– Nav bør ha færre oppgaver
Arbeids- og velferdsetaten bør få færre oppgaver, mener en ekspertgruppe.
Saken oppsummert
Gruppen, ledet av professor Terje P. Hagen, vil at barneverntjenester og helsetjenester som rus og psykiatri tas ut av Nav-kontorene.
Arbeidsgruppen stiller også spørsmål ved selve mantraet i Nav-systemet, det at brukere skal få all hjelp på ett sted, eller det som betegnes som én-dør- tenkningen.
Telefonbaserte kundesentre?
Da Hagen overleverte gruppens sluttrapport til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) torsdag, tok han til orde for det han kaller diversifisering.
I stedet for én dør inn til Nav-kontorene foreslår arbeidsgruppen at det etableres tre alternative innganger, der brukernes behov avgjør hvilken inngang de skal velge.
Nav-kontorene skal først og fremst brukes av dem som skal i arbeid og aktivitet. Kundesentra og internett skal primært brukes av de andre brukerne.
For å bedre tilgjengeligheten til Nav vil arbeidsgruppen etablere telefonbaserte kundesentre for alle fylker og videreutvikling av internettbaserte selvbetjeningsløsninger.
På en pressekonferanse viste Hagen til at Nav yter 56 ulike tjenester.
– Det er så mange at det ikke er mulig å bygge opp spesialkompetanse ved samtlige Nav-kontor, sa han.
Arbeidsdeling og forenkling
Andre forslag er at små Nav-kontorer må samarbeide for å utnytte kapasitet og kompetanse bedre og at fordelingen av ressurser mellom fylkene bør endres.
Arbeidsgruppen foreslår også arbeidsdeling og forenkling slik at arbeidsfordelingen mellom Nav-kontor og forvaltningsenhet endres for uføresaker, sykepenger og barnebidrag.
Forslagene til å bedre et kriserammet Nav omfatter tiltak både av organisatorisk og praktisk karakter og tiltak som forutsetter mer langsiktig innsats. Men gruppen foreslår ikke større endringer i arbeidsdelingen mellom Nav-kontor og forvaltningsenheter. En av hovedbegrunnelsene for å nedsette ekspertgruppen var å få vurdert dette spørsmålet.
Tiltak i 2011-budsjettet
Arbeidsminister Bjurstrøm vil komme med regjeringens forslag når statsbudsjettet for 2011 legges fram til høsten. Før det skjer skal rapporten ut på en omfattende høringsrunde.
– Jeg har særlig merket meg at ekspertgruppa forutsetter fortsatt innsats på IKT for å bedre oppgaveløsningen i Nav. Jeg har også merket meg forslag knyttet til enhetlig ledelse, endringer i oppgavemengde og gruppas understrekning av behovet for kompetansesatsing, sier arbeidsministeren.
Blandede reaksjoner
Bakgrunnen for at ekspertutvalget ble satt ned var blant annet en høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i januar i år etter at Riksrevisjonen nektet å godkjenne Navs regnskap for 2008.
Opposisjonen kom med kraftig kritikk av Nav og rettet særlig søkelyset mot oppgavefordelingen mellom Nav-kontorene og forvaltningsenhetene.
Torsdag var Høyre forholdsvis fornøyd med forslagene fra ekspertgruppen, mens Fremskrittspartiet mener den peker på feil løsninger.
Høyres Torbjørn Røe Isaksen er glad for å få støtte for tanken om å avlaste Navs tjenestemengde.
Fremskrittspartiets Robert Eriksson tror ikke problemene i Nav løses ved at flere oppgaver flyttes ut. Han vil heller ha flere oppgaver inn i Nav. Han vil ha et Nav-kontor med felles statlig og kommunal ledelser og ett system med en enhetlig finansiering.
Kristelig Folkepartis leder, Dagfinn Høybråten, ber Bjurstrøm lytte mer til Nav-brukerne og mener at utvalget burde gått lengre i å foreslå å styrke de lokale Nav-kontorene. Han mener sentraliseringen har gått for langt slik at de lokale Nav-kontorene er blitt tømt for kompetanse, myndighet og oppgaver. (ANB-NTB)


Nå: 0 stillingsannonser