Posten Bring bruker styringsretten. Sjåførene i Skien føler seg overkjørt
Det er få dager til julen ringer inn, men på pauserommet til de fem sjåførene i Skien, er det en dyster stemning.
Tillitsvalgt Christer Keijo Frisvold
Nina Hanssen
nina.hanssen@lomedia.no
Tillitsvalgt Christer Keijo Frisvold har sammen med andre fagforeningskolleger og verneombud Vidar Lona jobbet intens de siste månedene, men føler seg ikke hørt. Frisvold føler på maktesløshet.
Fra 6. januar 2025 endrer ruteoppsett for transportrutene mellom Skien og Stokke.
– Jeg prøvde å stille en rekke spørsmål i møte med arbeidsgiver, men fikk ingen svar. Kjørekontoret har litt for mye makt og har blitt en bedrift i bedriften, sier han. Og alle kollegaene nikker.
De har ikke fått svar på hvorfor de gjør dette og hva de skal spare på dette. Frisvold liker dårlig at arbeidsgiver brukte styringsretten sin for at de 15 sjåførene tilknyttet Skien nå må flyttes til Stokke.
Lange dager
Med lange dager bak rattet, både i jobb og til og fra arbeid, er han redd sykefraværet vil øke og at dette kan gå utover helsen til sine medlemmer.
Som en kompensasjon får sjåførene støtte på inntil 36.000 i året fram til slutten av 2026. Jobber de fullt blir det rundt 3000 kroner i måneden, men sjåførene mener den ekstra pendlingen vil koste mer.
Med dagens drivstoffpriser, bompenger, forsikring og slitasje på kjøretøy kan pendlingen bli en betydelig større utgift for dem enn den summen arbeidsgiver tilbyr.
Tøft for familieøkonomien
Ettersom det knapt går kollektivtransport til Stokke, og at de jobber på ulike tidspunkt, blir de avhengig av å bruke privatbil.
– Det er veldig demotiverende, bekrefter sjåfør og familiefar Amir Sohrabi.
Han vet han må nå belaste familieøkonomien enda mer, men føler seg nødt til å kjøpe en ekstra bil for å komme seg på jobb.
– Jeg føler at jeg må kaste bort nesten 2 timer hver dag på de veiene her og mister verdifull tid med familien, sier han.
– Ja jeg vet det blir tøft, sier en kollega som ønsker å være anonym. Han jobbet i Stokke i to år tidligere og forteller at han var så utslitt når helga kommer at han ikke hadde noe energi til de på hjemmebanen. Jeg var helt utslitt, forteller han.
Uenighet om prosessen
– Hva er nytt siden sist de prøvde? Jeg tviler på at dette blir billigere for bedriften, men at det blir tøffere for oss kan jeg skrive under på, sier han. Verneombudet minner om at det er tidligere regnet på flytting av enhet til Stokke av minst 3 TL, 2 Leanprosjekter og flere stabsmedlemmer.
– Ved samtlige utregninger så har det vist seg at det er en fordel med en transport enhet i skien, sier Lona. Han har flere ganger etterlyst personalmøter med alle berørte, infoskriv og involvering. Dette har ikke skjedd. Nå frykter han flere mister motivasjonen, slutter i jobben eller blir sykemeldte.
Det har vært uenighet mellom ledelsen og fagforeningen om drøftingsprosessen. Fagforbundet mener at saken burde vært drøftet på et tidligere tidspunkt og at kjørekontorets beslutninger ikke er unntatt drøftingsplikten.
Ruteopptilmalisering
I protokollen fra drøftingsmøte etter hovedavtalen §31, argumenterer Posten Norge As med at dette skal føre til reduserte transportkostnader, bedre bilutnyttelse og en enklere ruteoptimalisering. De har estimerte årlige besparelser på 4,65 millioner kroner. Fagforbundets representant Marianne Nilsen, som også er tidligere sjåfør, som deltok i drøftingsmøte stiller seg kritisk til det som ble lagt fram og har gjentatte ganger bedt om bedre og mer utfyllende kostnadsestimat. Hun reagerer sterkt på at det er de ansatte i Skien som nå må betale prisen.
– Lang reisevei er belastende. I tillegg til lange arbeidsdager i trafikken som er uheldig sett i et HMS perspektiv, sier hun da vi møter henne på Stokke. Hun reagerer også sterkt på manglende involvering av sjåfører i Skien i planleggingen og den korte fristen for gjennomføring av endringen. Under drøftingen bad hun om at sjåførene skulle få seks måneder før de skulle starte omstillingen slik at de kunne kartlegge den personalmessige situasjon, men det fikk de ikke gjennomslag for. Hun sier at denne saken illustrerer de utfordringene som kan oppstå når bedrifter gjennomfører omfattende endringer i arbeidsrutiner og logistikk.
Evaluering om et halvt år
Det gjenstår å se hvordan endringen vil påvirke både Postens drift og de ansattes arbeidshverdag i tiden framover.
– Eneste vi fikk gjennom var at de skulle evaluere dette om seks måneder for å se om ønsket effekt er oppnådd, sier hun.
Slitasje over tid
I Skien sitter fortsatt sjåførene med mange spørsmål, men de sier de lojalt vil starte den nye ruten over nyttår. Men er enige om at det kjennes ekstra tungt med en slik prosess uten at de fikk påvirke. For en av sjåførene betyr det 1,5 time ekstra kjøring per vei.
– Jeg jobber nå redusert, men det blir tøft med den ekstra kjøretiden på minst tre timer. Men jeg har jo ikke noen valg, sier 59-åringen. Fortsatt er det flere år til pensjonsalderen så han må henge i stroppen selv med 3 timer ekstra kjørevei. Verneombud Vidar Lona forstår at mange er bekymret for flytting av arbeidssted. Han vet at pendling over tid kan medføre slitasje.
– Av tidligere erfaring så har det vært slik at minst 2 sjåfører fikk så stor slitasje og ettervirkning som medførte at de fikk andre arbeidsoppgaver i Posten, sier han.
Tøft på hjemmebane
Tillitsvalgt Christer Keijo Frisvold sier at han tror alle vil brette opp ermene å gå på jobb selv om det vil bli tøffere hverdager.
– Vi er en lojal gjeng med mye humor og som er glad i jobben. Jeg håper vi kan fortsatt bevare det gode arbeidsmiljøet vårt når vi kommer til Stokke, sier han. Men tror nok det blir en tøff overgang. Særlig for familiene. – Jeg har heldigvis en kone som også er tillitsvalgt som har forståelse, sier han. Men innrømmer at det har vært demotiverende å være tillitsvalgt når han har fått vite så lite om prosessen og aldri fått svar før de bare kom og informerte om at alle skulle flyttes.
– Jeg føler på avmakt som tillitsvalgt og vil trekke meg og la andre yngre overta etter jul når vi flytter over til Stokke, sier han.
– Uansett at vi er uenig i prosessen og beslutningsgrunnlagene her, så er vi i alle fall sånne folk som ikke sutrer. Vi skal stå løpet ut men jeg håper vi ikke blir pådyttet ekstra belastning for ingenting, så jeg håper regnestykke om et halvt år viser at det er verdt det, sierillitsvalgt Christer Keijo Frisvold i Fagforbundet Post og Finans. Posthornet har prøvd å få en kommentar fra terminalsjef Ronny Karlsen uten hell.