JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norske våpenselskaper er tause om deler til Israels F-35-jagerfly

Utenriksdepartementet kjenner seg ikke igjen i at de israelske F-35-bombeflyene er delvis «norskutstyrte».
Israel har brukt F-35-jagerfly i bombingen av Gaza siden oktober i fjor. Illustrasjonsbilde av en F-35 under jagerflyøvelse på Ørlandet flystasjon.

Israel har brukt F-35-jagerfly i bombingen av Gaza siden oktober i fjor. Illustrasjonsbilde av en F-35 under jagerflyøvelse på Ørlandet flystasjon.

Cornelius Poppe / NTB

yngvil@lomedia.no

Israel har brukt F-35-jagerflyene sine i bombingen av Gaza siden oktober i fjor.

Flere norske selskaper lager deler til jagerflyene. De norske selskapene selger delene til USA, der verdens største våpenprodusent Lockheed Martin bygger flyene.

USA har bestemt å gi 25 nye F-35-jagerfly til Israel, gjennom sin omfattende militære bistand til Israel.

Men ingen av de norske selskapene vil bekrefte overfor FriFagbevegelse om de leverer deler som skal brukes også til å bygge Israels nye F-35-jagerfly.

Ingen av dem vil heller fortelle hvordan de eventuelt vurderer risikoen for at de medvirker til krigsforbrytelser med sine leveranser.

Seks norske selskaper er med

Seks norske selskaper er per i dag involvert i kampflyprogrammet, opplyser Forsvarsdepartementet til FriFagbevegelse.

Forsvarsdepartementet ville først ikke fortelle hvilke norske selskaper som har kontrakter i kampflyprogrammet F-35. Vi krevde innsyn og fikk det.

Vi gjorde deretter en gjennomgang av selskapene gjennom åpne kilder og ved kontakt med selskapene.

Våre undersøkelser viser at:

• Kongsberg Defence & Aerospace, Kitron og Berget AS lager deler til selve krigsflyet.

• GKN Aerospace Norway lager deler til flymotoren.

• Kongsberg Aviation Maintenance Services driver verksted for F-35-flymotoren og et lager for reservedeler til krigsflyene.

• Ritek AS gjør vedlikehold på noe av bakkeutstyret til de norske F-35-jagerflyene i Norge.

(Du kan lese mer om selskapenes bidrag til F-35 lenger ned i saken.)

«Jeg kjenner meg ikke igjen»

Norsk våpenindustri har bidratt til F-35-flyene i mange år etter avtale med norske myndigheter. Likevel avviser politisk ledelse i Utenriksdepartementet at Israels F-35-jagerfly er delvis norskutstyrte.

«Jeg kjenner meg ikke igjen i premisset om at det er snakk om «norskutstyrte fly», skriver statssekretær Eivind Vad Petersson i Utenriksdepartementet i et e-postsvar til FriFagbevegelse.

Alle F-35-jagerfly har norske deler, også Israels, har flyprodusenten Lockheed Martin opplyst til FriFagbevegelse.

De vet ikke

FriFagbevegelse spurte de norske selskapene om komponentene de lager også skal brukes i de nye F-35-flyene til Israel. USA skal begynne å levere flyene til Israel fra 2028.

Ingen svarte ja eller nei på det. Noen svarte ikke på spørsmålene i det hele tatt.

Et selskap svarte at det vet de ikke.

«Utenfor vår kjennskap til anvendelse», skrev Berget AS sin administrerende direktør Inge Flaten på e-post til FriFagbevegelse. Han henviste til norske myndigheter for svar.

Kongsberg Gruppen ber oss spørre amerikanske myndigheter om dette.

«Vi er underlagt norske eksportregler og henviser til amerikanske myndigheter når det gjelder eksport fra USA. Kongsberg har aldri solgt våpen til Israel», svarer kommunikasjonssjef i Kongsberg Gruppen, Ronny Lie, på e-post til FriFagbevegelse.

Kitron svarte med å forklare bakgrunnen for at de lager deler til krigsflyene.

I likhet med flere andre viser Kitron til at kontrakter til norsk forsvarsindustri var en forutsetning for at Norge bestemte å kjøpe F-35 som sitt kampfly.

GKN Aerospace Norway kom med en lignende forklaring, og sier de «vil alltid følge norske myndigheters forskrifter». 

FN-eksperter krever stopp i våpen til Israel

Ekspertene i FNs menneskerettsråd krever igjen at alle land stopper leveranser av våpen til Israel. Det inkluderer også indirekte leveranser gjennom tredjeland, skrev FN-ekspertene i et brev nylig.

Deler til krigsfly er definert som våpen i FNs våpenhandelstraktat.

Norge skal ikke tillate eksport av våpen eller våpendeler, hvis myndighetene på det tidspunktet de gir tillatelsen, vet at delene vil kunne brukes til å begå krigsforbrytelser eller folkemord.

Det følger av FNs våpenhandelsavtale, som Norge ble part i og forpliktet seg til å følge i 2014.

UD sier ingenting om eksporttillatelser

Utenriksdepartementet vil verken bekrefte eller avkrefte overfor FriFagbevegelse om Norge har gitt eksporttillatelse til deler som skal til USA for sluttbruk av Israels flyvåpen – etter at den intense flybombingen av Gaza startet 7. oktober i fjor.

Norske myndigheter begrunner det med strenge regler om taushet rundt våpeneksporten.

Risiko for krigsforbrytelser?

FriFagbevegelse har spurt de norske selskapene som produserer F-35-deler hvordan de vurderer risikoen for at selskapet bidrar til folkerettsbrudd, krigsforbrytelser og et mulig folkemord med leveransene av deler der sluttbrukeren er Israel.

Ingen har svart på det.

Flere svarer generelt at de følger norske lover og regler.

Kitron «forholder seg lojalt til regelverket for eksportkontroll som norske politikere til enhver tid fastsetter», skriver finansdirektør i Kitron Cathrin Nylander i en e-post til FriFagbevegelse.

FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskeretter gir våpenselskapene et ansvar for selv å følge nøye med ved å gjøre grundige risikovurderinger av virksomheten sin.

Målet er å hindre at selskapenes produkter brukes til å begå for eksempel krigsforbrytelser.

Gjør vi det vi kan?

Folkerettsadvokat i Redd Barna, Mads Harlem, mener Norge ikke gjør nok.

– Det avgjørende er om vi gjør det vi kan for å hindre at deler til F-35-flyene havner hos Israel, sier Harlem.

– Norge kan enkelt hindre det ved å kreve en sluttbrukererklæring der det kommer fram at vi ikke samtykker til videreeksport til Israel, sier han.

Folkerettsadvokaten mener det er underordnet hvordan Norge vurderer «norskheten» i tingene vi selger.

En kjempestor flygave

Israels nye jagerfly blir en gave fra USA, finansiert av amerikanske skattebetalere gjennom den såkalte militære bistandspakken til Israel, opplyser den israelske regjeringa.

Krigsflyene er de mest avanserte i verden, og vil koste rundt 3 milliarder dollar, eller over 30 milliarder kroner per fly.

Prosessen med å anskaffe den tredje F-35-skvadronen startet før den pågående krigen og skjøt fart under krigen, sa ekspedisjonssjef i det israelske forsvarsdepartementet i en kommentar.

Dette vet vi om hva selskapene gjør nå

Kongsberg Defence & Aerospace

• Den norske stat er hovedeier i selskapet i Kongsberg Gruppen.

• Leverer flere deler i komposittmateriale til flykroppen: Skrogpaneler, haleror, halerorsdeler og luker.

• Delene produseres ved anlegget på Kongsberg.

• Selskapet har levert deler til F-35 siden 2010.

Kilder: Teknisk Ukeblad og Forsvarets Forum

Kitron

• Kitron leverer elektroniske komponenter til F-35-flyene.

• Dette er blant annet flyradar-systemer, og elektroniske moduler for kommunikasjon, navigasjon og identifikasjon, produsert i Arendal.

• Selskapet vant sin første F-35-kontrakt i 2009 for produksjon av bakplanet til kampflyene, samt å teste vedlikeholde og reparere bakplanet til F-35-flyene.

Kilder: Teknisk Ukeblad og Forsvarets Forum

Berget

• Berget opplyser på hjemmesiden sin at deres arbeid innen våpenproduksjon er «sammenstilte produkter og enkeltkomponenter innen finmekanikk, kabler og elektronikk».

• Berget opplyser ikke til FriFagbevegelse hva slags deler de lager til F-35-flyene, bare at det er deler etter tegning.

På en oversikt fra Lockheed Martin fra 2011 med overskriften «F-35 norske komponenter», står Berget oppført som leverandør av «machined parts».

• Berget sier til FriFagbevegelse at de har levert deler til F-35 cirka siden 2016.

GKN Aerospace Norway

• Lager disse delene til F-35-flyenes motor: diffusor, turbinhus og akslinger, ifølge en pressemelding fra GKN.

• Produksjonen av motordelene skjer på GKNs anlegg på Kongsberg.

• Amerikanske Pratt & Whitney bygger motoren i USA.

• GKN har et langt samarbeid med F-35. Den første kontrakten ble undertegnet i 2011.

Kilder: Teknisk Ukeblad og GKN

Kongsberg Aviation Maintenance Services

• Et selskap i Kongsberg Gruppen, der den norske staten er majoritetseier.

• Driver motordepot for vedlikehold og oppgradering av F-135-motorer til F-35, på Rygge siden 2020.

• Arbeidet gjøres på oppdrag for det amerikanske selskapet Pratt & Whitney som bygger motoren.

• Har et tilhørende lager for reservedeler til F-35-motorene.

• Tilsvarende depoter er etablert i USA, Australia og Nederland. Disse er ansvarlige for reparasjoner og vedlikehold av motorer til F-35 i hele verden, ifølge bransjemagasinet Tungt.no.

• I tillegg til motordepotet tester de F-135 motorer etter gjennomført vedlikehold.

• Selskapet etablerer også et depot for vedlikehold av F-35-jagerflyenes skrog på Rygge. Det skal stå ferdig i 2025.

• Der skal det gjøres vedlikehold, oppgraderinger, modifikasjoner og forbedringer av F-35 gjennom flyenes levetid.

Kilder: Kongsberg Gruppen og tungt.no

Ritek

• Ritek lager ikke deler til flyene, opplyser Ritek til FriFagbevegelse.

• Selskapet gjør vedlikehold på noe av bakkeutstyret til F-35 i Norge, ikke på selve flyene, ifølge avtale med Lockheed Martin, opplyser Ritek til FriFagbevegelse.

• I et dokument fra Lockheed Martin fra 2017, står det at Ritek AS er en offisiell leverandør i F-35s product support Provider Network. Ritek opplyser om dette i et notat om hvordan selskapet følger opp åpenhetsloven.

Dette er F-35-samarbeidet

• Utviklingen av F-35-jagerflyene er et militært samarbeid i hovedsak mellom ni land, ledet av USA.

• De avanserte F-35-flyene bygges av den amerikanske våpengiganten Lockheed Martin.

• Allerede i 2002 ble Norge med i utviklingen av jagerflyet F-35 – Joint Strike Fighter. 

• Israel ble med i F-35-samarbeidet i 2003 – midt under det andre palestinske opprøret mot den israelske okkupasjonen da mange sivile ble drept, både i Gaza, på Vestbredden og i Israel.

• Norge bestemte å gå til innkjøp av F-35 formelt i 2008.

• Israel er med i F-35 som såkalt Security Cooperative Participant.

Kilder: Store Norske Leksikon, Klassekampen (19.3.03), Regjeringa.

Warning
Annonse
Annonse