JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Leif Martin Kirknes

Kollketivtransport

T-baneløftet er i gang i Oslo. Vi ble med bak kulissene

Nettverk ble med de første arbeidslagene ut på jobb idet kveldsmørket senka seg torsdag.

Saken oppsummert

leif.kirknes@lomedia.no

«Kom deg hjem før 17:30» foreslo Oslos kollektivtransportselskap Ruter torsdag.

Blant annet fordi intet mindre enn 18.000 strøm- og signalkabler skulle kobles om utover kvelden og natta.

Det påvirket alle t-bane-linjer fra klokka 18, akkurat når folk kanskje skulle hjem etter arbeid. Eller på jobb, for den saks skyld.

Sporveien skal i gang med et massivt arbeid i tiden framover. Det er fordi det skal åpnes en linje til Fornebu. Og fordi Sporveien har satt i gang en massiv oppussingsjobb av gamle systemer.

Leif Martin Kirknes

Selve arbeidet med tunnelen til Fornebu er godt i gang og et prosjekt for seg selv. Men det må gjøres store grep rundt kollektivknutepunktet Majorstua for å få det hele til å gå i hop.

Det skal også installeres nyt signalanlegg.

I går, torsdag, var det spådd kaos i Oslos kollektivtrafikk. Hele kollektivpunktet Majorstua stasjon ble stengt ned ut kvelden.

For to arbeidslag fra Sporveien startet ettermiddagen med at to gule arbeidsvogner, kalt Robel, satte ut fra basen på Brynseng.

Leif Martin Kirknes

Blant annet en vogn med Bjørn-Ove Sundt (t.h.), Per Fredrik Solli (t.v.) og Kent Jonassen (som er på bakken og justerer en pens mens bildet over ble tatt).

Sundt fører vogna stødig forbi Helsfyr. Med et banenett østover fortsatt i full drift og inne i sin siste rest av rushtrafikk gikk det i rykk og napp.

At folk stirrer på Robelen som dundrer forbi, det er de godt vant med.

Leif Martin Kirknes

Majorstua var stengt ned så arbeiderne kunne jobbe. Vanligvis jobber de på svarteste natta, mens folk sover og banene ikke går.

Men med jobben som skulle gjøres i går var omfattende. All vestgående trafikk ble rammet.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Før arbeidet kunne starte, ble det mye venting. Det er en normal del av arbeidshverdagen for Spoveiens teknikere. De lytter til musikk, prater, vitser og tuller, drikker te og noen ganger danser de litt der inne i kupeen for å få tiden til å gå.

Det er kraftig strøm som sørger for at t-banene ruller avgårde. MX300-togsettene er 97 tonn og har 12 motorer på 140 kW.

Strømmen måtte stenges ned før arbeidet kunne starte i går.

Så kom beskjeden. Kysten var klar.

Leif Martin Kirknes

Da kunne jobben med å sette opp stoppere for banen starte.

Leif Martin Kirknes

Det er fastmonterte gule bukkene gjør det fysisk umulig å kjøre forbi.

Leif Martin Kirknes

Fra fredag morgen berøres linje 2 og 3 av blokkeringene. Utover året blir det buss for bane mellom Majorstuen og Borgen.

Leif Martin Kirknes

Det blir nok å gjøre utover normal drift og nattevakter for Sporveiens teknikere videre inn i 2025.

Mot sommeren skal Majorstuen stenges ned for av og påstigning over lengre tid mens hele stasjonen bygges om. T-bane-strekk vil stenges ned både her og der utover året. I november stenges Stortinget t-bane-stasjon.

Selve Fornebubanen er beregnet å stå klar til åpning i 2029.

Leif Martin Kirknes

– Vi løfter t-banen, både når det kommer til forutsigbarhet og kvalitet. Vi skal koble på Fornebubanen, oppgradere Majorstuen stasjon og bytte ut et gammelt signalsystem og øke kapasiteten, har Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen uttalt.

Ruter er administrasjonsselskapet til Oslos kollektivtransport. Sporveien er det utøvende selskapet. De står for t-bane og trikk, og konkurrerer om å kjøre anbudsutsatte bussruter.

Leif Martin Kirknes

Tilbake til selve arbeidet. Her blir deler av strømskinnen demontert.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

En som står tålmodig og ventet på sin tur, er Oneco-elektriker Ronny Skjefstad. Han er til stede på oppdrag fra Siemens, som står for oppgraderingen av signalanlegget til Oslos t-baner. Det er to fra Oneco som bistår Siemens.

Store deler av dagens system er reléteknologi fra 1960-tallet. Nå skal Siemens Mobility oppgradere systemet til såkalt CBTC-teknologi. Det vil gi bedre styring av trafikken og bedre kapasitet for Oslos tunnelbane.

I «enden av tunnelen» vil t-banen kunne kjøre gjennom sentrum hvert 100. sekund og kapasiteten på t-banen vil økes med 20 prosent. 

Leif Martin Kirknes

Onsdag var Ronny Skjefstad og skrudde strøm på Sørmarka. Torsdag er han langs banesporet.

Å jobbe med t-banen er ikke noe han gjør så ofte lenger, men han har vært involvert i flere av prosjektene som har vært tidligere, som Kolsås og Løren.

– Jeg jobber på vanlig elektro-service, i Oslo-avdelinga til Oneco. Jeg jobber vanligvis for bedrifter, egentlig i hovedsak bensinstasjoner, sier Skjefstad, som har tid til å slå av en prat siden det ikke er helt klart for hans ekspertise ennå.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

– Krever det eget kurs å jobbe med bane?

– Ikke for oss, vi er ikke signalmontører. Vi er vanlige elektrikere, med godt med erfaring. Så kommer Siemens etterpå og sjekker, dobbeltsjekker og trippelsjekker at alt er riktig før det settes strøm på, sier Skjefstad.

Siemens England har flydd inn noen folk som skal bistå. I tillegg har Sporveien en del folk som skal bidra selv, signalmontører og elektrikere, ifølge Skjefstad.

– Antakelig blir vi ferdig. Hvis det ikke blir for mye venting, sier han.

Og plutselig dukker det opp en liten luke. Skjefstad og Siemens blir enige om at den må de gripe.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Mens arbeidsvognene, som nå er ferdige med å kappe det som kappes skal og å sette opp stoppe-bukker, ruller tilbake i retning Majorstua.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Og så rigges det klar for å sette stoppere på andre siden av tunnelen også.

Leif Martin Kirknes

Mens vinkelsliperen trenger litt påfyll av drivstoff.

Leif Martin Kirknes

Da blir det også mulighet for å ta en kjapp pause i førerhusene.

Leif Martin Kirknes

Men så kaller arbeidet igjen.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Samtidig jobbes det med signalanlegg og strøm og alt som er i en nærliggende bu. Her er Henrik Larsen, Mats Nilsen og Arif Moghari i sving.

Leif Martin Kirknes

Tilbake til sporet. Kronen på verket er et rødt flagg som signaliserer at her skal det ikke kjøres forbi.

Leif Martin Kirknes

Men flere bukker skal settes opp, for flere linjer er berørt i t-banenettets makeover.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Her kappes selve jernbanelinja i to med vinkelsliper.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

I mellomtiden er stoppe-bukken på vei.

Leif Martin Kirknes

Prosjektene som er i gang nå er de største siden utbyggingen av østlige linjer på 60- og 70-tallet, ifølge Ruter.

Leif Martin Kirknes

Kollektivreisende passasjerer tok buss. Det var blant annet satt opp ekstraavganger på 46-eren.

Leif Martin Kirknes

Snart er et svett skift over.

Leif Martin Kirknes

De justeres og monteres. Så, omsider, ferdig.

Arbeidslaget tar seg tid til et jubelfoto.

Leif Martin Kirknes

Før ferden mot Sporveiens hovedbase på Brynseng starter.

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

Leif Martin Kirknes

På Brynseng avsluttes arbeidsskiftet med pizza.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss