JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha midtdelere og veifond

Høyre mener regjeringens vei- og jernbanepolitikk har spilt fallitt og varsler helt nye grep.



20.06.2011
15:31
16.12.2013 16:25

En omfattende bedring av veistandarden skal få antallet omkomne drastisk ned, alt innenfor handlingsregelen for bruk av oljepenger.

Partileder Erna Solberg viet seg helt og fullt til trafikksikring, midtdelere, kollektivsatsing og offentlig-privat samarbeid (OPS) da hun mandag innledet det siste sentralstyremøtet før høstens valg.

På landsmøtet i mai var hovedtemaene kunnskap i skolen og kvalitet i omsorgen. Nå ble søkelyset rettet mot samferdsel i vid forstand, den tredje stolpen i Høyres program fram mot kommunevalget og neste stortingsvalg.

– Høyre holder fast ved visjonen om at riksveiene innen 2020 skal være så gode at det ikke skjer dødsfall som følge av dårlig standard, sa partilederen.

Store penger

Høyre vil opprette et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold, samt bevilge 50 milliarder til kollektivtiltak i storbyene fram mot 2030.

Solberg beskylder regjeringen for fortsatt å ha allergi mot såkalte OPS-løsninger, der private utbyggere og offentlige etater samarbeider om det Høyre hevder blir raskere og billigere veibygging. Høyre vil utnytte denne metoden for fullt.

Partiet har som langsiktig målsetting å bygge midtdelere på alle veier hvor det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet. På alle veier med mer enn 8.000 bilister i døgnet, vil Høyre ha fysisk atskilte firefeltsveier.

– Vi vet at trafikkmengden har direkte sammenheng med ulykkestallene, derfor må veier med stor belastning få bedre sikring, sier Solberg.

Hun viser med statistikk at Norge sakker akterut i Europa når det gjelder trafikkdrepte og at andre land har en mer positiv utvikling som følge av bedre veistandard og sikringstiltak.

Gamle synder

Fondet på 50 milliarder kroner vil Høyre bruke til å rette opp gamle synder.

– Veien videre for norsk samferdsel handler om å lære av fortidens feil. Vi må stille spørsmål om hva som gikk galt i utgangspunktet. Vedlikeholdsetterslepet er på flere titalls milliarder, sier Solberg.

Hun trekker fram gammel Ap-politikk fra 90-tallet, støttet av SV, som hovedforklaring på dagens elendighet.

– De sikret flertall for å overkjøre anbefalingene fra Statens vegvesen om hvordan norske veier skulle bygges. I dag betaler vi regningen, sa Solberg.

Hun mener at fondet ikke fører til økt rente og press i økonomien.

– Pengene skal brukes innenfor handlingsregelen. Målet er å bruke avkastningen til å få veiene opp på en bedre standard på kortere tid. Jeg kan glede fylkeslederne med at fylkene skal få sin del av disse pengene, siden staten nylig ga dem ansvaret for flere veier uten å dekke inn etterslepet, sa Høyres leder. (ANB-NTB)

Høyre vil ha trafikksikkerhet inn som en integrert del av Nasjonal transportplan.

Det skal utarbeides tydelige standarder for hva som utgjør en trafikksikker vei.

Partiet vil opprette et uavhengig veitilsyn som med kritisk blikk skal følge med på sikkerhetstiltak og avsløre feil og mangler.

Politikerne må i stor grad følge påleggene fra et slikt tilsyn når de bevilger midler til utbedringer.

Høyre vil ha et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold.

Partiet vil bruke midtdelere mye mer enn i dag. På sikt skal det være midtdelere på alle veier der det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet.

Økt samarbeid mellom offentlige etater og private utbyggere (OPS) skal føre til at veier blir bygd raskere og billigere. (©NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.06.2011
15:31
16.12.2013 16:25



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt

CARTONERO: Pedro trekker vognen sin rundt fra morgen til kveld. Pandemien har gjort alt vanskeligere.

CARTONERO: Pedro trekker vognen sin rundt fra morgen til kveld. Pandemien har gjort alt vanskeligere.

Juan Barrientos

Tusener av argentinere overlever på å samle papp

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Tori Aarseth

Löfven: AUF har vendt det tragiske til tro på fremtiden

Kommentar

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Leif Martin Kirknes

«Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn»

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

Hurtigruten

Hurtigruten blir ofte kalt verdens vakreste sjøreise. Det gjør noe med arbeidsplassen også


Flere saker