JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Næringskonflikter i nord

Fiskeri eller seismikkskyting? Oppdrett eller tradisjonelt fiske? Gruvedrift eller reindrift? Det er noen av konfliktene det fokuseres på under LOs nordområdekonferanse.

torgny.hasaas@lomedia.no

– Vi har sett er at det er en del konflikter knyttet til utviklingen i nordområdene. Vi ønsker å løfte dem fram, belyse dem og se på mulighetene for løsning, sier leder av LOs næringspolitiske avdeling, Grethe Fossli, i en samtale med LO-Aktuelt før åpningen av konferansen i Kirkenes Her er nær hundre deltakere samlet for å diskutere konflikter og mulige løsninger for næringsutvikling i nordområdene.

– Hva slags konflikter er det snakk om?

– Det er konflikter knyttet til fiskeri og seismik, oddrett og fiske, gruvedrift og reindrift. Konflikter knyttet til tradisjonelle og nye næringer, sier Fossli.

Hun håper at konferansen skal kunne trekkke fram hva som skal til av kompetanse i regionen for å løse konflikten.

Konferansen er åpen for alle og foruten tillitsvalgte er det deltakere fra samarbeidspartnere som Fiskarlaget, fra næringslivet og myndigheter.

Det er en betydelig delegasjon fra russisk LO, FNPR. Foruten representanter fra Murmansk, Arkangelsk og St. Petersburg er FNPRs nestleder til stede.

Også leder av FGTB, belgisk LO, Rudy de Leeuw er til stede på konferansen.

Nordøstpassasjen

Et viktig tema den første dagen på konferansen har vært seiling nord for Russland, Nordøstpassasjen. Jan Fredrik Hammer hadde et malende foredrag om hvordan den første kommersielle seilingen gjennom Nordøstpassasjen hadde foregått i 2009. Hammer arbeider nå i Bring, men arbeidet da i rederiet Beluga som sto for seilingen.

– Det finnes mange miljøutfordringer knyttet til denne farten. Den globale oppvarmingen gjør at det er mulig å seile der, men samtidig sparer en enorme CO2-utslipp ved å korte ned veien til Østen på denne måten, sa Hammer.

Naturlig nok har det også vært fokus på olje- og gassforekomstene i Barentshavet. Jan Magne Markussen fra Ocean Future sa at det siste året hadde holdningene endret seg. Etter at Statoil trakk seg ut av Stockman-prosjektet og Goliat-utbyggingen har blitt utsatt, har det kommet mer nøkternhet og edruelighet inn i perspektivene når det gjelder olje- og gassutbyggingene i nordområdene.

Oljeberedskap

Arnfinn Jørgensen-Dahl, også han fra Ocean Future, viste at det har kommet nye utfordringer inn i olje- og gassutbyggingen. Ikke minst har utviklingen av skifergass gjort at det har blitt mye billigere å bygge ut gassforekomster andre steder i verden enn det som er mulig å få til i Barentshavet.

Johan Marius Ly fra Kystverket gikk gjennom beredskapsarbeidet knyttet til den økte aktivitetene i nord. Blant annet tok han for seg hvordan beredskapssamarbeidet med Russland foregår.

Annonse
Annonse