Håkon Mosvold Larsen / NTB
Debatt
De andres liv
Vi ønsker ikke å se de som står utenfor.
Flytoget er normalt ekstremt pålitelig, men denne gangen kom det ikke da det skulle.
Vi passasjerer ble henvist til drosjeholdeplassen. Denne ble raskt tømt for biler og vi var en stor gruppe mennesker som sto og trippet og hadde stadig dårligere tid. En maxitaxi kjørte opp og sjåføren sa «Gardermoen».
Folk anstrengte seg for å holde på verdigheten mens de samtidig prøvde å både få kofferten inn bak i bilen og seg selv inn foran, før bilen ble full.
Det var nå minst 20 minutter siden toget skulle ha forlatt perrongen, folk kikka på klokkene sine og det var rimelig dårlig stemning. Inne i bilen trykket folk som normalt ville tatt en drosje alene, seg solidarisk sammen så godt de kunne. Klart vi skulle ha med så mange som mulig, kom inn, kom inn.
Bagasjerommet ble fullt først og et par menn tok med seg store kofferter inn i bilen og la dem på de to siste ledige setene. Noen der ute krevde å få sitte på de to setene som var fulle av bagasje. Eierne av koffertene var synlig stresset og stirret intenst ut av vinduet i motsatt retning.
Sjåføren sa da at han kunne stable om bagasjen der bak for å få plass til et par til. Det var da det begynte.
De der ute fikk vær så god vente på neste ledige bil. Vi som var innenfor hadde fly å rekke. Ti passasjerer i en tolvseter var dessuten mer enn nok, det måtte da alle forstå.
Jeg har aldri sett en gruppe danne seg så hurtig før. Fra å være individer i et stort fellesskap der ingen kjente hverandre til å bli en tett sammenvevd gruppe på ti personer som ikke hadde noe med de andre der ute å gjøre, på sekunder. Hva skjedde?
Det som er lett å få øye på på nært hold, for eksempel når man sitter med haka på knærne i en stappfull drosje, kan være vanskeligere å peke ut når det spiller seg ut i stort format.
Jeg tenker derfor ofte på denne episoden når jeg ser eksempler på skiftende solidaritet i samfunnet vårt.
Etter krigen var det rasjonering på ulike importvarer. Faktisk var det helt fram til 1960 slik at hvis du ikke hadde dokumentert behov for privatbil, måtte du nøye deg med en billig østeuropeisk variant. Det hjalp ikke om du hadde råd til en amerikaner.
Folk fant seg i dette fordi valutaen skulle brukes til å bygge landet. I 1974 aksepterte nordmenn at det ikke var lov å kjøre privatbil i helgene. Oljekrisen presset landets økonomi. Vi måtte stå sammen. Selv kongen tok trikken.
Spol fram til i dag. Nordmenn har aldri vært rikere. Bilparken har aldri vært mer moderne og luksuriøs, feriereisene aldri vært flere og bedre. Feilfrie mobiltelefoner til over 10.000 kroner byttes etter et par år.
«Storbyweekend» har blitt et ord i det norske språk og titusenvis av nybygde hytter har flere kvadratmeter gulv enn det en gjennomsnittlig helårsbolig har.
Ikke bare har inntektene økt. Sammenlignet med noen tiår tilbake, er dessuten både inntektsskatten og bedriftsskatten drastisk senket. Arveavgiften er fjernet helt.
Samtidig er det folk som er reelt fattige. Som sliter med å betale for elementære ting som husleie, strøm og bursdagsselskaper til barna. De står utenfor dette rike fellesskapet. Det hadde vært enkelt å endre dette.
Likevel sitter vi som er på innsiden og stirrer ut av det andre vinduet. Skattene må videre ned, må vite. De må i hvert fall ikke opp.
Det er veldig dyrt å være så rik. Vi ønsker ikke å se de som står utenfor.
Det var vanskelig å overse da de sto igjen på Oslo S den gangen og vår drosje kjørte av gårde med to ledige seter. Men så fort de var ute av syne, ble stemningen i bilen svært god. Det føltes som om vi allerede var i loungen med en øl i hånda.
Vi som var ombord rakk i vert fall flyene våre.
Denne kommentaren ble først publisert i Dagsavisen
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Da Eva Kristin Wedøe fikk diagnosen falt mange brikker på plass.
Tormod Ytrehus
Eva Kristin har ADHD: – Fint å vite at folk ikke tror jeg er helt «løk i huet»
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox