– Unødvendig å lage et nytt veiselskap
Solberg-regjeringen vil «etablere et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbyggingen mer effektivt». – Helt unødvendig, mener nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Helge Haukeland.
Saken oppsummert
ane.borrud@lomedia.no
Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet er ny samferdselsminister i Solberg-regjerningen. En av hovedsakene til Frp har vært bedre veier. Vil vi få bedre veier med Frp i regjering og en samferdselsminister fra partiet?
– Det gjenstår å se. Vi skal ikke dømme på forhånd, men det er mye som skal på plass før løftene om mer vei for pengene blir innfridd, sier Helge Haukeland, nestleder i Arbeidsmandsforbundet.
Et av tiltakene han ikke har tro på, er å etablere et nytt veiselskap.
– Det er helt unødvendig. Statens vegvesen kan ta seg av de store veiprosjektene, noe som selskapet gjør bra i dag. Det er rammebetingelsene som avgjør, ikke organiseringsformen, mener han.
Nå frykter nestlederen for hva som vil skje med Statens vegvesen med et nytt veiselskap.
– Jeg er redd for at Statens vegvesen blir kastet ut i en ny runde med oppsplittinger og omorganiseringer. Jeg er skeptisk til å splitte opp fagetatene, og frykter at kompetanse vil forsvinner.
Han viser til da Mesta ble skilt ut fra Vegvesenet for 10 år siden.
– Den prosessen var ødeleggende for samholdet og kompetansen i selskapet. Det er ingen som har sett noe fullgodt regnestykke etter omorganiseringen i 2003. Og det er ingen som kan vise til noe glansbilde, slår han fast.
Om Mesta kommer til å overleve som statlig selskap vil han ikke spå om.
– Det står igjen å se. Per i dag har de tilfredsstillende driftsresultat, og regjeringen bør kunne leve med å ha et statlig selskap innen drift og vedlikehold.


Nå: 0 stillingsannonser