JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

I november skal de storme himmelen

Noen som mener at den radikale ungdommen ikke tør å satse, at den er desillusjonert og har gitt opp? Glem det! I november får vi Pariserkommunen i teater- og konsertform.
GOD STEMNING: Ikke noe å si på humør og engasjementet når manus diskuteres. Fra venstre Terje Sylvarnes, Rudolf Terland Bjørnerem og Elise Tunstrøm.

GOD STEMNING: Ikke noe å si på humør og engasjementet når manus diskuteres. Fra venstre Terje Sylvarnes, Rudolf Terland Bjørnerem og Elise Tunstrøm.

Jan-Erik Østlie

jan.erik@lomedia.no

– Meningen er at publikum ikke trenger å ha noen forhåndskunnskaper om Pariserkommunen, men at også de som har det også skal få noe nytt og overraskende, sier Rudolf Terland Bjørnerem, som skriver teksten til konsertforestillingen «Vi skal storme himmelen» som settes opp fredag og lørdag 12. og 13. november på Sagene Festivitetshus, et gammelt og ærverdig arbeiderteater hvor Oscar Bråten er godt kjent.

Det blir tre forestillinger over to dager. Det er plass til 150 mennesker per forestilling som får møte engasjerte musikere, skuespillere og sangere (se faktaboks nederst i saken).

Eksempel på en arbeiderstat

Men du lurer kanskje – hva f … var pariserkommunen? Slår du opp i Arbeidernes leksikon, bind 3, så finner du ut at den ble kalt den revolusjonære regjering i paris fra 18. mars til 28. mai 1871. En stund siden, sier du? Jo, men altså still going strong. I november. Begivenheten har altså jubileum i år, den er 150 år gammel. Frankrike hadde nylig vært i krig med Tyskland, førstnevntes hovedstad ble beleiret, befolkningen sultet. Frankrike hadde gitt opp, Paris ga seg ikke. Hjemløse okkuperte tomme hus, det ble arrangert utendørskonserter, arbeiderne stormet fabrikkene og overtok dem, det ble innført et religionsfritt utdanningssystem. Kunne den franske regjeringen akseptere dette? Nei da, det kunne den ikke. Etter 72 dager var revolusjonen over, så lenge var proletariatet i himmelen. Men, hevder produsent Brage Aronsen, Pariserkommunen ble stående som et eksempel på hvordan en arbeiderstat kunne se ut.

Kampånd og sang

Det er altså denne historiske begivenheten, en milepel i arbeiderbevegelsens verdenshistorie, vi skal få oppleve på Sagene i Oslo i november. Her skal vi kunne leve oss inn i de 72 dagene Pariserkommunen varte, se hvordan opplevelsene og kampene som utgjorde kommunen har fortsatt å virke fram til vår tid. Ja, som det heter i forhåndsomtalen: Det vil bli en kveld – eller til og med to – fylt med kampånd og sang, men også ettertanke, kjærlighet og sorg. Kan det bli bedre?

Prosjektet er støttet økonomisk av både Norsk Kulturråd og Fritt Ord, og de har sågar en søknad inne hos LOs Kulturutvalg.

I rute

Frifagbevegelse møter Rudolf Terland Bjørnerem, Elise Tunstrøm som sammen med Bjørnerem har regien og komponist og korist Terje Sylvarnes på Etterstad i Oslo, nærmere bestemt Kroloftet som er et herlig alternativt kultur- og aktivitetshus. De forteller at prosjektet er over ett år gammelt, men dette er første gangen de tre møtes fysisk. Meningen var at forestillingen skulle settes opp i mai, på de faktiske datoene dette skjedde, men på grunn av koronapandemien, ble det utsatt til november.

– Det er jo ikke lenge til november?

– Nei, men føler vi er i rute, sier Tunstrøm.

Planen er at hele Sosialistisk Kor skal være med, de teller over 60 medlemmer. Sylvarnes er en av dem.

– Jeg gleder meg enormt til dette, sier han.

Evigaktuell boligpolitikk

Bjørnerem forteller de to andre hvordan han har tenkt da teksten ble skrevet ut, en tekst de gjør en leseprøve av for å se om den funker. Kommentarene sitter løst, men stemningen er løssluppen, men likevel god og konsentrert.

– Jeg har forsøkt å komprimere teksten mest mulig sånn at en ganske kompleks situasjon skal bli forståelig, sier Bjørnerem.

– Hvilken relevans mener du Pariserkommunen har i dag?

– Jeg tror absolutt det er temaer her som er aktuelle i dagens politiske virkelighet, for eksempel boligpolitikk, sier Bjørnerem.

Her kan du lese mer om konsertforestillingen og bestille billetter

Og her kan du se en liten aperitiff

Vi skal storme himmelen – medvirkende

Ohnesorg

(Elida Høeg – vokal, Jenny Berger Myhre – klarinett, Martin Ulvin – perkusjon, Rudolf Terland Bjørnerem – gitar og ukulele)

Sosialistisk kor i Oslo

Rudolf Terland Bjørnerem – tekst og regi

Terje Sylvarnes – komponist

Elise Tunstrøm – regi

Desiree Bøgh Vaksdal og Arturo Tovar . skuespill

Christa Barlin Korvald – Scenografi

Brage Aronsen - produsent

Annonse

Flere saker

Annonse

Vi skal storme himmelen – medvirkende

Ohnesorg

(Elida Høeg – vokal, Jenny Berger Myhre – klarinett, Martin Ulvin – perkusjon, Rudolf Terland Bjørnerem – gitar og ukulele)

Sosialistisk kor i Oslo

Rudolf Terland Bjørnerem – tekst og regi

Terje Sylvarnes – komponist

Elise Tunstrøm – regi

Desiree Bøgh Vaksdal og Arturo Tovar . skuespill

Christa Barlin Korvald – Scenografi

Brage Aronsen - produsent