Det ligger grå skyer over fremtiden til PostNord-selskapet. Både blant svenske og danske politikere er det stadig flere som tar til orde for å splitte virksomheten, og gå tilbake til nasjonale postselskaper i Sverige og Danmark.
Øystein Bråthen
Milliardtap for PostNord:
Post Danmark og svenske Posten ble slått sammen i 2009. Nå kan det gå mot splittelse
Store ulikheter i postsektoren i Sverige og Danmark skaper problemer for PostNord. Nylig kom rykter om konkursfare. Flere danske og svenske partier vil sette strek og splitte selskapet.
alf@lomedia.no
PostNord ble dannet i 2009, da Post Danmark AS og den svenske Posten AB ble slått sammen.
Selskapet har 30.000 ansatte i fem land. 20.000 av disse arbeider i Sverige.
PostNord har også logistikkvirksomhet i Norge, men de økonomiske problemene skal ikke ha konsekvenser for den norske driften.
Mareritt-prosjekt fra starten
Daværende næringsminister i Sverige, Maud Olofsson (C) var pådriver for sammenslåingen av den danske og svenske Posten. Prosjektet utviklet seg raskt til et mareritt for de svenske politikerne. Det ble nemlig tidlig klart at det ikke var noen velstående virksomhet man hadde slått seg sammen med. Den danske Posten blødde betydelig - økonomisk sett.
p
Elleve år etter at PostNord ble etablert - hvor den svenske staten eier 60 prosent, mot danskenes 40 prosent - er problemene langt fra løst. Snarere tvert i mot.
Problemene er størst i Danmark, og store ulikheter innen postsegmentet mellom Danmark og Sverige som bidrar til den vanskelige situasjonen. Det skriver den svenske nettavisen DinaPengar.se
Saken fortsetter under bildet.
Roy Ervin Solstad
Milliardtap og konkursfare
For få dager siden ble det hevdet at økonomien i selskapet var så svekket at det var reell fare for konkurs i PostNord, og blant svenske politikere i regjering og Riksdagen er det stadig flere som krever at selskapet må deles opp i nasjonale virksomheter - slik det var før sammenslåingen.
p
Bakgrunnen for bekymringene er underskudd på 3 milliarder kroner over de tre siste årene, og 2018-underskuddet på 855 millioner kroner skal i følge DN nesten utelukkende ha vært forårsaket av den danske nedgangen i brevpost.
I en hemmeligstemplet rapport fra utgangen av 2018 - utført på oppdrag fra svenske og danske myndigheter - skal en av konklusjonene være at store statlige tilskudd er nødvendig, og at selskapet kan være i konkursfare dersom tilskudd ikke innvilges.
Ulike grad av digitalisering
Flere partier tok til orde for en oppsplitting av selskapet da næringskomiteen i den svenske Riksdagen diskuterte saken denne uken, under et møte der både ansvarlige ministre og PostNords ledelse var tilstede.
Mattias Bäckström fra Sverigedemokratene (SD) tok initiativ til å utrede en oppdeling av selskapet.
– Vi må få belyst fakta i forhold til hvordan selskapet kan deles opp, sier Bäckström.
Selv om problemene i Danmark med nedgang i brevposten også i noen grad rammer Sverige, mener Sverigedemokratene at det er vesentlige forskjeller i situasjonen for de to nabolandene.
– Den danske og svenske postsektoren har helt ulike forutsetninger og påvirkes av ulik grad av digitalisering. I tillegg er det ulike regelverk og politiske innganger i synet på virksomhetens fremtid, sier Bäckström.
Utredning unødvendig
Vänsterpartiet (V) ønsker også å dele opp PostNord, og mener behovet for dette er så tydelig at en utredning synes unødvendig.
p
– Vi ønsker å kutte båndene med Danmark i denne saken så fort det lar seg gjøre, sier Jens Holm i Riksdagens trafikkomitè.
– Da sammenslåingen ble vedtatt, gikk vi i mot denne, og vi ser nå med smertelig tydelighet at dette var et feilgrep helt fra starten. Om man sier at den svenske Posten har økonomiske problemer er det en stor underdrivelse i forhold til situasjonen i Danmark, sier Holm til DinaPengar.se.
Regjeringen er avventende
Selv om Socialdemokratene var sterke motstandere av sammenslåingen da den skjedde i 2009, stiller det største regjeringspartiet seg nå avventende til forslaget om å splitte opp virksomheten. Det sier næringsminister Ibrahim Baylan.
– Jeg var leder av trafikkomiteen i Riksdagen da beslutningen om sammenslåingen skjedde i 2009 etter initiativ fra den daværende borgerlige regjeringen. Jeg syntes vedtaket var et feilgrep. Men nå er vi i kommet til et punkt der digitaliseringen vil fortsette uansett eierstruktur. Om noen tror utfordringene rundt dette kan løses ved å splitte selskapet, tror jeg de lurer seg selv. Antallet brev som sendes vil fortsatt minske, og dermed kommer vi til å måtte håndtere de samme spørsmålene uansett, sier Baylan.
Saken fortsetter under bildet.
SKEPTISK: – Vi gikk i mot sammenslåingen da vedtaket om å etablere PostNord ble gjort i 2009. Men nå er vi kommet dit at digitaliseringen i samfunnet skyter fart, og det vil ikke løse våre utfordringer om selskapet splittes, mener næringsminister Ibrahim Baylan i Sverige.
Wikipedia commons
Danskene utreder splittelse
Danske politikere skal også være åpen for å splitte selskapet.
– Tiden har løpt fra dette samarbeidet. Den posten som er i Danmark må vi håndtere internt i landet, sier Hans Kristian Skibby i Dansk Folkeparti, som er det nest største opposisjonspartiet i Folketinget til Jyllands-Posten - som også melder at det danske Transportministeriet innen utgangen av mars skal utrede konsekvensene av å trekke Danmark ut av PostNord.
– Jeg er ikke sikker på at den nåværende konstruksjonen er den beste for fremtiden, sier Kristian Pihl Lorentzen i det ledende opposisjonspartiet Venstre.
Transportminister Benny Engelbrecht fra regjeringspartiet Socialdemokratiet ønsker foreløpig ikke å kommentere en mulig skilsmisse fra dansk side. Ferske regnskapstall presentert denne uken gir rom for noe optimisme.
AVVENTENDE: Danskenes transportminister Benny Engelbrecht ønsker ikke å kommentere en mulig skilsmisse i PostNord-saken foreløpig.
Alf Ragnar Olsen
Kort om PostNord
PostNord ble dannet i 2009, da Post Danmark AS og den svenske Posten AB ble slått sammen.
Selskapet har 30.000 ansatte i fem land. 20.000 av disse arbeider i Sverige.
PostNord sliter med store underskudd, har tapt 3 mrd siste tre år.
Selskapet eies av den svenske stat og den danske stat.
Svenskene har majoritet med 60 prosent eierandel.
PostNord har også logistikkvirksomhet i Norge.
De økonomiske problemene skal ikke ha konsekvenser for den norske driften.
Omsetningen i Norge økte fra 4,2 milliarder svenske kroner til 4,5 milliarder SEK i 2019.
På konsernnivå omsatte selskapet for 38,3 milliarder svenske kroner i 2019, en økning på 0,6 prosent.
Kort om PostNord
PostNord ble dannet i 2009, da Post Danmark AS og den svenske Posten AB ble slått sammen.
Selskapet har 30.000 ansatte i fem land. 20.000 av disse arbeider i Sverige.
PostNord sliter med store underskudd, har tapt 3 mrd siste tre år.
Selskapet eies av den svenske stat og den danske stat.
Svenskene har majoritet med 60 prosent eierandel.
PostNord har også logistikkvirksomhet i Norge.
De økonomiske problemene skal ikke ha konsekvenser for den norske driften.
Omsetningen i Norge økte fra 4,2 milliarder svenske kroner til 4,5 milliarder SEK i 2019.
På konsernnivå omsatte selskapet for 38,3 milliarder svenske kroner i 2019, en økning på 0,6 prosent.
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene økte 1. mai. Se når de blir etterbetalt
Pensjonistene kan vente seg 8,54 prosent mer i inntekt i år.
Kristin M. Johansen
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
– At du faller ut av trygdesystemet selv når du betaler skatt i Norge, tror jeg veldig få er klar over, sier Karin Vaagland. Nå vil hun bidra til at flere får vite om reglene som gjelder når man tar seg jobb i et annet land.
Guro Gulstuen Nordhagen
Karin mistet medlemskapet i folketrygden – til tross for at hun betalte skatt i Norge
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
FORBUND I SORG: 17. mai gikk Erna Hagensen bort, 66 år gammel. Hun døde av kreft etter lang tids sykdom.
Lena Sørensen
Tidligere forbundsleder Erna Hagensen er død
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Da det danske forsikringsselskapet gikk konkurs, satt Rune Sundmoen igjen uten de 2,5 millioner kronene han hadde rettmessig krav på.
Martin Guttormsen Slørdal
Rune ble yrkesskadet for 13 år siden. Han har fortsatt ikke fått en eneste krone
Ole Kristian Iversen (19) rakk bare en uke som lærling før han ble alvorlig skadet i en bilulykke for snart to år siden. Han håper å være tilbake som vanlig lærling i sveisefaget til sommeren.
Håvard Sæbø
Etter tre uker i koma, kunne Ole Kristian verken snakke eller gå
Kronikk
Privat
Slutt å snakke ned jobben min!
Ledelsen er ikke samarbeidsvillige, mener tillitsvalgt Rehana Adel og Aleksander Nawracala.
Tormod Ytrehus
Aleksander i Espresso House: – Føler ikke at vi blir tatt på alvor som tillitsvalgte
Transportminister Bezalel Smotrich, nå finansminister, var med da hurtigtoget mellom den israelske byen Tel Aviv og Jerusalem startet.
Emil Salman/Haaretz
På full speed over okkupert land
AVLYTTET: Politiet brukte lydopptak som grunnlag for å sikte en ansatt i Oslo fengsel for korrupsjon.
Eirik Dahl Viggen
Avlyttet fengselsbetjent får saken sin behandlet i Høyesterett
Anna Sandman er fra Ukraina, og kan bli ordfører i Gjerdrum kommune etter høstens valg.
Sissel M. Rasmussen
Ukrainske Anna kan bli ordfører for Arbeiderpartiet
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Antall drosjer har mer enn doblet seg siden frislippet av drosjeløyver.
Roy Ervin Solstad
Det blir flere taxier – men de tjener mindre
Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
Nytt prisanslag ga regjeringen kalde føtter: Skipstunnelen er utsatt igjen
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset
Flere tusen oljearbeidere skal få ny lønn
Tormod Ytrehus