JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Arendalsuka er både flott og viktig, på sitt vis. Men det er ikke veldig mange «vanlige folk» her, skriver kommentatoren. 

Arendalsuka er både flott og viktig, på sitt vis. Men det er ikke veldig mange «vanlige folk» her, skriver kommentatoren. 

Heiko Junge / NTB

Kommentar

Mange sitter med en følelse av at de er blitt overkjørt av sin egen regjering

Forskjellen mellom anti-populisme og forakt for folkemeningen er ikke alltid like lett å få øye på.
16.08.2023
11:02
23.08.2023 14:31
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Det skjedde noe interessant etter at regjeringen i forrige uke gikk inn for å elektrifisere gassanlegget på Melkøya i Finnmark. Den kontroversielle avgjørelsen ble hyllet av to av landets mest høyrelenende aviser.

Aftenpostens Kjetil Alstadheim roser regjeringen for avgjørelsen om å elektrifisere, og synes om noe regjeringen er for defensiv og at prosessen tar for lang tid. Dagens Næringsliv hyller «Støres politiske mot» i en lederartikkel.

Vi skal la ligge denne gangen at en Ap- og Sp-regjering som roses så uforbeholdent fra høyre, kan ha et problem. Det får være noe partienes strateger baler med.

Det vi er ute etter i denne teksten, er noe annet. Det skal handle om en tvil om når viljen til å være anti-populistisk og «gjøre det rette» tipper over. Når viljen til å være en tydelig leder blir til forakt for folkemeningen.

Vi kaller dem våre ledere. I det ligger det at våre fremste politikere skal lede, ikke bare følge. Folket er suverent i et demokrati, men vår styreform er et indirekte demokrati. Det betyr at vi avgir makt til politikerne, slik at de skal fatte – helst gode – avgjørelser på vegne av oss alle.

Politikere som huskes best, personlighetene vi kaller statsmenn (og i stadig større grad -kvinner), er dem som klarte å lede. Roosevelt og hans New Deal i USA, Churchill heroiske briter under Den andre verdenskrigen, Gerhardsen i Norge i etterkrigstiden.

Ledere, alle tre. Man kan være enig eller uenig i politikken, men likevel anerkjenne at de tre nevnte fattet vanskelige beslutninger som farget verden. De ledet.

Andre ganger har viljen til å lede, til å styre folkeopinionen, tippet over i en «vi alene vite»-holdning. Åpenbare eksempler er EF-kampen i 1972, der Ap-ledelsens insistering på at «en A-velger er en JA-velger» skapte sjelekvaler hos mang en lojal Ap-velger som ønsket å si nei til norsk medlemskap i EF.

Det samme kan nok også sies om EU-kampen drøye 20 år senere. Embetsverk, politiske ledere og næringsliv gikk sammen om elendighetsbeskrivelser av hva et enfoldig, folkelig nei ville bety for landet.

Det ble nei likevel. Perioden etter 1994 har vært ganske god for Norge.

Så er jo spørsmålet: Hvilken tradisjon skriver Jonas Gahr Støre seg inn i når han elektrifiserer Melkøya? Er han lederen som viser vei i en verden som skriker etter utslippskutt, eller er han mannen som arrogant vet best og nekter å lytte til folket?

Det finnes gode argumenter for begge synspunktene. Aftenposten og DN går for «Støre som Churchill»-varianten. De har rett i at utslippene må – og skal, for det er politisk vedtatt – ned. Da må det foretas valg, tas grep.

Samtidig: Støre har ikke vært direkte lydhør overfor kritikk mot det vidunderlige nye energimarkedsregimet Norge er en del av. Det skulle ta mer enn et år og mange anklager om populisme og putinisme mot meningsmotstandere før regjeringen i vinter innrømmet prissmitte gjennom de to nyeste kablene ut av landet.

Det er den samme Støre som nå vet bedre enn folk flest også om Melkøya, til tross for at alle kan se potensielt katastrofale konsekvenser for strømprisen i nord, for næringsliv og grønne industrietableringer – og for konfliktnivået mellom samiske interesser og landsdelens energibehov.

Klimaargumentet er tungt og viktig. Men det finnes jo andre veier til klimakutt. Regjeringen kunne pålegge Equinor – du vet, dette selskapet som har tjent seg (og oss) søkkrikt på de utslippene vi nå må kutte i – å utvikle en modell for karbonfangst- og lagring (CCS), for eksempel. Det avfeies på grunn av stiv pris, men det er ikke gratis å elektrifisere heller. Tallene er uansett så store at «for dyrt» knapt har betydning.

Elektrifisering gjennom havvind burde også være en mulighet. Både CCS og havvind skal jo være framtiden. Hvorfor ikke begynne framtiden nå, heller enn å kjøre over folket i nord?

Spørsmålene blir hengende i lufta, delvis ubesvart. Tilbake sitter mange med en følelse av at de er blitt overkjørt av sin egen regjering. Det er ingen god følelse.

Støre-regjeringen er ikke alene om å gjennomføre upopulær politikk. Det lar seg hevde at Erna Solberg tapte valget høsten 2021 på grunn av en ukuelig vilje til å slå sammen fylker og kommuner, veldig ofte mot folks vilje.

Var det godt lederskap eller bare unødvendig overkjøring av folkeviljen? Det er ikke alltid like lett å få øye på forskjellen.

Det er ikke bare i Norge avveiningen mellom å lede og å kjøre over folket har preget politikken de siste 30–40 årene. Globaliseringen har skapt mange vinnere – og tapere. Altfor ofte har politikernes valgløfter forsvunnet i globaliseringens påståtte ufravikelighet, uten ytterligere forklaring.

Til slutt kom det en reaksjon. Trump var en slik, langt på vei. Deler av det britiske Brexit, og Sverigedemokraternas framganger i Sverige og Sannfinnenes i Finland det samme. Meloni i Italia, Polen, Ungarn og ytre høyres framganger i Tyskland – rekka er lang.

Det er ikke ansvarlige politikeres jobb å flørte med de mest basale og negative strømningene i folket. Men det er langt på vei ansvarlige politikeres ansvar å gjøre sitt beste for å unngå at folk flest faller i høyrepopulismens klør.

Det er en hårfin balansegang, ofte. Om utgangspunktet er at folkeviljen er bakstreversk og livredd og må overkjøres, kan man fort havne et sted der man avviser og fremmedgjør store velgermasser.

Det er ikke nødvendigvis dette vi ser i regjeringens avgjørelse om å elektrifisere Melkøya, eller da Solberg-regjeringen slo sammen kommuner med tvang. Men utfordringen blir synlig hver gang politikerne vedtar politikk uten å forankre den i befolkningen: I et demokrati må man få med seg folket. Om ikke i enhver sak, så i den generelle retningen.

Jeg skriver dette under Arendalsuka. Her ser jeg ledere, påvirkere og organisasjonsmennesker utfolde seg på «demokratiets dansegulv». Det er på mange måter vakkert.

Men det er ikke veldig mange «vanlige folk» her, som mange har observert før meg. Arendalsuka er både flott og viktig, på sitt vis. Men arrangementet løser ikke en av de største flokene i vår tid, som trolig bare vil bli viktigere ettersom det grønne skiftet blir synligere og mer inngripende.

Den som består av en stadig voksende avstand mellom folk og folkevalgt.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.08.2023
11:02
23.08.2023 14:31



Mest lest

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.

Martin Guttormsen Slørdal

300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Jonas Fagereng Jacobsen

Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Jan-Erik Østlie

Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

Petter Sørnæs / Posten

Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka  «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.

Jonas Fagereng Jacobsen

Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.

Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum

Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.

Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB

Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte

KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)

KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.

Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro

De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.

Evan Vucci / AP / NTB

For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende