JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Olav Wendelbo fra Lærdal bruker mye av fritida si på å reparere gamle gravemaskiner av merket Brøyt. Bildet er fra et tidligere besøk på gården i 2017.

Olav Wendelbo fra Lærdal bruker mye av fritida si på å reparere gamle gravemaskiner av merket Brøyt. Bildet er fra et tidligere besøk på gården i 2017.

Bjørn A. Grimstad

Olav Wendelbo har funnet opp en egen Brøyt-stige for hjulgravemaskiner

I 12 år har Wendelbo restaurert gravemaskiner av merket Brøyt.

camilla@lomedia.no

Da vi sist besøkte han i 2018 fortalte han om et dypereliggende motiv bak arbeidet.

– Jeg føler at det jeg gjør er en kommentar til våre holdninger rundt bruk og kast. I dagens entreprenørbransje bruker man en maskin rundt 8.000 til 10.000 timer. Istedenfor å nullstille de, kjøper de nye, sa Wendelbo med en tydelig oppgitthet i stemmen.

Nå har entusiasten blitt en oppfinner, og funnet opp en egen Brøyt-stige som kan brukes på alle hjulgravemaskiner

– Den er veldig enkel, det er bare et ledd og to gassdemperer. I tillegg tvinger den sjåføren til å gå ned av maskinen med ansiktet vendt mot førerhytta, noe som er viktig i et HMS-perspektiv. Sjåføren kan liksom ikke bare hoppe ut av maskinen sånn uten videre, forklarer Olav Wendelbo på telefon fra gården sin.

Brøyt-stigen som han nettopp har beskrevet, har han produsert i rundt 13 år, men nå han gjort en liten vri: Han har laget en prototyp som er litt smalere enn den opprinnelige stigen.

UNIVERSALSTIGE: Olav Wedelbos nye versjon av Brøyt-stigen passer godt til hjulgravemaskiner.  – Et sveiseapparat og en times tid, så sitter den, sier Olav.

UNIVERSALSTIGE: Olav Wedelbos nye versjon av Brøyt-stigen passer godt til hjulgravemaskiner.  – Et sveiseapparat og en times tid, så sitter den, sier Olav.

Olav Wendelbo

– Ja, jeg holder på med en ny modell som skal passe til hjulgravere. Hjulgravemaskiner går jo ofte i litt andre miljøer enn beltemaskiner. Vi har hatt en prototyp gående på en hjulgraver inne i Årdal i cirka halvannet år, og de ville jo helst ikke at jeg skulle ta den med videre til produksjon, humrer Olav.

Men stigen måtte være med om produksjonen skulle starte – og det har den så vidt, på DACO i Kaupanger, som er rett over fjorden fra gården til Olav. I tillegg blir den pulverlakkert og sandblåst av Sogneprodukt.

– Da blir det litt ringvirkninger og flere som tjener på det lokalt. Jeg kunne ha sendt dette til Kina og fått de til å lage stigen for meg der for en brøkdel av det det koster i Kaupanger. Jeg kunne valgt å sitte igjen med mye mer, men har valgt å gjøre det sånn, sier Olav, som også trekker fram fordelen med å ha nærhet til produksjonsstedet:

– Om det er ting som må endres, så ordner det seg på en enkel måte ved at det er så nærme.

Husker du denne? Olav Wendelbo gir Brøyt-maskiner nytt liv

En av Norges største Brøyt-entusiaster

Det ligger et historisk sus over gravemaskinmerket Brøyt. Brøyt-maskinene ble produserte av de Jæren-baserte Brødrene Søyland A/S, som på 70-tallet også utviklet stigen som gjorde tilkomsten til større gravemaskiner enklere og tryggere, nemlig «Brøyt-stigen».

Etter flere runder med nye eiere og oppkjøp, forsvant produksjonen av Brøyt fra Norge i 1999, og dermed ble ikke stigen produsert heller – fram til Olav tok stigen i egne hender.

INTERNASJONAL ETTERSPØRSEL: Til nå har Olav levert stiger rundt om i verden, til og med i Australia er det gravemaskinstiger produsert i Sogn.

INTERNASJONAL ETTERSPØRSEL: Til nå har Olav levert stiger rundt om i verden, til og med i Australia er det gravemaskinstiger produsert i Sogn.

Ole Ramshus Sælthun

 – Jeg vil påstå at jeg er en av Norges største Brøyt-entusiaster. De har jo utviklet utrolig mange patenter og ideer. Brøyt-stigen kom med disse store forgraverne deres, de med stålhjul framme og gummihjul bak, X41, på 70-tallet, forteller han.

Siden Brøyt sluttet å produsere maskiner i Norge, har det ikke vært Brøyt-stiger å oppdrive – den siste ble satt sammen i Finland i 2008.

 – Da tenkte jeg at herregud, dette må jo gå an å sette på andre maskiner også – ikke bare Brøyt. Nå har jeg gjort noen småendringer sånn at det er lett å skifte ut deler om noe skulle ryke, og sveisefeste sånn at det går an å sveise det på.

– Så det har rett og slett blitt en sånn universalstige?

– Ja, ja, ja det er det som er greia her! Om du kjøper en 40-tonns Cat eller Hitachi, så er det bare å smekke stigen på. Et sveiseapparat og en times tid, så sitter den, forklarer Olav, som til nå har produsert så godt som 150 stiger til sammen.

Internasjonal etterspørsel

Til nå har Olav levert stiger rundt om i verden, til og med i Australia er det gravemaskinstiger produsert i Sogn, og Olav skal straks i gang med årets siste ladning: Fem stiger som skal til Danmark.

 – Jeg har levert rundt 40 per år de siste åra. Det begynte i det små, med en og en og to og to – nå produserer jeg i serier på ti og ti.

Olav forteller at produksjonen kunne vært større, men at han da måtte ha markedsført litt bredere.

 – Jeg reklamerer stort sett bare via sosiale medier og hjemmesiden min.

I tillegg til stige-produksjon, restaurer også sogningen gamle Brøyt-maskiner.

– Akkurat nå har jeg to stykker stående ute på tunet. Jeg har restaurert 10, og er i gang med nummer 11 og 12. Det er jo en lidenskap – fantastiske maskiner! Etter 40–50 år er de fortsatt i live. Veldig mange av dem har gått for lut og kaldt vann i mange år, men likevel fungerer de. Det er rimelig utrolig!

– Hvor finner du disse maskinene, da?

– I hovedsak så kommer kundene med maskinene sine til meg, og så pusser jeg de opp fordi de ikke har tid og kapasitet selv. Det er som oftest litt eldre entreprenører som vil ha en Brøyt å gå inn i solnedgangen med på sine eldre dager. I stedet for å kjøpe seg en fin og fancy Kabriolet, vil de heller bruke noen hundre tusen på Brøyten sin og kose seg med den på søndagen.

Unngår søl: Hittil har Olav Wendelbo solgt et titalls av de klassiske Brøyt-stigene han har satt i produksjon. På dagens maskiner må førere må klatre opp beltene eller på stigetrinn sveiset på understellet, noe som kan være en sølete affære.

Unngår søl: Hittil har Olav Wendelbo solgt et titalls av de klassiske Brøyt-stigene han har satt i produksjon. På dagens maskiner må førere må klatre opp beltene eller på stigetrinn sveiset på understellet, noe som kan være en sølete affære.

Bjørn A. Grimstad

I familien Wendelbo, er det ikke bare Olav som har tatt Brøyt-lidenskapen et hakk videre. Kona Emilia driver egen nettbutikk med blant annet produksjon av et eget Brøyt-dynetrekk for barn, i tillegg til sofaputer med trykk av gravemaskinmodellen.

– Hun bestilte 30 meter for 14 dager siden, og det er borte vekk, så nå har hun bestilt 200 nye meter, kan Olav opplyse om. 

Brøyt

• Den første gravemaskinen av merket Brøyt het X1 og ble produsert av Brødrene Søyland AS på Bryne i 1950. Siden har det blitt mange flere.

• Produsenten var den første i Europa som lagde gravemaskiner med fullstendig hydraulisk kraftoverføring. De var lenge markedsledende i Skandinavia.

• Sterkere konkurranse og økonomiske problemer førte til oppkjøp, først av svenske Åkermans i 1981 og deretter av finske Sandvik Mining and Construction i 1999.

• Sandvik Mining and Construction produserte forgravere under merket Brøyt helt fram til 2008.

Kilde: Wikipedia

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss