JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SKINNESVEIS: Vebjørn Lilleng legger den siste finishen på stedet der skinnene har blitt sveiset sammen. Det har blitt mange sveisepunkter denne sommeren.

SKINNESVEIS: Vebjørn Lilleng legger den siste finishen på stedet der skinnene har blitt sveiset sammen. Det har blitt mange sveisepunkter denne sommeren.

Morten Hansen

Sommerstengt på Østfoldbanen og Drammenbanen:

Mens du sov, la de mange kilometer nye jernbaneskinner: – Det er vi som gjør det viktigste arbeidet

I sommer har sviller, skinner og sporvekslere blitt byttet ut på Drammensbanen og Østfoldbanen. Også stasjoner og tunneler har blitt forbedret.

morten.hansen@lomedia.no

– Det er nå vi som gjør det viktigste arbeidet. Du kan kjøre tog uten signalanlegg og elektrisitet, men du kan ikke kjøre tog uten jernbaneskinner.

Pål Edvardsen gliser bredt. Sammen med Lars-Kristian Iversen og Vebjørn Lilleng sveiser han sammen de 120 meter lange skinnene. I løpet av et skift klarer de fire til seks skinnesveiser.

– Vi har vært oppe i åtte. Men hvor mye vi klarer avhenger av hvor mye forarbeid som må gjøres, sier Edvardsen.

Det betyr at det i løpet av et skift har blitt lagt mellom en halv og en kilometer nye skinner. I løpet av noen hektiske sommeruker har det vært døgnkontinuerlig arbeid ute i sporene – ett skift på jobb om natten, og ett om dagen.

– Det har gått bra. Vi ble ferdige i tide med det vi skulle gjøre, fastslår Edvardsen.

Saken fortsetter under bildet.

ARBEIDSLEDEREN: Pål Edvardsen, er leder av NJF-klubben i Sarpsborg. Ute i sporet er han arbeidsleder. Han er fornøyd med jobben kollegaene og han har gjort i sommer.

ARBEIDSLEDEREN: Pål Edvardsen, er leder av NJF-klubben i Sarpsborg. Ute i sporet er han arbeidsleder. Han er fornøyd med jobben kollegaene og han har gjort i sommer.

Morten Hansen

Uten problemer

Også i Bane Nor sentralt er man fornøyd med sommerens innsats.

– Vi har fått gjort det vi skal denne sommeren. Og det har gått så og si uten at vi har støtt på problemer. Vi er godt fornøyd med det arbeidet som har blitt gjort, sier Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Bane Nor Infrastrukturdivisjonen.

Han berømmer de ansatte som har vært på jobb, når store deler av landet har hatt ferie.

– Det er dyktige medarbeidere, både i egne rekker og i de eksterne selskapene, som har stått på gjennom sommeren for å gjøre jernbanen bedre, slår Bakken fast.

• Les også: Mantena-ansatte Torbjørn brenner for at togverkstedet i Trondheim skal bestå: – Vi trenger å bevare sånne arbeidsplasser

1100 i jobb

I seks uker har deler av Østfoldbanen og Drammenbanen vært stengt for togtrafikk. På Drammenbanen er blant annet utført fornying av Lieråsen tunnel, oppgradering og vedlikehold av sporveksler, og oppgradering av sporfelt på Skøyen stasjon. Ombygging av Ski stasjon, bygging av nye spor på Moss stasjon – i tillegg til bytte av sviller og skinner på deler av Østfoldbanen – er noe av arbeidet som har blitt gjort på andre siden av Oslo.

Også på Oslo S er det gjort store arbeider i forbindelse med innføringen av Follobanen. Blant annet er gulvet i kulverten for sporene til Østfoldbanen senket i de seks ukene sommerbruddet varte.

– I tillegg har vi utnyttet stengningene av Drammenbanen og Østfoldbanen til å gjøre kontroller og generelt vedlikehold. Vi har hatt 1100 mann i jobb denne sommeren. Det er lagt ned betydelig arbeid på strekningene, konstaterer Bakken.

Saken fortsetter under bildet.

GLØDENDE METALL: Metall oppvarmet til omtrent 2800 grader blir brukt til sveisen. Her bærer Vebjørn Lilleng bort overflødig metall. I bakgrunnen står Lars-Kristian Iversen (t.v.) og Pål Edvardsen.

GLØDENDE METALL: Metall oppvarmet til omtrent 2800 grader blir brukt til sveisen. Her bærer Vebjørn Lilleng bort overflødig metall. I bakgrunnen står Lars-Kristian Iversen (t.v.) og Pål Edvardsen.

Morten Hansen

Uforståelig kritikk

Men selv om det har blitt gjort mye vedlikehold i sommer, har Bane Nor fått kritikk. Både aviser og politikere har gitt reagert på at det ikke har blitt utført arbeid på noen deler av de stengte strekningene.

– Det er en kritikk jeg ikke helt forstår. Vi har gjort mye arbeid også ute i sporene, men det er arbeider som har forflyttet seg i etterhvert. Vi har jobbet mellom Moss og Drammen, og har ikke folk i arbeid langs hele linjen. Vi må jobbe der det trengs mest, sier Bakken.

• Les også: Bane Nor under press for å kutte sommerstenging

Omfattende og tidkrevende

Heller ikke Edvardsen forstår mye av kritikken.

– Det er ikke bare å sette folk ut i sporet. Det er ikke bare å slenge ut noen jernbaneskinner på 120 meter og sette i gang. Det skal fraktes ut, og det skal gjøres sikkert. Det er et omfattende arbeid som tar tid. Og banen må være stengt også når dette blir gjort, påpeker Edvardsen.

Saken fortsetter under bildet.

Morten Hansen

Forståelig frustrasjon

I tillegg har de ansatte i Bane Nor vært nødt til å stå for vakt og beredskap.

– Vi må løse feil som oppstår på andre strekninger også, og det må gjøres med en gang. Og vi har jo ikke ubegrenset med folk. Vi har hatt alle som har vært tilgjengelig i sving, fastslår Edvardsen.

Samtidig forstår han at folk har vært frustrerte.

– Man har jo hørt litt mumling. Skal man på jobb, og må sitte på bussen istedenfor toget, så er det naturlig at man ikke er fornøyd. Men det var for det meste i begynnelsen av sommeren. Men skal vi få gjort sånne store jobber, må togene bort. Det er dessverre ingen annen måte å gjøre det på, sier Edvardsen.

Det er ikke bare å slenge ut noen jernbaneskinner på 120 meter og sette i gang

Pål Edvardsen, arbeidsleder

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss