Bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård foran en buss og en personbil fra 90-tallet. - Gjett hvilken av de to som er sikrere for sjåføren enn dagens modeller, spør han retorisk.
Roy Ervin Solstad
Bussjåførers sikkerhet:
Sikkerheten for bussjåfører har bare blitt verre og verre, mener bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet
– Det ble sagt ut rett at det omkom så få bussjåfører at Volvo ikke ville bruke penger på sikkerhet, sier Per Ole Melgård, leder i bransjerådet for buss i Fellesforbundet. Volvo avviser at de ikke tar sjåførenes sikkerhet på alvor.
roy@lomedia.no
– Sikkerheten for bilførere har blitt bedre og bedre, mens for bussjåfører har det bare blitt verre og verre. Det var tryggere å kjøre buss for oss sjåfører for 20–30 år siden enn det er i dag, og besøket hos Volvo var til å bli i dårlig humør av, sier Per Ole Melgård.
p
Han er bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet og deltok i begynnelsen av november på et besøk hos Volvo i Göteborg sammen med NHO Transport og Yrkestrafikkforbundet. Der sto sjåførsikkerhet på agendaen. Det har blitt aktualisert gjennom en ulykke på Nesodden tidligere i høst og ikke minst rapporten som kom i år etter dødsulykken ved Kløfta i 2017.
– Sjefdesigneren til Volvo sa rett ut at de var klar over svakheten på sjåførplassen som gjorde at sjåføren som var innblandet i frontkollisjonen på Kløfta omkom, men at de hadde bare en gitt pott å utvikle sikkerhet for. Han fortalte derfor at siden det statistisk sett dør få sjåfører, velger Volvo å ikke bruke penger på å sikre sjåføren.
Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, bekrefter inntrykket Melgård fikk.
– Jeg registrerte at representen for fabrikken sa at man tradisjonelt har prioritert sikkerheten til passasjerene, siden denne gruppen så langt har hatt størst skadepotensial ved en eventuell ulykke, sier han.
Uenige om Volvo-sikkerhet
Det avvises imidlertid av kommunikasjonsdirektør i Volvo Norge AS, Bjørn-Inge Haugan.
– I vårt sikkerhetsarbeid setter vi ikke ulike grupper opp mot hverandre. Vårt mål er hele tiden å forbedre sikkerheten for alle, og at ingen skal behøve å bli skadd eller omkomme i trafikken, skriver Haugan i en epost.
I 2017 omkom en bussjåfør og en ble livstruende skadd i en frontkollisjon med to Volvo-busser, og i høst ble en buss nærmest smadret av en liten elbil på Nesodden. Melgård mener de ulykkene viser at sjåførenes sikkerhet ikke er god nok.
– Som gammel Volvo-entusiast ble jeg veldig skuffet over at de på personbil setter mye inn på å være først ute i utviklingen av sikkerhet for personbilførere, mens for bussførerne er det kun internasjonale minstebestemmelser som gjelder. Jeg synes Volvo viser en ekstremt kjølig tilnærming til oss som yrkesgruppe, sier han.
p
– Deres holdning var at det var vår oppgave som sjåfører å jobbe for at det ble brukt busser med høyere kvalitet, også når det gjaldt sikkerhet, siden bussene til Volvo tilfredsstilte de eksisterende kravene, fortsetter han.
Sikrere enn minstekravene
Heller ikke dette sier Volvo seg enig i.
– Vår visjon er tydelig: ingen ulykker med et Volvo-produkt. Derfor jobber vi på mange ulike nivåer i vårt sikkerhetsarbeid. Våre busser har i dag sikkerhetssystemer utover det loven krever av oss, og vi jobber hele tiden med å utvikle nye og forbedrede sikkerhetssystemer, påpeker Haugan.
Han viser til at i Volvos nyeste busser er både chassis og karosseri forsterket, og at det er innført nye tekniske løsninger som «Front Impact Protection» (FIP), «Front Underrun Protection» FUPS og Electronic Stability Program (ESP). Sikkerhetsutstyret varierer imidlertid fra ulike busstyper og alder.
– I tillegg jobber vi nasjonalt og internasjonalt blant annet i EU, samt gjennom bransjeorganisasjoner for å forbedre og utvikle lovverket. Vårt mål er at alle skal føle seg trygge i våre busser, uansett om man er sjåfør eller passasjer. Derfor jobber vi kontinuerlig med å øke den passive og aktive sikkerheten for sjåfører, forteller han.
Saken fortsetter under bildet.
Den 25 år gamle bussen har solide stag som beskytter ved eventuell kollisjon. I tillegg sitter sjåføren langt høyere og dermed mindre utsatt til, enn i svært mange av dagens busser.
Roy Ervin Solstad
Regelverket må endres
Per Ole Melgård tror det blir vanskelig å få fylkeskommunene med på å kreve mer enn det som ligger i minimumskravene, siden anbudene alltid går på pris. Dermed er det bare en løsning som gjenstår.
– Vi må vi få endret regelverket som setter standarden for sikkerheten til sjåføren, sier han.
Det hjelper gjerne NHO Transport til med. De har sendt brev til Vegdirektoratet som sitter i et utvalg som fastsetter spesifikasjonene og kravene til sikkerhet i Europa. Dette utvalget nedsettes av UNECE som er FNs organisasjon for samarbeid i Europa.
– Vi er svært opptatt av sikkerhet i buss, både for førere og passasjerer, og har bedt Vegdirektoratet om at sikkerhet for sjåførene blir tatt opp og prioritert i regelverksarbeidet. I tillegg jobber vi via våre internasjonale kanaler for å få utvalget til å stramme inn kravene, og vi håper at arbeidstakerorganisasjonene fortsatt vil bidra i dette arbeidet, sier Jon H. Stordrange.
p
De kravene vil også Volvo heve.
– Sikkerhet har vært en av våre kjerneverdier siden 1927, og derfor er alle våre kjøretøy helt i front på sikkerhet. Utvikling og forbedring er, og har alltid vært, den viktigste oppgaven for Volvo. Derfor arbeider vi aktivt nasjonalt og internasjonalt for å heve kravet til sikkerhet gjennom lovgivningen. Vi tar derfor alle synspunkter på hva og hvordan vi kan forbedre sikkerheten på største alvor, poengterer Bjørn-Inge Haugan i Volvo Norge AS.