JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar:

«Regjeringen er på ville veier»

Staten konkurrerer nå med seg selv om veibygging.

Staten konkurrerer nå med seg selv om veibygging.

Ole Palmstrøm

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Staten skal konkurrere med seg selv om å bygge og drifte veier best og billigst.

kjell.werner@anb.no

Dette er resultatet av regjeringens samferdselspolitikk. Statens Vegvesen må nemlig slåss mot det statlige selskapet Nye Veier om veiprosjekter.

Nyskapningen Nye Veier ble opprettet av regjeringen Solberg i 2015. Mens Statens Vegvesen er avhengig av de årlige bevilgningene over statsbudsjettet, har Nye Veier fått en betydelig pengesum til disposisjon. Det nye veiselskapet har også større frihet til å endre framdrift og rekkefølge på prosjektene. Nye Veier kan dermed lettere kjøre fram lengre veiprosjekter sammenhengende. Det synes så langt å ha gitt store økonomiske besparelser.

Følg oss på Facebook

Mest interessant er det likevel at regjeringen har endret strategi. Så sent som i februar forsikret samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) at Nye Veier ikke skulle bli noen konkurrent til Statens Vegvesen. Men nå har Dale tverrvendt. Nye Veier og Statens Vegvesen skal konkurrere om veiprosjekter, og ministeren begrunner det med at selskapet nå har fått bygget opp kompetansen som trengs.

– Og vi ser at konkurranse fungerer, selv på jernbane. Nå vil Statens Vegvesen få oppdraget der de leverer best, Nye Veier om de leverer best, sier Dale. Han viser til at Statens Vegvesen nå får sin egen utbyggingsdivisjon, og det vil styrke etatens konkurranseevne. Ministeren ser videre på om Statens Vegvesen skal få større frihet i forbindelse med veibygging.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Da Nye Veier ble opprettet fikk selskapet også en annen spesialbehandling. Regjeringen åpnet nemlig for at Nye Veier skulle få bygge motorveier med lavere standard, etter svensk modell. Dette skulle skje i form av smalere veibredde, tynnere asfalt og lange strekninger uten veibelysning. Da blir det naturlig nok billigere veiprosjekter. Dermed fikk Statens Vegvesen en konkurranseulempe siden standarden på deres prosjekter fortsatt skal være den «gode gamle».

Arbeiderpartiets Sverre Myrli har et godt poeng når han hevder at Statens Vegvesen må få de samme arbeidsbetingelsene som Nye Veier. Påtroppende utbyggingssjef Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen klager på vanskeligere finansiering og mindre frihet. Han sier det treffende spissformulert på denne måten: «Nye Veier løper 100 meter, vi løper 110 meter hekk».

Konklusjonen må derfor være: Dersom de statlige selskapene skal konkurrere, så må de få slåss på like vilkår. Nye Veier fikk særfordeler helt fra starten av. Statens Vegvesen ble dessverre sittende igjen med et handikap. Statsminister Erna Solberg har tillatt at Frp-statsrådene i Samferdselsdepartementet kan føre den politiske hesten i urent trav. Regjeringen er på ville veier. Det er tvilsomt om det går å rette på kursen.

Warning
Annonse
Annonse