RAMMES: Post i butikk, landpostruter og postkontor rammes av at DNB sier opp avtalen med Posten.
Stine Gabrielsen
DNB gir opp Post i butikk og sier opp avtalen med Posten om banktjenester
Fra 2020 kan ikke lenger Posten levere banktjenester. Det skyldes at DNB har sagt opp avtalen med selskapet.
kai.hovden@lomedia.no
Ifølge Postkom vil dette påvirke arbeidet i 1450 landpostruter, på 30 postkontor og i tillegg der det tilbys post i butikk.
Ordinær reforhandling
Avtalen mellom DNB og Posten har vært til ordinær reforhandling.
«Gjennom ett år har partene jobbet for å finne en ny, god løsning. DNB har ønsket å få med resten av det norske bankfellesskapet på post i butikk-løsningen uten at dette har ført frem. I mangel av en felles bankløsning har DNB valgt å la avtalen med Posten utløpe», opplyser Posten.
Posten varsler omorganisering og ny konsernstruktur
– Vi synes det er synd at det ikke har vært mulig å få til en ny avtale om banktjenester i postnettet. Våre kunder har i alle år utført en rekke banktjenester i Postens unike og landsdekkende nettverk av postkontor og post i butikk. Vi vil sammen med DNB jobbe for å finne gode overgangsløsninger, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
Må finne en løsning
Posten har i dag plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom landposttjenesten. Ettersom DNB har sagt opp også denne avtalen, må Posten finne en ny løsning.
ph
– Vi tar denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet, sier Eckhoff.
Bekymret for konsekvensene
«Betalingstransaksjoner og andre banktjenester kan ikke lengre utføres på postkontorene og i landposttjenesten, dersom det ikke finnes alternativ til DNB», opplyser Postkom.
– Postkom er bekymret for konsekvensene dette vil ha for våre medlemmer, og vi vil nå gå i dialog med Posten for å finne løsninger, sier forbundsleder Odd Christian Øverland.
Opptatt av kundene
Postkom er selvsagt også opptatt av hvordan dette vil ramme kunder, som er avhengig av banktjenester utført av Posten.
– Dette er nytt tilbakeslag for distriktene, og for kunder som ikke kan håndtere de digitale løsningene. Vi vil jobbe politisk for å finne erstatninger for dagens banktjenester, sier Øverland.