Vil ha midtdelere og veifond
Høyre mener regjeringens vei- og jernbanepolitikk har spilt fallitt og varsler helt nye grep.
En omfattende bedring av veistandarden skal få antallet omkomne drastisk ned, alt innenfor handlingsregelen for bruk av oljepenger.
Partileder Erna Solberg viet seg helt og fullt til trafikksikring, midtdelere, kollektivsatsing og offentlig-privat samarbeid (OPS) da hun mandag innledet det siste sentralstyremøtet før høstens valg.
På landsmøtet i mai var hovedtemaene kunnskap i skolen og kvalitet i omsorgen. Nå ble søkelyset rettet mot samferdsel i vid forstand, den tredje stolpen i Høyres program fram mot kommunevalget og neste stortingsvalg.
– Høyre holder fast ved visjonen om at riksveiene innen 2020 skal være så gode at det ikke skjer dødsfall som følge av dårlig standard, sa partilederen.
Store penger
Høyre vil opprette et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold, samt bevilge 50 milliarder til kollektivtiltak i storbyene fram mot 2030.
Solberg beskylder regjeringen for fortsatt å ha allergi mot såkalte OPS-løsninger, der private utbyggere og offentlige etater samarbeider om det Høyre hevder blir raskere og billigere veibygging. Høyre vil utnytte denne metoden for fullt.
Partiet har som langsiktig målsetting å bygge midtdelere på alle veier hvor det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet. På alle veier med mer enn 8.000 bilister i døgnet, vil Høyre ha fysisk atskilte firefeltsveier.
– Vi vet at trafikkmengden har direkte sammenheng med ulykkestallene, derfor må veier med stor belastning få bedre sikring, sier Solberg.
Hun viser med statistikk at Norge sakker akterut i Europa når det gjelder trafikkdrepte og at andre land har en mer positiv utvikling som følge av bedre veistandard og sikringstiltak.
Gamle synder
Fondet på 50 milliarder kroner vil Høyre bruke til å rette opp gamle synder.
– Veien videre for norsk samferdsel handler om å lære av fortidens feil. Vi må stille spørsmål om hva som gikk galt i utgangspunktet. Vedlikeholdsetterslepet er på flere titalls milliarder, sier Solberg.
Hun trekker fram gammel Ap-politikk fra 90-tallet, støttet av SV, som hovedforklaring på dagens elendighet.
– De sikret flertall for å overkjøre anbefalingene fra Statens vegvesen om hvordan norske veier skulle bygges. I dag betaler vi regningen, sa Solberg.
Hun mener at fondet ikke fører til økt rente og press i økonomien.
– Pengene skal brukes innenfor handlingsregelen. Målet er å bruke avkastningen til å få veiene opp på en bedre standard på kortere tid. Jeg kan glede fylkeslederne med at fylkene skal få sin del av disse pengene, siden staten nylig ga dem ansvaret for flere veier uten å dekke inn etterslepet, sa Høyres leder. (ANB-NTB)
Høyre vil ha trafikksikkerhet inn som en integrert del av Nasjonal transportplan.
Det skal utarbeides tydelige standarder for hva som utgjør en trafikksikker vei.
Partiet vil opprette et uavhengig veitilsyn som med kritisk blikk skal følge med på sikkerhetstiltak og avsløre feil og mangler.
Politikerne må i stor grad følge påleggene fra et slikt tilsyn når de bevilger midler til utbedringer.
Høyre vil ha et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold.
Partiet vil bruke midtdelere mye mer enn i dag. På sikt skal det være midtdelere på alle veier der det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet.
Økt samarbeid mellom offentlige etater og private utbyggere (OPS) skal føre til at veier blir bygd raskere og billigere. (©NTB)
Det skal utarbeides tydelige standarder for hva som utgjør en trafikksikker vei.
Partiet vil opprette et uavhengig veitilsyn som med kritisk blikk skal følge med på sikkerhetstiltak og avsløre feil og mangler.
Politikerne må i stor grad følge påleggene fra et slikt tilsyn når de bevilger midler til utbedringer.
Høyre vil ha et fond på 50 milliarder kroner, der avkastningen skal brukes til vedlikehold.
Partiet vil bruke midtdelere mye mer enn i dag. På sikt skal det være midtdelere på alle veier der det kjører mer enn 4.000 bilister i døgnet.
Økt samarbeid mellom offentlige etater og private utbyggere (OPS) skal føre til at veier blir bygd raskere og billigere. (©NTB)
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo