JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

Frikort for bussjåfører: «Kjære Siv! Nå er det på tide å gå i seg selv igjen»

Du har snudd før, og har du snudd deg én gang, klarer du to, er beskjeden fra artikkelforfatteren til finansminister Siv Jensen (Frp).

Du har snudd før, og har du snudd deg én gang, klarer du to, er beskjeden fra artikkelforfatteren til finansminister Siv Jensen (Frp).

Leif Martin Kirknes

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Bussbransjen sliter med rekrutteringen. Da trenger vi ikke færre goder.

Det er et kall å være bussjåfør, var det en gang en klok mann som sa. Du gjør det ikke for arbeidstida, og du gjør det iallfall ikke for pengene. Da må det være et kall. Man har ikke mange «goder» utover middelmådig lønn og ugunstige arbeidstider. Men én fordel har man hatt når man er bussjåfør: frikort.

p

Da undertegnede begynte som bussjåfør, var frikortet nettopp det. Et frikort. Man kunne la seg og sin familie transporteres helt gratis i sitt eget nærmiljø. Senere ble det lagt på en egenandel på 80 kroner. Allerede da var det murring. Ved tariffoppgjøret i 2016 ble det lagt inn en nokså høy egenandel, og noen frikort ble nok levert inn da. Men fremdeles var frikort et virkelig gode for oss som kjører buss.

Ved juletider 2018 fant vår borgerlige regjering ut at dersom staten grep inn og skattla frikortene til bussjåførene, ville statsbudsjettet gå i balanse! Nå vet vi at dette i hovedsak er for å dekke skattelette til menneskene i Norge som har mest fra før, men bussjåførene har det bra som de har det og kan godt bidra mer til felleskassa! I spissen sto finansminister Siv Jensen (Frp). Partiet hennes er for sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.

Dessverre for Siv og hennes muntre gjeng viste det seg å være vanskelig å stadfeste verdien av de forskjellige frikortene som har kommet sjåførene og deres familier til gode. Skattleggingen ble dermed først utsatt til 1. juli, senere til 1. januar 2020. I mellomtiden har mange sagt fra seg sine frikort for å unngå å skattes i hjel. Et virkelig gode er i ferd med å forsvinne.

I en bransje hvor man sliter med å rekruttere mennesker, trenger vi ikke færre goder! Vi må kunne stole på at staten ikke stjeler våre tariffestede fordeler! Det finnes sjåfører som oppgir at en av deres viktigste motiver for å stå i jobben som bussjåfør er at man har frikort til seg og sin familie.

Kjære Siv! Nå er det på tide å gå litt i seg selv igjen. Du har snudd før, og har du snudd deg én gang, klarer du to! Skattefritaket for pendlerreiser med fly innenfor EØS blir nå foreslått videreført, sto det i en avis nylig. Det var en gladsak. Regjeringen lytter til folk, sier dere.

p

Vær så snill å lytte til bussjåførene også. Gjennomfører du dette, vil godet vårt forsvinne, det samme gjør skatteinngangen. Da har du ikke oppnådd noe annet enn å gjøre det mindre gunstig å være bussjåfør.

God sommer, Siv! Jeg håper du vil gjøre bussjåførenes sommer litt bedre også!

Annonse

Flere saker

Annonse