JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tariffavtale

Mener norsk Tesla-streik er en vanskelig oppgave

Verkstedarbeidere i Sverige har streiket i snart 300 dager. Det er ingen planer om å starte noe lignende i Norge.
– Det beste hadde vært om LO tok ut Tesla-arbeidere i streik også her, sier Tobias Eng Strömberg som er blitt et talerør for de streikende i Sverige.

– Det beste hadde vært om LO tok ut Tesla-arbeidere i streik også her, sier Tobias Eng Strömberg som er blitt et talerør for de streikende i Sverige.

TT NEWS AGENCY / Reuters / NTB

helge@lomedia.no

I Sverige pågår tidenes lengste streik blant Tesla-ansatte verkstedarbeidere. De har ett eneste krav; å få en kollektiv tariffavtale.

De som jobber for Tesla i Norge har heller ikke tariffavtale, men Fellesforbundet og LO er inne med medlemmer der.

De tør imidlertid ikke være åpne om sitt medlemskap. Derfor kommer heller ikke tillitsvalgte inn for å prate med arbeidstakere hos Tesla.

– Det gjør prosessen med å organisere utfordrende og dermed mer tidkrevende, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Steffen Høiland til FriFagbevegelse.

Han mener en norsk Tesla-streik er en vanskelig oppgave.

Forbundssekretær i Fellesforbundet, Steffen Høiland, utelukker at det kan bli snakk om Tesla-streik i Norge.

Forbundssekretær i Fellesforbundet, Steffen Høiland, utelukker at det kan bli snakk om Tesla-streik i Norge.

Leif Martin Kirknes

Under Arendalsuka deltok han i en paneldebatt sammen med en talsmann for de streikende i Sverige, Tobias Eng Strömberg, Lisa Pelling fra Tankesmien Arena Idè i Sverige og leder av internasjonal avdeling i LO, Liv Tørres.

Utvides stadig

Tobias Eng Strömberg er blitt et talerør for de streikende, en streik som stadig utvides.

For å erstatte de streikende, flyr Tesla inn folk fra Tyskland, Nederland og Italia. Tesla-reparasjoner er det samme i alle land.

Selv bryr ikke toppsjefen seg i det hele tatt. Han har uttalt på X – gamle Twitter som Musk selv eier – at streiken er galskap.

Hos folket i Sverige har streiken fått en blandet respons. Kravet om en tariffavtale er det imidlertid lett å få forståelse for.

– I prinsippet kan vi streike så lenge vi vil pengemessig. IF Metall snakker om 200 år. Men vi må orke også. Det er kjedelig å gå hjemme hele tiden, sier Strömberg.

Tesla har likevel opplevd en liten salgsnedgang i Sverige. Det har blant annet sympatistreikene bidratt til. Posten vil ikke sende ut registreringsskilt. Tesla får ikke losset bilene i havnene – men må kjøre bilene på trailere langs veien fra andre land.

Glad for støtten

Strömberg er glad for støtten fra norsk fagbevegelse.

– Det beste hadde vært om LO tok ut Tesla-arbeidere i streik også her. Men LO har også gjort ganske mye, mener han.

Tobias Eng Strömberg er klar for å streike «hur lenge som helst».

Tobias Eng Strömberg er klar for å streike «hur lenge som helst».

Leif Martin Kirknes

Tesla-arbeiderne har ikke tenkt å gi seg. Lisa Pelling sier også at hun vet hvem som vinner til slutt.

– Men det tar bare litt tid, la hun til.

Uansett er stoltheten av å jobbe for Elon Musk borte.

– I begynnelsen var Musk både innovativ og slagferdig. Nå er det bare høyrepolitikk og «shitsnack», om å gjøre å tjene mest mulig penger. Jeg var en gang stolt over å jobbe der. Det er jeg helt og holdent ikke nå, sier Tobias Eng Strömberg.

Gufs fra fortiden

På første rad blant tilhørerne satt Jonas Bals, som har skrevet boka «Streik, en historie om strid, samhold og solidaritet».

Han betegner Tesla-streiken som et gufs fra begynnelsen av 1900-tallet.

– Det er på mange måter «same shit, new wrapping», som Steffen Høiland sa. Det er en konflikt med mange av de våpnene som ble tatt i bruk av arbeidsgivere og fagbevegelsen på begynnelsen av 1900-tallet, sier Bals.

Han viser til en arbeidsgiver som på en aggressiv måte bruker streikebrytere. Den eneste forskjellen fra begynnelsen av 1900-tallet er at de nå kan flys inn fra utlandet.

– I Sverige har de ikke sett noe lignende siden de hentet streikebrytere fra Storbritannia under havnearbeiderkonflikten i 1908, sier Jonas Bals.

Snakk om demokrati

På den andre siden tar fagbevegelsen i bruk sympatistreik med en styrke det er lenge siden man har sett i noen av de nordiske landene.

En av grunnene til at det blir så dramatisk er at noe helt grunnleggende står på spill, hevder Jonas Bals. Det handler ikke bare om tariffavtale eller ikke, men også om demokrati:

– Skal arbeidsfolk få lov til å ha et ord med i laget om hvordan deres egen arbeidsplass er organisert i det hele tatt, eller må de bare ta til takke med det sjefen bestemmer?

Førmoderne tankegods

Både Bals, og leder av internasjonal avdeling i LO, Liv Tørres, bemerket bakgrunnen til han som står bak det hele; Tesla-gründer Elon Musk – opprinnelig fra Sør-Afrika.

Han vokste opp med apartheid, hvor de hadde en regel om at sjefen skal bestemme alt.

– Apartheidregimet falt til slutt, men det er mye som tyder på at Musk har tatt med seg en del av tankegodset inn i rollen som en moderne næringslivsleder. Men det er ikke noe moderne med dette, det er en veldig før-moderne form å drive firmaer på. Alt dette blir satt på spissen med denne konflikten, sier Jonas Bals.

Tesla Norge er forespurt om å kommentere påstander som kommer fram i saken, men har ikke svart.

Warning
Annonse
Annonse