Vil ha midtdelere og veifond
Høyre mener regjeringens vei- og jernbanepolitikk har spilt fallitt og varsler helt nye grep.
En omfattende bedring av veistandarden skal få antallet omkomne drastisk ned, alt innenfor handlingsregelen for bruk av oljepenger.
Partileder Erna Solberg viet seg helt og fullt til trafikksikring, midtdelere, kollektivsatsing og offentlig-privat samarbeid (OPS) da hun mandag innledet det siste sentralstyremøtet før høstens valg.
På landsmøtet i mai var hovedtemaene kunnskap i skolen og kvalitet i omsorgen. Nå ble søkelyset rettet mot samferdsel i vid forstand, den tredje stolpen i Høyres program fram mot kommunevalget og neste stortingsvalg.
– Høyre holder fast ved visjonen om at riksveiene innen 2020 skal være så gode at det ikke skjer dødsfall som følge av dårlig standard, sa partilederen.
Store penger
Høyre vil opprette et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold, samt bevilge 50 milliarder til kollektivtiltak i storbyene fram mot 2030.
Solberg beskylder regjeringen for fortsatt å ha allergi mot såkalte OPS-løsninger, der private utbyggere og offentlige etater samarbeider om det Høyre hevder blir raskere og billigere veibygging. Høyre vil utnytte denne metoden for fullt.
Partiet har som langsiktig målsetting å bygge midtdelere på alle veier hvor det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet. På alle veier med mer enn 8.000 bilister i døgnet, vil Høyre ha fysisk atskilte firefeltsveier.
– Vi vet at trafikkmengden har direkte sammenheng med ulykkestallene, derfor må veier med stor belastning få bedre sikring, sier Solberg.
Hun viser med statistikk at Norge sakker akterut i Europa når det gjelder trafikkdrepte og at andre land har en mer positiv utvikling som følge av bedre veistandard og sikringstiltak.
Gamle synder
Fondet på 50 milliarder kroner vil Høyre bruke til å rette opp gamle synder.
– Veien videre for norsk samferdsel handler om å lære av fortidens feil. Vi må stille spørsmål om hva som gikk galt i utgangspunktet. Vedlikeholdsetterslepet er på flere titalls milliarder, sier Solberg.
Hun trekker fram gammel Ap-politikk fra 90-tallet, støttet av SV, som hovedforklaring på dagens elendighet.
– De sikret flertall for å overkjøre anbefalingene fra Statens vegvesen om hvordan norske veier skulle bygges. I dag betaler vi regningen, sa Solberg.
Hun mener at fondet ikke fører til økt rente og press i økonomien.
– Pengene skal brukes innenfor handlingsregelen. Målet er å bruke avkastningen til å få veiene opp på en bedre standard på kortere tid. Jeg kan glede fylkeslederne med at fylkene skal få sin del av disse pengene, siden staten nylig ga dem ansvaret for flere veier uten å dekke inn etterslepet, sa Høyres leder. (ANB-NTB)
Høyre vil ha trafikksikkerhet inn som en integrert del av Nasjonal transportplan.
Det skal utarbeides tydelige standarder for hva som utgjør en trafikksikker vei.
Partiet vil opprette et uavhengig veitilsyn som med kritisk blikk skal følge med på sikkerhetstiltak og avsløre feil og mangler.
Politikerne må i stor grad følge påleggene fra et slikt tilsyn når de bevilger midler til utbedringer.
Høyre vil ha et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold.
Partiet vil bruke midtdelere mye mer enn i dag. På sikt skal det være midtdelere på alle veier der det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet.
Økt samarbeid mellom offentlige etater og private utbyggere (OPS) skal føre til at veier blir bygd raskere og billigere. (©NTB)
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.
Alf Ragnar Olsen
Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)
Erlend Angelo
Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.
Per Flakstad
Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.
Brian Cliff Olguin
Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett
Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet
KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.
Eirik Dahl Viggen