JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beredskap og årstid

Et evig vinterland med mangelfull beredskap er en raritet. Men det er der vi bor.



22.02.2010
11:18
16.12.2013 12:40

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Om det er én ting denne vinteren så langt har lært oss i sentrale og tettere befolkede strøk, er det hvor sårbare vi er for noe så naturlig som været. Det skal så lite til før systemene vi er så avhengige av bryter sammen.

Hvitt og pent er det, men stort snøfall er noe av det verste som kan påføres oss. Og hvis snøen daler ned i ekstra store dynger, kombinert med mange kuldegrader, blir det enda verre. Trafikken og snøen hoper seg opp og det blir mange stygge ulykker. I tillegg må vi ty til ekstra høyt strømforbruk for i det hele tatt å holde varmen. Vannmagasinene minker altfor raskt og strømprisen går i taket. Omtrent der er vi akkurat nå.

Det er ikke noe nytt at vi kan få slike vintre i Norge. Det bare virker sånn. Det virker samtidig merkelig at det kommer like overraskende på oss hver gang det inntreffer. Dette moderne og velutviklede landet har altså fortsatt en mangelfull beredskap når alle sterke vinterkrefter rotter seg sammen på en gang og setter oss på en virkelig utfordring. At det ikke bare er å snu seg rundt og løse alle problemer med en gang, er forståelig. Litt tid vil det jo ta, men ikke i nærheten av det vi opplever denne vinteren. Beredskapen er ikke god nok.

Når de viktigste elektriske anleggene kollapser eller får alvorlige feil og togtrafikken bråstopper, finnes det en beredskap som trår til så fort den bare klarer. Det skal mange ha ros for. Men kaoset blir et faktum litt for ofte. Selve systemet er uhyre sårbart, og det er da spørsmålet dukker opp: Da de elektriske anleggene ble bygget – var det noen som glemte at de skulle dimensjoneres med beredskap tilpasset et vinterland? Ikke godt å si, men det virker rett og slett ikke robust nok til å takle selv en normal norsk vinter. Det er et altfor for svakt utgangspunkt.

Når biltrafikken hoper seg opp i rusjtida på grunn av stort snøfall, er det mer naturlig. Når så mange skal fram samtidig og snøen stenger mer enn vanlig, blir det ikke plass nok til alle. Da tar det tid. Det som imidlertid blir stadig mer merkbart, er mangelen på kollektiv beredskap.

En stadig større andel av det som hentes inn av avgifter fra bilparken har lenge vært øremerket kollektivtrafikken. Det dreier seg om ganske solide inntekter over mange år. Hvis satsingen hadde vært gjort bedre, ville det kollektive tilbudet for lengst vært godt nok til at de som unødvendig stanger i bilkø, heller hadde satt seg på tog eller buss i et velfungerende system og kommet seg raskere til og fra jobb og andre gjøremål. Der er vi rett og slett ikke. Beredskapen er svært mangelfull.

Den verste lærdommen denne vinteren er likevel beredskapen for et høyere strømforbruk. Det er heller ikke noe nytt at vi havner der. Strenge vintre de siste tiårene har lært oss at sårbarhetspunktet er lavt, men det er også stort sett det vi har lært.

At vannmagasinene synker faretruende når strømforbruket øker, er et kapittel som har vært skrevet veldig mange ganger. At kraftlinjene kan være utsatt når snømengdene blir store nok, er også veldig gammelt nytt. Også her avslører den dårlige beredskapen seg.

Når vi forbrukere betaler nettleie, går vi ut fra at pengene blant annet står i beredskap for forbedringer av, vedvarende tilsyn med og hurtig problemløsning på kraftlinjene når snøen lager vansker. Vi som betaler for dette bør ikke si oss fornøyd med den beredskapen heller. Og når kraftprodusentene for lengst har fått tydelige signaler om at vinteren blir snørik og kaldere enn vanlig, virker det rett og slett dumdristig å fortsette å eksportere strøm, med den følge at vannmagasinene tømmes fortere enn forsvarlig. Det er deretter elendig beredskap å doble strømregninga til hver enkelt av oss etterpå fordi kraftproduksjonen risikerer å bli for liten.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skal ha oversikt over risiko og sårbarhet i samfunnet og være pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker, kriser og andre uønskede hendelser. DSB skal sørge for god beredskap og effektiv ulykkes- og krisehåndtering. Som faglig kontaktpunkt for Justis- og politidepartementets samordningsansvar innenfor samfunnssikkerhet og beredskap skal DSB legge grunnlaget for et godt forebyggende arbeid og beredskapsforberedelser innenfor offentlig forvaltning, næringsliv og annen samfunnskritisk virksomhet. Det er en solid jobb dette direktoratet skal utføre.

I den situasjonen vi er denne vinteren, ville drømmen ha vært om DSB også kunne gitt råd, trykket på knapper og fått mange ting til å skje på en gang både med sviktende elektriske jernbaneanlegg og kollektiv trafikkavvikling. Spørsmålet er bare hvor mye gjennomslag og handlekraft rådgivningen ville hatt når vi ser historisk på kunnskapen vår om at ting tar tid. Men håpet får lov til å leve videre…

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
22.02.2010
11:18
16.12.2013 12:40



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker