Flere velger tog og buss
NSB fikk flere reisende og økte inntekter i årets første fire måneder sammenliknet med første tertial i fjor. Antall togreiser økte med 800 000.
BEDRE TILBUD: Nye tog og flere avganger får opp passasjertallet. Samtidig blir det færre forsinkelser med bedre vedlikehold og økt utbygging.
Øystein Bråthen
oystein.braathen@lomedia.no
Nettbuss hadde 41 millioner reiser, mot 38 millioner i samme periode 2015.
– Økte passasjerinntekter og gode resultater fra alle virksomhetene bidrar til nok et sterkt tertialresultat, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB i en pressemelding.
NSB-konsernet hadde 4995 millioner kroner i driftsinntekter i årets første fire måneder, opp fra 4935 millioner i første tertial i 2015.
Innkjøp
Driftsresultatet ble imidlertid på 618 millioner kroner, ned fra 690 millioner kroner i samme periode i fjor. Noe av dette skyldes økte investeringer i tog og busser.
Konsernsjef Geir Isaksen i NSB.
Øystein Bråthen
– Vi er inne i en stor oppgradering og utvidelse av togparken, og har hittil mottatt 75 av totalt 125 nye lokal- og regiontog vi har som mål å kjøpe innen 2020. Det er nødvendig for å erstatte gamle tog som skal ut av drift. Det gir oss samtidig økt kapasitet til å møte den sterke veksten i antall passasjerer, sier Isaksen.
Milliardinntekt
I løpet av de fire første månedene i år ble det foretatt 23,1 millioner togreiser med NSB, 800 000 flere enn i samme periode i 2015.
Togene sto for 2457 millioner kroner i inntekter, mens Nettbuss sto for 1927 millioner kroner. Inntektene fra godstransport og eiendom gikk begge noe ned.
Målinger
I undersøkelser sier 74 prosent at de er fornøyd med persontogvirksomheten, noe som er det høyeste tallet for NSB noensinne.
– Det er spesielt hyggelig å se at kundene våre blir stadig mer fornøyde. Kundetilfredsheten til NSB persontog ble i vår målt til 74, som er den beste målingen noensinne. Nettbuss ligger jevnt høyt for bransjen på tilsvarende målinger, sier Isaksen.
En av årsakene er at togene har blitt mer punktlige. Det skyldes blant annet bedre vedlikehold av jernbanen. Antall forsinkelser forårsaket av NSB er også redusert.
Deles opp
– Vi er nå inne i store omstillinger i NSB-konsernet. Togvedlikehold og eiendom overtas av staten i 2017. Staten overtar også NSBs togmateriell og salgs- og distribusjonsløsninger, sier Isaksen.
Les også: Slik blir den blåblå jernbanen (12.05.15)
Det er også kunngjort konkurranse på to trafikkpakker som samlet utgjør rundt 25 prosent av togvirksomhetens norske omsetning.
– Dette får store konsekvenser for NSB-konsernet framover. Vi blir en rendyrket transportaktør med passasjertransport på tog og buss og gods på bane. I tillegg skal vi bygge opp en reiselivsvirksomhet, sier Isaksen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.