JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krisen i luftambulansen: Ny runde med tariff-forhandlinger mellom LO og Babcock i morgen

Ti luftambulanse-piloter kan gå av med pensjon i år. Flere ambulansefly risikerer å bli stående på bakken

Hvis det ikke blir tariffavtale mellom Babcock og Norsk Flygerforbund før sommeren, er det risiko for at ti kapteiner på ambulanseflyene velger å gå av med pensjon før de egentlig må.
14 ambulansepiloter har allerede sluttet grunnet usikkerhet om lønn- og arbeidsvilkår hos Babcock, og 20 piloter vurderer å forlate jobbene sine eller har fått nye jobbtilbud, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.

14 ambulansepiloter har allerede sluttet grunnet usikkerhet om lønn- og arbeidsvilkår hos Babcock, og 20 piloter vurderer å forlate jobbene sine eller har fått nye jobbtilbud, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.

Sissel M. Rasmussen (arkivfoto)

yngvil@lomedia.no

I morgen er det duket for en ny runde forhandlinger om tariffavtale for ambulansepilotene. Hvis de ikke lykkes, og det ikke blir tariffavtale mellom Babcock og Flygerforbundet før sommeren, er det risiko for at ti kapteiner på ambulanseflyene velger å gå av med pensjon, ifølge Norsk Flygerforbunds leder Yngve Carlsen.

14 ambulansepiloter har allerede sluttet grunnet usikkerhet om lønns- og arbeidsvilkår hos Babcock, og 20 piloter vurderer å forlate jobbene sine eller har fått nye jobbtilbud, opplyser Carlsen til FriFagbevegelse.

– Hvis bare de ti som er pensjonsberettiget velger å gå av med pensjon, oppstår en dramatisk situasjon før ny operatør overtar, sier Carlsen.

De ti kapteinene kan fortsette i yrket dersom de selv ønsker det fram til 65 år. Det er øvre alder for flygere i dag.

Stortingets vaktbikkje krever at helseminister Høie svarer på ni spørsmål om flyambulanseanbudet

Pilotene venter på en løsning

– Hvilke scenarier ser du for deg hvis det ikke blir tariffavtale med Babcock før sommeren?

– Da vil nok bekymringen vi har hatt hele tiden om at flere piloter slutter, fort bli virkelighet, med de konsekvensene det har fram til Babcock overtar neste sommer. Da får vi vansker til høsten med å opprettholde beredskapen i tjenesten, svarer Yngve Carlsen.

Det betyr at ambulansefly vil stå på bakken uten piloter til å rykke ut når pasienter trenger ambulanse.

– Våre medlemmer sitter på gjerdet og avventer utfallet av hele denne prosessen, sier lederen i Norsk Flygerforbund.

Carlsen sikter til forhandlingene om tariffavtale, mange ubesvarte spørsmål fra Kontrollkomiteen på Stortinget til helseministeren og Stortingets instruks til helseministeren om at pilotene skal bli med over.

10 spørsmål og svar om krisen i luftambulansen

Strid om lønn og pensjon for flygerne

I morgen møtes Norsk Flygerforbund og LO på den ene siden og Babcock og NHO Luftfart på den andre, til en ny runde med forhandlinger om tariffavtale.

Dette er teamet fra LO som møter i lønnsforhandlinger med Babcock i morgen: Fra LO, Knut Bodding, som leder forhandlingsavdelingen. Fra Norsk Flygerforbund stiller forhandlingsleder Jens Lippestad, forbundsleder Yngve Carlsen, generalsekretær Katinka Riksfjord Sporsem, samt klubbleder hos Lufttransport, Arnfred Hansen, og nestleder Per Helge Klock.

– Det her holder ikke

Tariff-forhandlingene brøt sammen 27. april etter at partene hadde forhandlet i nesten to måneder, skriver NTB.

– Vi hadde skissene til en avtale som skulle danne grunnlaget for en tariffavtale. Så valgte vår forhandlingsmotpart å trekke seg, sier Carlsen.

Babcock trakk seg fordi selskapet ikke fikk gjennomslag for kravet om at pilotene og fagforeningen fraskriver seg retten til å gå til sak for å beholde lønna og arbeidsvilkårene de har hos dagens operatør, Lufttransport. Det har ansatte rett til etter en bestemmelse i arbeidsmiljøloven om virksomhetsoverdragelse.

Da Flygerforbundet presenterte skissen for tariffavtalen for medlemmene sine, sa flere «det her holder ikke», forteller Carlsen. De ville ikke akseptere å gå ned 25 prosent i lønn og få en dårligere pensjonsavtale for å fortsette å gjøre akkurat samme jobben. Da sluttet de.

Babcock håper på løsning

Etter bruddet ble beredskapen i ambulanseflytjenesten redusert på grunn av pilotmangel. Mange piloter har valgt å slutte på grunn av misnøye og usikkerhet med hva Babcock tilbyr. Kort etter forhandlingsbruddet besluttet Lufttransports operative ledelse å sette samtlige fly på bakken for å forsikre seg om at pilotene som skulle på nattevakt var «skikket til å fly», noe som førte til kritisk lav beredskap i noen timer.

– Vi har hele tiden prøvd å løse dette. Det er fortsatt vårt mål. Men forutsetningene for å få det til er ikke de beste. Jeg leser at Babcock er opptatt av å lykkes. Det er godt utgangspunkt, sier Carlsen.

Daglig leder Marius Hansen i Babcock håper også på en løsning.

– Jeg håper vi kommer til en enighet så fort som mulig som gjør man tar bort litt av usikkerheten som er i dag, sier han til NTB.

Pilotflukt: Må gå ned 200 000 kroner i lønn etter anbud. Nesten en tredjedel kan forlate flyambulansen

Dette er saken:

• Det svensk-britiske selskapet Babcock SAA vant i fjor anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet Lufttransport har kontrakt om å drive tjenesten fram til juli neste år, når Babcock overtar.

• Babcock har tilbudt alle piloter i Lufttransport jobb, men de er misfornøyd med betingelsene de ble tilbudt og er også kritiske til bemanningsnivået.

• Forhandlinger mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart om lønns- og arbeidsvilkår for piloter i Babcock, brøt sammen i april. De ble i mai enige om å gjenoppta forhandlingene, og møtes fredag og mandag.

• 13 piloter har sluttet i Lufttransport etter at selskapet tapte anbudet, og 20 snuser på andre jobber. Det har gjort det vanskelig for selskapet å opprettholde normal drift og beredskap, og det regionale helseforetaket Helse Nord har måttet hente hjelp blant annet fra Forsvaret for å sikre beredskapen.

• Politisk er det strid om det offentlige burde stilt krav om virksomhetsoverdragelse i forbindelse med anbudskonkurransen. Det ville betydd at selskapet som vant konkurransen, måtte overta de ansatte med i hovedsak de samme lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag.

• Stortinget har pålagt regjeringen å «sikre at erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Det heter videre at det kan skje «gjennom forhandlinger med operatør, gjennom ny anbudsrunde med krav om virksomhetsoverdragelse eller på annen egnet måte».

• Kontroll- og konstitusjonskomiteen sendte denne uka ni spørsmål til helseminister Bent Høie (H) om anbudsprosessen. Han har en uke på å svare.

Kilder: NTB og FriFagbevegelse

Annonse
Annonse