JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BRØYTECREW: Her er noe av staben til Odd Einar Kne sammen med noen kjøretøy i maskinparken. Fra venstre: Roar Bragstad, Odd Einar Kne, Bjørn Aakre, Svein Arne Årbogen, Espen Andersen, Kim Roar Dahl, Torgeir Moe, Marius Brevik, Leif Ivar Brønbo og Øystein Guin.

BRØYTECREW: Her er noe av staben til Odd Einar Kne sammen med noen kjøretøy i maskinparken. Fra venstre: Roar Bragstad, Odd Einar Kne, Bjørn Aakre, Svein Arne Årbogen, Espen Andersen, Kim Roar Dahl, Torgeir Moe, Marius Brevik, Leif Ivar Brønbo og Øystein Guin.

Leif Martin Kirknes

De brøyter så snøen sprøyter. Sludd og skare, dag og natt. Alltid klare, alltid på vakt.

Snøen laver ned, over veien hvit og bred. Hadde ikke brøytebilene passert, hadde veien blitt blokkert. Derfor er det snodig, at folk skal være så utålmodig. De er på denne vei for å gjøre livet lettere for deg. Så neste gang du havner bak en langsom brøytebil, er det deg det gagner, så ta det med et smil!


14.04.2016
13:05
21.08.2023 17:14

leif.kirknes@lomedia.no

Du skal høre mye rart som brøytebilsjåfør. Som den gangen en bilfører ringte inn en klage. Vedkommende hadde sett seg lei av å ligge bak disse treige brøytebilene som hadde rykket ut i snøværet for å brøyte snø fra veien. Vedkommende foretok en forbikjøring, bare for å oppdage at det var ubrøytet vei foran brøytebilene. Kanskje ikke så rart, vil noen kanskje si, i og med at det av naturlige årsaker ikke var brøytet foran brøytebilene. Men likevel nok til at sjåføren ringte inn en klage til Vegtrafikksentralen der operatøren ble rimelig paff.

Man skal se mange lastebiler som spinner. Og av og til får man lastebiler som forsøker seg på forbikjøringer dundrende inn i sida av brøytebilen sin. Det gikk for ordensskyld bra med både lastebilsjåfør og brøytebilsjåfør i siste tilfelle, men de to kjøretøyene er på langtidsopphold på verksted. Tilfeldighetene skal ha det til at en politibil lå bak og var øyenvitne.

Og så skal du få oppleve litt ubehag. Fra tid til annen kommer brøytebilsjåførene borti sinte mennesker. De er alltid menn. Kanskje nysingle, hvem vet. Gufne, i alle fall.

– Noen av opplevelsene er direkte ubehagelige. Her forleden ble en av våre stoppa midt på E6 og trua med juling. Det skjer ikke så ofte, men kanskje en gang i året, sier brøytebilsjåfør, rørlegger og tillitsvalgt i Odd Einar Kne AS, Knut Mathisen.

– De har ikke forståelse for hva vi holder på med.

20 brøytere

Vi har tilbakelagt kun rundt 90 kilometer på E6-en fra Trondheim Airport Værnes og til Steinkjer, men har allerede rukket å være gjennom flere sykluser av værsystemer. Regn. Sludd. Snø. Solglimt. Snø. Sludd. Regn. Tilnærmet strålende sol. Sludd. Opphold. Klassisk Nord-Trøndelag.

Odd Einar Kne i egen person kommer kjørende med en hjullaster det strøs grus fra i det vi ankommer lokalene til selskapet som gjerne kalles Kne Maskinentreprenør, eller bare Kne. Han startet som drosjeeier i 1983, men skaffet seg to år senere en gravemaskin. Så ballet det på seg. Nå teller selskapet rundt 55 ansatte og nesten dobbelt så mange kjøretøy i form av ulike arter entreprenørmaskiner.

Blant dem noen brøytebiler, to Scania og en Mercedes, selv om entreprenøren har en forkjærlighet for Volvo. I tillegg omfatter brøyte- og strøoperasjonene elleve hjullastere og to traktorer. Kne har rundt 20 mann som bedriver brøyting og strøing og storkontrakt fra Veidekke på E6 fra Værdal til Snåsa, samt flere kontrakter i Steinkjer-området, inklusive Steinkjer kommune, pluss agenturet for brøytetjenester i Namdalseid kommune.

På sommeren går det i gravemaskiner og annet anleggsarbeid. De som er brøytebilsjåfører om vinteren, er gjerne maskinførerbevisinnehavere som sitter bak rattet på helt andre kjøretøy om sommeren, og noen av dem innehar yrker som landmålere eller rørleggere.

Været snur fort

Det er døgnkontinuerlig beredskap i vintersesongen. Ting kan endre seg fort. Veldig fort. Kikker du ut av vinduet grytidlig etter å ha våknet, og det ser helt greit ut, kan det fort ligge et tjukt teppe av snø når du går ut døra en halvtime senere.

Sånn sett er det kanskje ikke så rart at brøytebilsjåførene går gjennom omfattende kursing på 40 timer som blant annet inkluderer opplæring i metrologi. Med den i bakhånd kan de kikke på rådata fra Metrologisk institutt og fatte en beslutning om at her kommer det til å bli behov for salting. Det kan du tenke på neste gang du stusser fordi du ser en brøytebil salte den tørre veien i godt vær og strålende solskinn – sannsynligvis blir det ising om kort tid.

– Det er veldig lokale variasjoner i været. Det kan forandre seg fra regn til snø på en liten mil, sier Mathisen.

Og så hender det altså at noen bilister blir utålmodige, påpeker brøytebilsjåførkollega Bjørn Aakre, som er driftsleder i Kne. Optimal hastighet for brøyting ligger på 40 kilometer i timen.

– Vi har en del tandemkjøring på firefeltsveiene, og da hender det folk prøver å kjøre forbi. De kommer forbi bakerste bilen, men så blir det stopp. Bortsett fra for personen som ringte og klaget på at det var snø etter at hun hadde kjørt forbi lederbilen, sier Aakre og flirer.

Sjåfør og reparatør

Mange av situasjonene sjåførene kommer borti er dog av mer alvorlig art. Det har for eksempel vist seg vanskelig å få møtende biler som følger hjulspor som har blitt etablert i snøen til å vike når brøytebilen kommer.

– Det er et rødt lys på plogen, og det er akkurat som om de sikter på det. Særlig på E6. På fylkesveien vet alle at de må flytte seg.

De to forteller at E6-brøytebilene kan tilbakelegge 450-500 kilometer per dag. Det blir altså noen kilometer på disse bilene i året. 50.000 er ikke uvanlig. Bilene må skos med splitter nye dekk hvert år. Litt mekaniker må du også være som brøytebilsjåfør.

Det kan være noe småfiksing med brøyteskjæret, eller det kan hende du må reparere noe annet forefallende. Det er blant annet mange sensorer som kan gå skeis. Ikke minst er det betydelig slitasje som resultat av salting på disse bilene. De høytrykkspyles regelmessig, men likevel er det stor slitasje.

– Vi kjører en kontrakt på femte året, og merker dette godt på bilene.

Tøff konkurranse fra «maskinbønder»

Kne er tredje største underentreprenøren til Veidekke på drift og vedlikehold, men går med ambisjoner om å bli størst. De har konkurrenter, særlig i form av «traktorfolk», lokale bønder med maskinpark, «maskinbønder» som Aakre kaller dem. Men de er mest konkurransedyktige på enkeltoppdrag.

– Vi kan konkurrere på totalpakker. Totalpakker er så omfattende at bønder ikke ser noen råd, forteller Mathisen, mens Aakre supplerer at bøndene ikke klarer å fremskaffe tilfredsstillende HMS-system.

Ellers er det svært lite utenlandsk konkurranse i brøytebransjen. Det var et svensk selskap som har brøytekunnskapen på stell og som har vært utpå nordnorsk glattis, men som møtte veggen fordi de ikke har lov til å bruke svensk utstyr fast i Norge. Det antas at de på nye oppdrag vil stille med norsk maskinpark.

Arbeidstidsordning viktig

Normale skift er på åtte eller 12 timer, men ikke da nødvendigvis kontinuerlig i brøytebil. Arbeidsoppgaver omfatter blant annet også resetting av brøytestikker, lapping av asfalt og kosting av veiskilt.

Fagforeningsmessig er klubben hos Odd Einar Kne opptatt av lønn, beredskapstillegg og arbeidstidsordninger, forteller Mathisen.

– Trøtte sjåfører er ikke bra, påpeker han.

De er avhengige av å beholde tariffavtalen for å nå opp i konkurransen om kontraktene, og klubben gjør et insentiv for å verve flere medlemmer akkurat nå, med forhåpninger om 80 prosent andel medlemmer.

I forbindelse med større anleggskontrakter hos Statens vegvesen har tariffavtaler hos leverandører blitt svært viktig, men Mathisen bemerker at kommunene kan være litt mer lemfeldig på den fronten – og det fullstendig uavhengig av farge på kommunepolitisk styre.

– Det er med bakgrunn i økende risiko for sosial dumping. Anlegg er litt utsatt her, men ikke på langt nær så mye som renhold, sier Mathisen.

Namdalseidkontrakten

To av sjåførene som jobber på Namdalseid-kontrakten, Kjell Arne Brattberg og Oddvar Kaspersen, har svært kort vei til jobb fordi de bor i nettopp Namdalseid, en pendlerkommune midt mellom Namsos og Steinkjer. Den tredje brøytesjåføren på kontrakten, Mathisen selv, bor i Vellamelen midt mellom Steinkjer og Namdalseid.

– De som søker arbeid hos oss er mer interessert i å være hjemme enn å bo på brakke, forklarer Mathisen.

I Namdalseid opererer de tre en John Deere-traktor, en New Holland-traktor og en Volvo hjullaster, der de brøyter så snart det ligger 10 cm snø.

Før hadde kommunen egen brøytebil og operatør. Men det har de gått bort fra. Økonomisjef i kommune, Jan Morten Høglo, forklarer hvorfor:

– Det ble brukt mye ressurser på å administrere ordningen. Da det nærmet seg tidspunkt for ny bil bestemte man seg for å sette ut tjenesten. Det var litt politisk debatt for om man skulle gå for egne ansatte eller leie inn brøytemannskap. Det var sterke meninger både den ene og andre veien.

At det var en lokal nordtrøndersk entreprenør som vant anbudet, er helt tilfeldig, selv om det selvfølgelig varmer et lokalpatriotisk nordtrønderhjerte.

– Det var det beste anbudet som ble valg. Av fem oppdrag vant Odd Einar Kne den største avtalen, sier Høglo, som legger til at det er få som klager på brøytingen i kommunen.

14.04.2016
13:05
21.08.2023 17:14



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden


Flere saker