JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Når Ørland flystasjon blir Norges største base for kampfly, betyr det mange arbeidsplasser for lokalbefolkningen.

Når Ørland flystasjon blir Norges største base for kampfly, betyr det mange arbeidsplasser for lokalbefolkningen.

Hanne Hernes / forsvaret.no

Norges største kampflybase skal stå ferdig innen 2022:

Lyden av F-35 jagerfly er både elsket og hatet på Ørland

Flere ganger har Ørland flystasjon blitt foreslått nedlagt. Nå bygges det iherdig for å gjøre plass til flere titalls F-35 jagerfly. Det betyr mange arbeidsplasser og at et helt lokalsamfunn er reddet.

merete.jansen@lomedia.no

Den beste utsikten over det flate landskapet ytterst på Fosenhalvøya finner man i kontrolltårnet. Denne maidagen kommer, som så ofte ellers, iskalde gufs inn via fjorden der toppene går hvite.

Vendes blikket i nord-østlig retning, skimter man nysnø i fjellet. Kloss på flyplassen er bøndene i gang med å pløye den frodige matjorden.

Det er lite aktivitet på selve rullebanen, siste passasjerfly landet for et par timer siden. Men plutselig farer noen signalgule biler raskt omkring i ulike retninger. Hva skjer?

Flyene høres godt

Forklaringen får vi hos brann- og redningstjenesten litt senere: Hot refuelling!

Et av de nye kampflyene skulle få påfyll av drivstoff uten at den kraftige motoren ble slått av, forteller brannkonstabel Svein Solem. En risikabel handling som krever høy beredskap.

Det høres godt hver gang et F-35 tar av eller passerer i luftrommet over Fosen. De nye flyene bråker enda mer enn forgjengerne av typen F-16, som nå er stasjonert i Bodø.

Saken fortsetter under bildet.

LYDEN AV FRIHET: Brannkonstabel Svein Solem (til venstre) og NTLs hovedtillitsvalgt i Forsvarsbygg, Odd Henning Johansen, i brannstasjonen på Ørland flyplass.

LYDEN AV FRIHET: Brannkonstabel Svein Solem (til venstre) og NTLs hovedtillitsvalgt i Forsvarsbygg, Odd Henning Johansen, i brannstasjonen på Ørland flyplass.

Ole Palmstrøm

De langvarige tordenskrallene er både elsket og hatet av dem som har dem tett innpå seg i det daglige. Man frykter blant annet hørselsskader på mennesker og at oppdrettsfisk skal stryke med. Men det er også de som mener dette er en grei pris å betale for å sikre et stort antall arbeidsplasser ute i distriktet.

– De som klager på flystøyen, hva mener de man skulle gjort uten den? Man må ofre noe for å få noe tilbake, slår brannkonstabel og NTL-er Solem fast.

Tiltak mot støy

En annen NTL-er, Ann Iren Bårdsgjære, jobber med å hjelpe de som føler støyen som en pest og en plage. Som ansatt i Forsvarsbygg tar hun imot og behandler søknader om støytiltak utenfor det militære området.

Saken fortsetter under bildet.

STØYTILTAK: Ann Iren Bårdsgjære, NTL-medlem og ansatt ved Forsvarsbygg, jobber med støytiltak på Ørland flystasjon.

STØYTILTAK: Ann Iren Bårdsgjære, NTL-medlem og ansatt ved Forsvarsbygg, jobber med støytiltak på Ørland flystasjon.

Ole Palmstrøm

Lydnivået kommer til å øke ytterligere når alle kampflyene er på plass om noen år. Ikke bare fordi hvert fly bråker mer enn de som var der før, men fordi det blir mange flere av dem og mer aktivitet i luften.

Opp mot 1000 hus i området har fått tilbud om støydempende tiltak. Antallet økte kraftig etter at desibelgrensen ble strengere. Men selv om ordningen etter hvert ble utvidet til også å gjelde fritidsboliger, er det fortsatt en del som har fått avslag.

– Noen huseiere er fornøyde, andre ikke. Men uten basen hadde det vært en spøkelsesby her, sier Bårdsgjære.

Stor aktivitet på bakken

Akkurat denne dagen er det få jagerfly som går på vingene. Det meste av aktiviteten foregår på bakkenivå, der det jobbes iherdig med å få Norges største kampflybase ferdig innen 2022. Da skal basen romme i overkant av 50 fly av typen F-35. Så langt er 12 kommet til Norge fra produsenten i USA. De står nå godt skjult i de hangarene som er ferdigstilt, eller inne i verkstedhallene.

Hovedtillitsvalgt Odd Henning Johansen som jobber som fagansvarlig sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) i Forsvarsbygg, kjører rundt og peker. Å ta bilder av militære bygg er det ikke snakk om, verken fra utsiden eller innsiden.

Saken fortsetter under bildet.

SIKKERHET I HØYSETET: Ved Ørland flyplass tas sikkerheten tas på alvor. Ingen militære bygninger kunne fotograferes, verken utenfra, eller fra innsiden. Det var såvidt NTL-magasinet fikk lov til å ta dette bildet, like utenfor landingsstripa.

SIKKERHET I HØYSETET: Ved Ørland flyplass tas sikkerheten tas på alvor. Ingen militære bygninger kunne fotograferes, verken utenfra, eller fra innsiden. Det var såvidt NTL-magasinet fikk lov til å ta dette bildet, like utenfor landingsstripa.

Ole Palmstrøm

Noen av de 12 planlagte, doble hangarene er helt ferdige, med både tykke betongvegger og torvdekke på taket. På andre bygg har forskalingssnekkerne satt opp treplater. Betong og pukk mangler fortsatt.

– Akkurat nå er det mellom 200 og 300 arbeidere her, men vi har i perioder hatt dobbelt så mange, forteller Johansen.

Mange nye bygg

Bygningsarbeiderne som hver dag skysses inn på området via kontrollposter bemannet av tungt bevæpnede vakter, har de siste årene ført opp en rekke nye bygg. I det aller største av dem skal man drive vedlikehold på de nye jagerflyene. På siden av den langstrakte, metallgrå bygningen, stikker det opp et slags firkantet tårn med en helt spesiell funksjon.

– Her henges fallskjermene til tørk. De som brukes til å bremse opp flyene etter landing, forklarer Johansen.

I forlengelsen står det nyoppførte administrasjonsbygget som etter hvert skal huse ledelsen av hele to skvadroner. I tillegg har det vært behov for egne bygg til blant annet forsyninger og til forlegning av befal og mannskaper. Det har også gått med en god del timer til å sikre basen mot inntrengere. Dobbelt sett med piggtrådgjerde og en voll av jord danner et såkalt ytre perimeter på nesten 15 kilometers lengde.

Saken fortsetter under bildet.

HOVEDTILLITSVALGT: Odd Henning Johansen, NTLs hovedtillitsvalgt for Forsvarsbygg på Ørland flystasjon .

HOVEDTILLITSVALGT: Odd Henning Johansen, NTLs hovedtillitsvalgt for Forsvarsbygg på Ørland flystasjon .

Ole Palmstrøm

Lokale bedrifter

Så godt som alle bedriftene som har fått kontrakter med utbyggeren Forsvarsbygg, er fra regionen. Bare én entreprenør er nasjonal og har hovedkontor på Østlandet. Johansen mener dette har flere positive sider.

– Prisen går ganske mye ned når man slipper unna med betydelig lavere utgifter til kost og losji. Det er også veldig fint å ha bedriftene i nærheten hvis det er deler av arbeidet vi må reklamere på.

Siden alle som jobber på området, må sikkerhetsklareres, er det vanskelig for andre enn norske statsborgere å få innpass. Med tanke på HMS-arbeidet, mener Johansen dette er en stor fordel.

– Når alle snakker norsk godt nok til at de ikke blir misforståelser, blir det blant annet færre personskader. Dette sammen med et generelt forbud mot bruk av mobiltelefon og et aktivt SHA arbeid, har ført til så lite som seks arbeidsskadefravær i løpet av 2,5 millioner arbeidstimer, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

UNDER OPPLÆRING: Jan Terje Hellemsbakken (t.v.), opplæringsansvarlig ved Ørland flystasjon mediesenter og mediegrafiker-lærling Håkon Helberg ler godt når fotografen ber dem om å late som de gjør noe.

UNDER OPPLÆRING: Jan Terje Hellemsbakken (t.v.), opplæringsansvarlig ved Ørland flystasjon mediesenter og mediegrafiker-lærling Håkon Helberg ler godt når fotografen ber dem om å late som de gjør noe.

Ole Palmstrøm

Hjem til Ørlandet

Odd Henning Johnsen har bakgrunn som snekker og som yrkesfaglærer innen bygg- og anlegg teknikk. Da han kom til Ørland i 2014, var det fra en jobb i Arbeidstilsynet i Trondheim.

– Da jeg så den ledige stillingen, tenkte jeg at muligheten for å jobbe på et så stort prosjekt, får jeg bare denne ene gangen.

Jobbreisen fra Melhus, sør for Trondheim, tar noen timer hver dag. Så etter noen år gikk han over til å bli ukependler.

Sist høst fikk han selskap på basen av en tidligere kollega i Arbeidstilsynet: Tone Orekåsa som nå er HMS-rådgiver i Forsvaret. Hun er opprinnelig fra Ørlandet og så endelig en mulighet for å flytte hjem til bygda hun forlot for 34 år siden.

I oppveksten var flybasen en interessant nabo å ha. Ikke minst var det kjekt i ungdomstiden å få praktisert engelsken hver gang det var Nato-øvelser på stedet. I flere år har hun lekt med tanken på å flytte tilbake.

– Jeg var egentlig innstilt på å måtte pendle til Trondheim, men da jeg først fikk denne muligheten, var jo det mye bedre, smiler Orekåsa.

Saken fortsetter under bildet.

HMS: Tone Orekåsa, HMS-rådgiver i  Forsvaret på Ørland flystasjon.

HMS: Tone Orekåsa, HMS-rådgiver i Forsvaret på Ørland flystasjon.

Ole Palmstrøm

I konstant beredskap

Svein Solem er også født og oppvokst like ved flyplassen. Som barn drømte han om å jobbe med jagerfly. Det gjør han for så vidt også, om enn ikke som flyver. Han har i cirka 30 år vært brannkonstabel på BRP, som driver med brann, redning og plasstjenester.

– Man er nødt til å kjenne alle flytypene godt for å kunne gjøre det rette den dagen det skulle skje et uhell.

Veldig mye av dagene går med på til å øve på alt som kan komme til å skje en dag. Hvis det skjer noe ute på rullebanen, kreves det at de er på plass innen maks to minutter for å skumlegge det som brenner og assistere med rømning. Så langt har det bare vært mindre alvorlige hendelser på denne flyplassen, men de kan aldri lene seg helt tilbake.

Stasjonen, som ligger helt i kant med rullebanen, har fått ekstra isolasjon som beskyttelse mot støyen fra de nye jagerflyene. For Solem er det uansett ikke noe problem å forholde seg til den intense buldringen:

– Dette er lyden av frihet!

GOD LYD: Svein Solem, brannkonstabel ved brannstasjonen på Ørland flystasjon, setter pris på lyden fra F-35 flyene.

GOD LYD: Svein Solem, brannkonstabel ved brannstasjonen på Ørland flystasjon, setter pris på lyden fra F-35 flyene.

Ole Palmstrøm

Ørland flystasjon

Utbygging vedtatt i 2012 etter lang tids politisk tautrekking.

De første arbeiderne var i gang i 2013.

Forsvarsbygg er ansvarlig byggherre.

Utbyggingen er budsjettert til 10,5 milliarder kroner.

3. november 2017 landet de tre første F-35 jagerflyene på Ørland flystasjon.

Det er bestilt 54 fly fra den amerikanske produsenten.

Noen huseiere er fornøyde, andre ikke. Men uten basen hadde det vært en spøkelsesby her.

Ann Iren Bårdsgjære

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss