NHO og LO ønsker sterkere satsing på godstogtransport
De to største arbeidsstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene i landet slår felles alarm når det gjelder godstransport på jernbane i Norge.
Erlend Dalhaug Daae
Mandag presenterte transportetatene og Avinor forslag til Nasjonal Transportplan 2018– 2029, en plan som danner det faglige grunnlaget for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) kommende stortingsmelding. I en felles kommentar sier NHO og LO at det står om livet for gods på jernbane.
– Siden 2008 har det vært nedgang i mengden gods på bane. Nedprioritering av jernbanens infrastruktur har bidratt til innstillinger og usikkerhet blant godskundene. Dette må snus hvis vi skal oppfylle klimaforpliktelsene våre, sier næringspolitisk direktør Ingebjørg Harto i NHO til Dagens Næringsliv.
Harto sier det trengs mer enn de 20 milliarder kronene som transportetatene legger opp til.
• Følg oss på Facebook og Twitter
– Godsterminaler som Alnabru og terminalen i Trondheim må bygges ut. Det må bygges ut kryssende spor og transportkorridoren til kontinentet må styrkes. Poenget er at det må bli mer forutsigbarhet for transporten, sier Harto.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.