundt 100 ulike oppskrifter og produserer rundt 200 000 tonn fiskefôr i året.

Fabrikken var tidligere norskeid og het Ewos, men ble kjøpt opp av Cargill i 2015.

Cargill Incorporated er ett av USAs største selskaper og driver flere typer matproduksjon.

Selskapet har tre fabrikker i Norge: Florø i Vestland, Halsa i Nordland og Bergneset i Troms.

Kilde: Cargill

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri.

Les mer fra oss