Brannkonstabler og brannmestere på Rygge flystasjon. Fra venstre Morten Nilsen, Bjørn Erik Bratli, Pål Helge Dahlberg, Preben Lunde og Kenneth Larsen.
May Berg
– Dårlig idé å legge ned Rygge
– Det er rart at vi ikke skal ha en militær flyplass i Sør-Norge, mener NTL'erne på Rygge flystasjon.
may.berg@lomedia.no
Forsvarets planlagte nedleggelse av Rygge flystasjon er nå et faktum. 350 av 500 årsverk forsvinner fra Rygge som en del av Luftforsvarets omstilling. I framtida skal Luftforsvaret satse på Ørlandet flystasjon i Trøndelag. Rygge blir redusert til helikoterbase for Bell-helikoptrene.
Les også: 350 årsverk blir fjernet
Men selv om Luftforsvaret forsvinner fra Rygge, skal flyplassen leve videre som sivil lufthavn. For NTL'erne på Rygge betyr det at arbeidsplassene deres opprettholdes. De sivilt ansatte skal overføres til Rygge Sivile Lufthavn (RSL) gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse. Tidspunkt for overføringen er satt til 1. november.
Behov for beredskap
Men selv om deres jobber ikke forsvinner, er NTL-medlemmene i brann-, rednings- og plasstjenesten dypt uenige i Luftforsvarets beslutning. De mener at Norge trenger en militær flyplass på tett befolkede Østlandet, nær hovedstaden og grensa til Sverige.
– Den økte terrorberedskapen for 14 dager siden viste at Norge trenger Rygge flystasjon, med den geografiske plasseringen den har. Uten Rygge, må utrykning skje fra Ørlandet, sier Morten Nilsen, brannmester og plasstillitsvalgt for brann-, rednings- og plasstjenesten.
De mener at beslutningen om å legge ned Rygge var forhastet, begrunnet i behovet for å spare penger fordi Luftforsvarets nye kampfly har blitt en så kostbar investering. De har ikke gitt helt slipp på håpet om at vedtaket kan bli omgjort.
– Dette har ikke politikerne overveid godt nok. Vi skulle ønske at de ville komme hit og hatt en samtale med oss, og hørt på våre argumenter, sier Nilsen.
Bekymret for framtida
Nilsen og brannmester-kollega Bjørn Erik Bratli er bekymret for framtida for et famtitalls brannmenn og lufthavnbetjenter med Rygge Sivile Lufthavn som arbeidsgiver. Knappe tre måneder før ansettelsesforholdet skal overføres, er det ikke satt igang forhandlinger mellom NTL og RSL om virksomhetsoverdragelsen. Tilknytningen til Statens Pensjonskasse, lønn, bemanning og turnus er spørsmål de venter på å få avklart.
– I dag har vi en turnus vi er svært fornøyd med, som passer for familiefolk, sier Bratli og Nilsen.
Forsvarsbygg og RSL har ennå ikke blitt enige om kjøpesummen, og RSL har gjort det klart at den taksten de har bllitt presentert for har de ikke råd til å betale. Det bidrar til ytterligere usikkerhet blant de ansatte.
Mindre enn tre måneder før de får ny arbeidsgiver, vet de ingenting om framtidige lønns- og arbeidsvilkår. NTL og RSL skal gå i drøftinger om virksomhetsoverdragelsen, men det er uvisst når.
– Å skylde seg langsomt er et uttrykk vi bruker når vi rykker ut ved brann. Det skulle vi ønske forsvarsledelsen og Forsvarsdepartementet forsøkte å leve opp til. Vi skulle ønske at man hadde holdt fast på den opprinnelige planen om å opprettholde Rygge fram til 2016. Så rakk man å gjennomføre en forsvarlig prosess, sier Nilsen.
Mest lest
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
Næringsminister Iselin Nybø (V) sier at det ikke er umulig å utelate eiendomsbransjen fra kompensasjonsordningen, men at det har noen utfordringer ved seg. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
Boligspekulanter tjener på tomme leiligheter: – Folk forstår ikke at dette er mulig
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Kommentar
Visst ligger det både populisme, politisk teft og reaktive impulser bak Senterpartiets vekst, skriver Jo Moen Bredeveien.
Jan-Erik Østlie
«Den tradisjonen Sp skriver seg inn i, har pleid å gi voldsomt kraft i vår politiske historie»
Marianne Borgen (SV)
Jan-Erik Østlie
Oslos ordfører vil kutte i egen lønn
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen