Vedums bløff er en politisk risikosport som fort vil straffe seg. Økt politikerforakt kan komme tilbake som en bumerang, skriver Kjell Werner.
Jan-Erik Østlie
Kommentar
«Sp gjør dumt i å lure velgerne»
Finansministeren gir med den ene hånda og tar med den andre.
kjell.werner@anb.no
Finansdepartementet sendte nylig ut en pressemelding med overskriften «Fjerner drivstoffavgift fra 1. januar 2023».
Budskapet er formelt sett riktig, men det gir et helt feilaktig inntrykk.
Det er et faktum at grunnavgiften på mineralolje blir fjernet og at veibruksavgiften blir redusert. Helt nederst i pressemeldingen opplyses det imidlertid at kravet til innblanding av biodrivstoff øker.
Dermed blir pumpeprisen for den alminnelige bilist omtrent den samme som før.
«Dette framstår som en dieselbløff», sier pressesjef Ingunn Handagard i bilistorganisasjonen NAF.
Ifølge Handagard utgjør regjeringens opplegg absolutt ingen forskjell på pumpeprisen – i beste fall et minikutt.
Hun viser til at 80 prosent av avgiftskuttene går til traktorer og anleggsmaskiner.
De resterende 20 prosentene går til fossilbiler flest, men det spises opp av kravet om økt innblanding av biodrivstoff.
Men finansminister og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum framstiller saken annerledes.
Han forteller at avgiftsendringene «bidrar til å trekke pumpeprisene på drivstoff ned». Totalt sett reduseres de samlede drivstoffavgiftene med 2,2 milliarder kroner, etter at økningen i CO₂-avgiften er medregnet.
«Reduserte drivstoffavgifter bidrar til å gjøre hverdagen enklere for husholdninger og næringsliv, og vil bety spesielt mye for bygg- og anleggsbransjen», sier Vedum i pressemeldingen.
Det siste er riktig. Men for husholdningene og næringslivet blir det en sannhet med modifikasjoner, siden han her ikke tar med biodrivstoffet i regnestykket.
Biodrivstoff koster 30–40 kroner literen, altså tre ganger så mye som vanlig drivstoff.
For å gjøre bildet komplett må vi ta med at økt bruk av biodrivstoff, til erstatning av fossilt drivstoff, vil gi redusert utslipp av klimagasser.
Regjeringens opplegg vil samlet gi en positiv klimaeffekt som det er all grunn til å hilse velkommen.
Etter forliket med SV går de samlede avgiftene på bensin opp med 18 øre per liter. På diesel går avgiftene ned med 12 øre.
I begge tilfeller er momsen ikke medregnet. Innblandingskravet for biodrivstoff øker fra 15,5 til 17 prosent.
Avgiftene på drivstoff består av et komplisert lappeteppe, og det er fort gjort å gå seg vill i systemet.
Med dette som utgangspunkt påhviler det politikerne et stort ansvar å opptre ryddig.
Formelt sett er det riktig at regjeringen reduserer avgiftstrykket på drivstoff. Men prisen på dyrt biodrivstoff må også tas med i regnestykket.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum gir altså med den ene hånda og tar med den andre.
Velgerne blir lurt når bare halve sannheten presenteres. Regjeringens samlede ansvar for pumpeprisen må reflekteres i budskapet.
Vedums bløff er en politisk risikosport som fort vil straffe seg. Økt politikerforakt kan komme tilbake som en bumerang.
Ærlighet varer lengst, også i politikken.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna spør om folk står i matkø «for å bruke penger på andre ting»
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø