JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Østlandsterminalen har ikke plass til sentraliseringen Posten legger opp til

Sentraliseringen skaper plassproblemer i Posten. Nå skal postreklamesenteret i Stokke splittes på Stavanger og Østlandsterminalen.
STØY OG USIKKERHET: Postens ønske om å splitte PRS Stokke mellom Stavanger og ØT har skapt støy og usikkerhet for de ansatte ved terminalen i Stokke, ifølge Lars Nilsen i Postkom.

STØY OG USIKKERHET: Postens ønske om å splitte PRS Stokke mellom Stavanger og ØT har skapt støy og usikkerhet for de ansatte ved terminalen i Stokke, ifølge Lars Nilsen i Postkom.

Kai Hovden

07.05.2019
15:23
21.08.2023 17:14

kai.hovden@lomedia.no

Nok en gang havner de ansatte ved terminalen i Stokke i søkelyset. Denne gangen er det plassproblemer som skaper usikkerhet, spesielt for de som ønsket å bli med videre til Østlandsterminalen (ØT) i sentraliseringsprosessen. Nå risikerer de å måtte pendle til Stavanger for å beholde jobben.

Ikke plass i ny terminal

Opprinnelig skulle både ruteklargjøring (RK) og postreklamesenteret (PRS) i Stokke samles i den nye felles terminalen for Posten og Bring som åpnet i Stokke tidligere i år. Det er ifølge Posten ikke lenger aktuelt.

300 årsverk i Posten sentraliseres fra september. Ansatte ved fem terminaler blir berørt

– Posten har over tid jobbet med ulike løsninger for flytting av PRS fra Stokke. Det har lenge vært kjent at avtalen med gårdeier utløper 31. januar 2020. Vi har jobbet med både å forlenge avtalen med gårdeier og å finne alternative lokaler i Stokke/Vestfold. Begge deler viser seg å koste for mye, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten.

Ifølge henne har både kapasitet og kostnader vært avgjørende for flyttingen.

I Stokke finnes det også en gammel Bring-terminal, men den vil det ifølge Posten ikke være lønnsomt å gjenbruke. Ombyggingskostnadene er beregnet til ti millioner kroner dersom PRS og RK skulle inn her.

Ikke kapasitet i Østlandsterminalen

«I den opprinnelige planen av 1. februar 2019 var det planlagt å flytte PRS Stokke til Østlandsterminalen (ØT). Kapasitetsmessig vil imidlertid ØT ha lite å gå på med dagens produksjonsopplegg etter overføring av PRS Bergen, Stavanger og Haugesund fra september 2019», skriver Posten i en drøftingsprotokoll.

Det er altså kun deler av PRS Stavanger som flyttes til ØT.

ph

Posten foreslår at driften ved PRS Stokke opphører i uke én 2020, og at den videre virksomheten deles mellom ØT og Stavanger.

Vanskelig sak

Postkom anfører at dette har vært en vanskelig sak for forbundet i drøftingsprotokollen.

Det er selvsagt først og fremst konsekvensene for medlemmene som legges til grunn for dette.

– I protokoll av 1. februar i år ble vi forespeilet løsningen Posten nå har lagt på bordet, men ikke fra noe kontret tidspunkt. Ledelsen har varslet at de ville komme tilbake til dette, og det at de nå gjør dette så raskt har skapt støy og usikkerhet, sier Lars Nilsen, divisjonstillitsvalgt post i Postkom.

ph

Postkom har ifølge Nilsen den seneste måneden bedt ledelsen om å presentere tall og begrunnelser for hvorfor andre, lokale løsninger ikke kunne gjennomføres.

– Det har vi fått. Håpet var at dette skulle gi oss argumenter for å utsette overføringen, men kostnadene knyttet til andre løsninger gjorde det vanskelig for oss å motsette oss gjennomføring, sier Nilsen.