JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Totalt er det cirka 220.000 bygg og anleggsarbeidere i Norge som nå går en usikker framtid i møte, skriver Frode Engen. (Illustrasjonsfoto)

Totalt er det cirka 220.000 bygg og anleggsarbeidere i Norge som nå går en usikker framtid i møte, skriver Frode Engen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Kronikk

«Det er arbeid vi trenger, og det er å arbeide vi vil. Ingen vil gå permittert og ledig»

Bygg og anlegg har så langt klart seg ganske greit under koronakrisen, men nå går 220.000 arbeidere en usikker fremtid i møte.
24.11.2020
14:06
26.11.2020 09:03
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Det er krise for norsk nærings- og arbeidsliv der flere bransjer blør. Etter en sensommer og høst med optimisme blusser koronaen opp igjen og hjulene sakker sakte, men sikkert mot stopp igjen. Nedstenging og strenge restriksjoner skaper nesten postapokalyptiske tendenser med gater uten folk og store begrensninger på forsamlinger.

Hoteller må stenge, butikker må nedbemanne, fly står på bakken og kontorlokaler står tomme da alle ansatte er på hjemmekontor.

Men noen bransjer som bygg og anlegg har klart seg ganske greit til nå. Med å ta smittevern på alvor har vi unngått de store smittetallene og greid å holde hjulene i gang med jobber som allerede var påbegynt og bestemt før koronaen slo ut. Men nå begynner virkelig ordrebøkene å tømmes da tilgangen på nye prosjekter er borte. Flere varsler om permitteringer er på gang, og utsiktene ser virkelig labre ut mot vinteren. Totalt er det cirka 220.000 bygg og anleggsarbeidere i Norge som nå går en usikker framtid i møte.

Svaret er komplisert

Men hva skyldes dette? Er det offentlige på hjemmekontor som har sovet, slik at anbud ikke er gjort klare og lagt ut, eller bekymringer i privat og offentlig sektor som ikke tør å sette i gang prosjekter på grunn av økonomisk usikkerhet? Svaret er nok mer komplisert enn det. Men noe må skje!

Anleggsbransjen har egentlig masse å gjøre bare med forfallet og etterslepet på vann og avløp i så å si alle kommuner. Men dette dekkes jo av selvkostprinsippet, og derfor har ikke kommunene de store mulighetene for å sette i gang noe her ut over budsjett.

Staten klarer jo å bevilge midler til bredbåndsutvikling som de private nettleverandørene melker for det det er verdt, så hvorfor ikke bevilge øremerkede midler til kommunene til vann og avløp slik at de kunne sette i gang de tunge investeringene som kommunene alltid må skyve på? Dette vil jo også styrke kommunene i framtida både økonomisk og samfunnskritisk ved sikrere og tryggere vanntilførsel. Dette burde da virkelig være å ta samfunnsansvar.

Kanskje vi burde stoppe opp litt

Veinettet er en annen sak. Men hva er viktig? Er det store motorveiprosjekter i milliardklassen der kun mest vei for minst mulig penger er målet? Nei, nå må vel det viktigste faktisk være å skape arbeid til den norske bransjen og da burde ikke prioriteten være store tunge prosjekter som knapt nok noen norske entreprenører har mulighet til å regne på. Her burde samferdselsministeren gripe inn og ta et samfunnsansvar for det norske arbeidslivet.

Kanskje vi burde stoppe opp litt og heller se på etterslepet på riks- og fylkesveinettet i noen år. Her er det nok å ta av, og med anbud i størrelsesorden som norske entreprenører tør å ta på seg. Slik kan vi trygge mange norske arbeidsplasser som igjen skaper skatt- og avgiftsinngang til samfunnet istedenfor at vi har norske arbeidere på Nav mens utenlandske bygger motorvei.

Bygg- og anleggsbransjen drar også med seg mange andre bransjer som er avhengige at hjulene holdes i gang i bransjen. Hvis vi også tør å sette krav i anbudene til å bruke norske varer og produkter så langt det lar seg gjøre i anbudene, vil vi kunne skape store positive ringvirkninger for norsk næring og arbeidsliv.

Ingen vil gå permittert og ledig

Det burde også ses på mulighetene innen mineralnæringen. Etterspørselen etter mineraler øker, og vi har store ressurser både til lands og til havs i Norge som ligger urørt. Mange utenlandske selskaper klør i fingrene etter å få kloa i disse ressursene. Her burde vi satse på statlig eierskap og sette i gang utredninger for ei «ny oljenæring». Til havs har vi oljenæringen som har en stor ekspertise som burde brukes for å kartlegge eventuelle forekomster og igjen kunne utvinne disse ressursene fra plattformene som produserer olje i dag. Dette ville være en flott måte for oljebransjen å møte en lavere oljeutvinning på, og være det vil være et steg mot det grønne skiftet for Norge.

Men alt dette krever politisk vilje til å satse på disse tiltakene, og jeg håper at myndighetene tør å ta litt tak nå.

For det hjelper ikke å sette penger inn i utførende bedrifter med økonomiske utfordringer, for det skaper ikke arbeid. Men sett penger i de oppdragsgivende leddene som skaper jobb og igjen skaper arbeidsplasser. For det er arbeid vi trenger, og det er å arbeide vi vil. Ingen vil gå permittert og ledig.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.11.2020
14:06
26.11.2020 09:03



Mest lest

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

Ole Palmstrøm

Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.

Per Flakstad

Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.

Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen

Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.

Ida Bing

Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.

Jan-Erik Østlie

Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet

Debatt

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.

Jan-Erik Østlie

«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»

Tormod Ytrehus

Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter

Colourbox.com

Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb

 Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Sp lover norsk vaksineproduksjon

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.

Privat

Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør

Bjørn Inge Bergestuen/Frp

Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere

FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.

FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.

Marius Fiskum

Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Sissel M. Rasmussen

Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden