JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beredskap til havs

Forsvaret kjøper helikoptre: – En god start, mener offiserene

Regjeringen bruker 12 milliarder kroner på seks nye maritime helikopter. Norges offisers- og spesialistforbund er fornøyde, men mener det trengs flere.
MISLYKKET: Kjøpet av NH90-helikopter ble til slutt kansellert etter mange år med problemer. Nå kjøper Forsvaret inn en annen type.

MISLYKKET: Kjøpet av NH90-helikopter ble til slutt kansellert etter mange år med problemer. Nå kjøper Forsvaret inn en annen type.

Forsvaret

anders@lomedia.no

Det skal kjøpes inn amerikanskproduserte Seahawk-helikoptre til Forsvaret, med prioritet til Kystvakten, bekrefter forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).

– Totalt kjøper Norge seks helikoptre, som skal leveres i perioden 2025 til 2027, skriver Forsvarsdepartementet i en pressemelding.

Anskaffelsen har en ventet kostnadsramme på om lag 12 milliarder kroner.

Om man inngår kontrakten sommeren 2023, slik det er planlagt, kan første leveranse være på plass fra sommeren 2025.

I første rekke kommer det tre helikoptre som var tiltenkt den amerikanske marinen, men alle seks helikoptre skal være på plass innen 2027.

Erstatter mislykket helikopterkjøp

Forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges offisers- og spesialistforbund (NOF) mener det er et riktig valg.

– NOF er glad for at regjeringen såpass raskt etter kanselleringen har kommet opp med et forslag på en ny erstatter, sier han.

Forsvaret har vært uten funksjonelle maritime helikoptre helt siden Lynx-helikoptrene ble satt ut av tjeneste ved årsskiftet 2014/15.

I 2001 bestilte Norge 14 helikoptre av typen NH-90 for bruk på kystfartøy og fregatter. Avtalen var at det skulle leveres innen 2008, men det oppsto en rekke problemer med leveransen. Blant annet forsinkelser fra leverandør, mangel på reservedeler og betydelige utfordringer med å få tilstrekkelig antall flytimer som samsvarte med operativt behov.

Da kontrakten ble besluttet hevet i juni 2022, hadde Forsvaret bare mottatt åtte ferdige helikoptre. De har bare fløyet 700 timer i året.

Torbjørn Bongo, forbundsleder i Norges offisers- og spesialistforbund.

Torbjørn Bongo, forbundsleder i Norges offisers- og spesialistforbund.

Sissel M. Rasmussen

– Trenger flere på sikt

Bongo mener seks helikoptre er en god start, men at det bør bli flere.

– Samtidig mener vi dette er god start på anskaffelse av flere helikopter i forsvaret, både for kystvakt og fregatter, men også spesialstyrker og Hæren. På sikt bør antall anskaffelser av SeaHawk også økes, sier han.

Forbundslederen legger til at det er viktig med en rask anskaffelse.

– Det vil være viktig både for å opprettholde kompetansemiljøene i Forsvaret og på Bardufoss, samt bidra til tilstedeværelse, kontroll og redningsberedskap i våre havområder.

Han understreker at personellet som skal drifte helikoptrene blir avgjørende:

– NOF forventer også at regjeringen aktivt bidrar til å tilrettelegge for å ta vare på og utvikle viktig kompetanse for å sikre en god drift av de nye helikoptrene. 

Annonse

Flere saker

Annonse