GRAVEMASKIN: Arthur Johan er godt vant bak spakene og det går fort unna når han skal jevne ut steinhaugen på hyttetomta.
Brian Cliff Olguin
Arthur Johan er countrystjerne og gravemaskinfører: – Ikke alle kan sitte på kontor. Noen må gjøre jobben
Når Arthur Johan Bjørdal fra Vassendgutane sitter og graver til klakkelyden fra gravemaskinsbeltet, graves det også i menneskemøter og nye låter.
brian.cliff.olguin@lomedia.no
En svart amerikansk Dodge RAM ruller inn på parkeringsplassen utenfor Visnes hotell på Stryn denne fredagsmorgenen.
– Det e du som skal laga intervju, ja?
Arthur Johan Bjørdal smiler bredt og åpner passasjerdøra. Wunderbaumen med hodeskallemotiv svinger fra side til side idet vi kjører ut og setter kursen mot nærmeste bensinstasjon.
– Kan ikke starte dagen uten kaffe, vet du.
To minutter senere er praten så vidt i gang.
– Hvordan begynte du med graving, Johan Arthur?
– Arthur Johan.
En mild, men fast rettelse.
(Saken fortsetter under bildet.)
KAFFE: Enhver dag må starte med en kaffekopp. I pickupen spilles det «festcountry», slik Vassendgutane kaller sjangeren.
Brian Cliff Olguin
– Det har nå alltid vært slik. Bestefaren min drev med graving og faren min drev med graving. Så det kan hende at jeg fikk det litt inn i blodet.
Han vokste opp på gård og husker godt at han fikk være med og sitte på allerede som seksåring. Noen ganger sovnet han.
Da Inge ble sittende alene i krana på 180 meters høyde i full orkan i 16 timer, sa han «aldri mer»
Fin kombinasjon
Ved siden av å være maskinfører er Arthur Johan Bjørdal sammen med Sindre Aam låtskriver, gitarist og vokalist i Vassendgutane.
Bandet har eksistert i 23 år, like lenge som han har kjørt gravemaskin. Med hits som «Sillikon i tatti», «Ungkar med dobbeltseng» og «Granada», spiller de på både store festivaler, lokale idrettshaller og headliner bygdefester over hele landet. De har toppet VG-lista flere ganger og til og med slått internasjonale rockeband som Faith no more i norske salgstall.
39-åringen fra Ørsta anser seg selv som heldig.
(Saken fortsetter under bildet.)
SPELEMENN: Arthur Johan er godt vant til å stå på scenen sammen med Vassendgutane. Dette bildet ble tatt i sommer da de spilte på Skjeberg.
Håvard Sæbø
– Vi er ofte på turneer og det kan bli en del reisevirksomhet og langhelger. Anleggsyrket er derfor fint å ha ved siden av bandet. Jeg er takknemlig for å kunne ha den fleksibiliteten.
Arthur Johan har drevet eget firma de siste sju årene og trekker fram at det er veldig godt at arbeidet lar seg kombinere med å være spelemann.
– Jeg kjører med gravemaskinen i ukedagene og spiller i helgene. Ukedagene kan også brukes til å snappe opp tema til låtmateriale eller sitte i maskinen og komme i riktig låtskriversteming.
Vi legger Stryn sentrum bak oss og duringen av den amerikanske pickupen blir kun avbrutt av ei låt som blir spilt på full guffe: «Cowboyhatt og hjortevest». Sangen handler om en kjent skikkelse i Ørsta og hjortemiljøet.
– Han har tatt 400 hjort og er berykta i miljøet. Det er sånne historier man kan gå rundt og lure på om er sanne, men denne er helt sann, sier han og ler.
– Du vet, det skal være litt sånn cowboy.
(Saken fortsetter under bildet.)
GRADVIS: Det er viktig å komprimere gradvis og lagvis ved høye fyllinger.
Brian Cliff Olguin
Vassendgutane liker cowboys og bygdekultur, og derfor spiller mye av tekstene deres på akkurat det. Selv kaller de musikken sin for festcountry. Arthur Johans jobb kan minne bittelitt om cowboyens og han liker å trekke fram det fine med jobben.
– Jeg liker å være ute og at dagene ikke er helt like. Kunne aldri ha sittet inne hver dag på et kontor. Noe av det beste med denne jobben er å møte mennesker. Når man jobber i anleggsbransjen får man høre mange artige historier, sier han.
Sprenging og komprimering
Gravemaskinførere er i det minste vant til all slags vær. I dag er det tørt oppe langs hyttefeltet på Bøanedsetra, men på tomta er gjørma igjen fra gårsdagens regnskyll. Arthur Johan finner fram arbeidsstøvlene, og smiler høflig til joggeskoene fra Oslo.
– Her blir det hytte på 180 kvadratmeter, nesten som et hus.
(Saken fortsetter under bildet.)
SKOTØY: These boots are made for workin'
Brian Cliff Olguin
Arthur Johan peker og begynner gjennomgangen i det hele – på teknisk språk.
– Vi har traua ut tomta, kommet oss ned i fyllingsfote og begynt å fylle opp med stein og skal opp på nivå med underkantfundamentet. Eventuelle fjell som hindrer at det blir jevnt må undersprenges og skytes vekk. Det er viktig å komprimere gradvis og lagvis ved høye fyllinger.
– Hva skjer hvis man ikke gjør det?
– Fyller du alt i en smell så kan det begynne sige og man vil få setninger. Man må alltid komprimere for hver høydemøter ved høye fyllinger som denne.
– Hva med sikkerheten opp i det hele?
– Ja, selvfølgelig, HMS hele veien. Det er strenge krav å fylle når du skal jobbe for litt større firmaer. Du skal blant annet ha kvalitetssikringssystem og HMS-plan og slik bør det være, sier Arthur Johan.
Video: her er Vassendguten i sving med gravemaskina.Spelemannen kommer også på et annet og ikke like selvsagt tiltak for å øke sikkerhet og inkludering på arbeidsplassen.
– Kaffen og dialogen på morgenen.
– Hvordan det?
– Man letter litt på stemningen og inkluderer de som er med, slik at de også kan komme med innspill til arbeidsoppgavene.
Arthur Johan påpeker at de 15 minuttene sammen med kollegene bidrar til at man er mest mulig forberedt og kan unngå unødig stress og risiko.
Haren og skilpadden
Han beveger seg med lettheten til en tenåring, hopper opp på beltet og setter seg inn i førerhuset og peker på en knapp med tegning av en hare.
– Haren er for de raske låtene og skilpadden for de trege, ler han.
Knappen regulerer beltehastigheten til gravemaskinen og resulterer i en høylydt klakkelyd som enten går i en fast kjapp eller mer sakte balladegående rytme. Her kan han sitte og tenke på folk. På helt vanlige historier, andre litt mer uvanlige og på det som kan bli en låt.
(Saken fortsetter under bildet.)
RASKT: Haren indikerer den raskeste innstillingen på gravemaskinens beltehastighet.
Brian Cliff Olguin
– Det er fint å sitte og dikte til klakkelydene, det trenger ikke bli en låt med en gang, men underbevisstheten er alltid i arbeid.
Etter 23 år som maskinfører er de teknologiske framskrittene også en tydelig del av hverdagen hans.
– Hva har forandret seg mest siden du startet?
– Det har kommet en del teknologiske nyvinninger, sier han fornøyd og peker på den svarte boksen.
Skjermen viser en rekke tall med desimaler, piler og andre tegn som for en med mastergrad i humaniora blir helt gresk. For Arthur Johan blir det mer som et videospill, kan han fortelle.
(Saken fortsetter under bildet.)
TEKNOLOGISK: GPS-en sørger for at hverdagen er mer effektiv.
Brian Cliff Olguin
Det er ikke en hvilken som helst GPS som tar deg gjennom trafikken. Leicasystemet i 350.000 kronersklassen gjør det mulig for ham å motta koordinatene rett fra kontoret.
– Da vet vi terrenghøyden og alt. Vi får mye bedre kontroll slik.
– Hvordan da?
– Den har alt å si. Før måtte du stadig vekk ut av gravemaskinen, finne riktig høyde, sikte og måle og så videre. Det ga lite kontinuitet i arbeidet. Så lenge du har fått riktig koordinater, så slipper du opphold, og det er effektivitet folk setter pris på.
Samtidig betyr dette et større ansvar for gravemaskinsførere som Arthur Johan. GPS-en må kalibreres jevnlig, gjerne en gang i uka. Annet mer tradisjonelt vedlikehold er også viktig. For selv om maskinen har sentralsmøring, må rotortilten smøres manuelt.
Fremtidens gravemaskinførere
– Bekymrer du deg for noe spesielt i bransjen din?
– Nei, det her er en kjempekjekk jobb. Jeg håper bare at flere får muligheten til å oppdage den og bli maskinførere.
Arthur Johan har en følelse av at mange unge ikke får muligheten til å prøve seg skikkelig i yrket, og mener det er viktig at de som har lyst må få sjansen.
– Du blir ikke særlig god maskinfører hvis alt du blir satt til å gjøre er å grafse i grøfta i årevis. Lærlingene må opp i gravemaskinen og grave. Noen bedrifter gir lærlingene den tilliten, men ikke alle dessverre.
På mange måter snakker Arthur Johan om en parallell til det å lære seg å spille et musikkinstrument og å finne spillergleden.
– Øvelse gjør mester. Du må få lov til å øve hver dag og øke vanskelighetsgraden litt og litt.
Ingrid og Olav er blant Norges hyggeligste lærlinger
(Saken fortsetter under bildet.)
BRIEFING: Kristian Hjellebø har med et lass stein, men først må de prate litt sammen og være enige om operasjonen.
Brian Cliff Olguin
– Hvorfor er du så opptatt at unge skal oppdage ditt yrke?
– Alle kan ikke være ledere og formenn, sittende på kontorer. Noen må også være ute å gjøre jobbene.
Fredag og spillejobb
Summingen av gravemaskinen i bakgrunnen blir plutselig akkompagnert av en lastebil som klatrer opp veien til hyttetomta. Lastebilen rygger inn som en skilpadde før luka åpnes og ut detter stein i ulike gråtoner, størrelser og fasonger.
Arthur Johan står i god avstand og observerer. Det er ikke før alt er tømt og lastebilen er på vei ut av tomta at han setter i gang med gravingen i steinhaugen. Han fordeler steinmassen jevnt ut på tomta og det går kjapt. Han får det til å se lekende lett ut.
I dag var økta kort. Vassendgutane skal spille i Mosjøen lørdag og de må av gårde i bandbussen klokka 13.00.
(Saken fortsetter under bildet.)
ARTISTEN: Karene i bandet pakker sammen de siste tingene før de kjører ti Mosjøen.
Brian Cliff Olguin
Foran turnébussen dukker artisten Arthur Johan Bjørdal opp. Adidasgenser, jeans og praktiske kamuflasjemønstrede fritidssko, ingen signalgul jakke eller arbeidsstøvler å spore.
– Jeg prøver så godt jeg kan å få mer tid med familien og barna. Være der for dem, spesielt på morgenen før skolen begynner, men av og til er det ingen annen utvei og de får bli med og sitte i gravemaskinen.
Bussen har kommet seg inn på ferga og det skjenkes kaffe i isoporkopper til ære for deres 20-årsjubileum fra 2016.
Plutselig får Arthur Johan øye på en velkjent person som har kommet inn for å hilse.
– Se der, ja! Selveste «Cowboyhatt og hjortevest».
KAFFE OG BUSS: F.v. Rune Brautaseth, Arthur Johan Bjørdal og Sindre Aam.
Brian Cliff Olguin