JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busser i luften og rustne tog

Her om dagen møtte jeg en bekjent på flytoget på vei hjem fra Gardermoen. Han hadde nylig sagt ja til en ny jobb i en ikke så altfor fjern europeisk by.



08.03.2013
13:08
16.12.2013 22:01

– Tar du med kona og flytter da? spurte jeg.

– Nei, jeg kommer til å ukependle. Det er visst ganske mange som gjør det, svarte han og la til:

– Nå har jeg skjønt hvorfor de kaller det Airbus. Det er jo som å ta bussen hjem, bare i luften.

Dette vet jeg ikke, men antageligvis, har denne bekjente en bil i garasjen som heter for eksempel Greenline, EcoDynamics eller Blue Motion. Stadig flere har det, en lavutslippsbil. Noen kjører på elektrisitet. Men skal vi lengre enn til Strømstad må vi fly.

Strekningen Oslo – Trondheim er den åttende mest flydde i hele Europa. Faktisk skal det hele 50 millioner gjennomsnitts EU-borgere for å fylle opp antall flygninger vi nordmenn kjøper hvert år. På tross av at luftfarten er en klimaversting, koster det oss ingenting å fly. For da kommer vi oss raskere hjem til våre klimanøytrale hus, økologiske middager og miljøvennlige biler.

Da jeg nylig fikk invitasjon til navnefest i Trondheim, bestilte jeg en kupe på nattoget. Etter å ha trykket på «betal» på NSB sin nettside dukket det stadig opp bilder av meg selv der jeg rusler gjennom Oslo Sentralstasjon med hatt, frakk og en diger skinnkoffert. Mens travle armani-dresser og hippe sveiser småløper til flytoget setter jeg meg i kupeen og trekker fram en cigarillo og en lommelerke med brandy. Kjør gjerne på med en 30-tallsvise spilt på grammofon og et filmuttrykk full av striper og rusk. Omtrent slik føles det ut å reise med tog i 2013.

Det er nesten så jeg ikke tør å fortelle venner at jeg reiser i sovekupe, i frykt for å bli sett på som en 31 år gammel dinosaur. Det er hipt å være miljøvennlig. Bare så lenge det ikke går utover vår egen tidsbruk eller komfort. I så fall melder jeg meg ut av det hippe selskap, og reiser herved langsomt.

Bjørn

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 4/2013)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.03.2013
13:08
16.12.2013 22:01



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Privat

Barnehagepedagog Benedicte (36) lurer på hvordan hun skal få råd til mat

Leif Martin Kirknes

Mimir Kristjánsson skapte storm etter å ha kalt energiministeren «Komiske-Marte»

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie fikk sjokk da hun skjønte at sjefen hadde snoket i helseopplysningene hennes

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

Roy Ervin Solstad

Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut

I tillegg til nedsettende kommentarer fra andre, forteller mange etterlatte om selvstigma og skyldfølelse etter narkotikarelatert død, sier Lillian Bruland Selseng.

I tillegg til nedsettende kommentarer fra andre, forteller mange etterlatte om selvstigma og skyldfølelse etter narkotikarelatert død, sier Lillian Bruland Selseng.

Hanna Skotheim

Den stille sorgen: «Hun var jo bare en junkie»

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Ole Palmstrøm

Arbeidstilsynet har ikke besøkt en renholdsbedrift siden 2019: – Dette er en katastrofe

Frilanser 3

Slik gikk det med lønna vår i 2021. Se nye tall fra SSB

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Sykt barn-dager: Dette er reglene for 2022

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

Det viktigste nå er er at skyhøye strømregninger ikke lempes over på vanlige folk, mener LO-sekretær Are Tomasgard.

Det viktigste nå er er at skyhøye strømregninger ikke lempes over på vanlige folk, mener LO-sekretær Are Tomasgard.

Jan-Erik Østlie

Nå kommer strømregningene: LO krever at staten betaler mer

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

Jan-Erik Østlie

LO raser over historisk togkontrakt

Jan-Erik Østlie

Ny strømpakke: – Dette vil virkelig hjelpe dem som sliter, mener forbundslederen

Debatt

Vi har i flere år vært prisgitt lave strømpriser i Norge. Så hva endret seg?

Vi har i flere år vært prisgitt lave strømpriser i Norge. Så hva endret seg?

Håvard Sæbø

«Hvor ble det av tanken om strøm som fellesgode?», spør Industri Energi Ung

Debatt

Flere jobber etter fylte 62, men økonomien kan tvinge enkelte til å jobbe lenge, skriver Fafo-forskeren.

Flere jobber etter fylte 62, men økonomien kan tvinge enkelte til å jobbe lenge, skriver Fafo-forskeren.

Illustrasjonsfoto: Petter Pettersen

«Flere må jobbe lenge for at velferdsstaten skal bestå. Men hvem skal jobbe lenger?»

Leif Martin Kirknes

Snart avgjøres det om Peggy Hessen Følsvik kan forlenge sin periode som LO-leder


Flere saker