JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Erna ber SV handle

Erna Solberg har fem krav til regjeringens ungdomsskolemelding.

kjell.werner@anb.no

– De første fem årene med rødgrønt styre har handlet om å beskrive og utrede på nytt det vi allerede visste om skolen. Nå krever vi handling fra kunnskapsminister Kristin Halvorsen, sier Høyre-leder Erna Solberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Vi trenger ikke en kunnskapsminister med lavere ambisjoner for barna, enn det barna har for seg selv, sier Solberg.

– Og et kunnskapsløft for dagens elever krever et kunnskapsløft for dagens lærere, legger hun til foran helgens landsmøte i Høyre.

Bedre tilpasning

Erna Solberg mener at den norske skolen i liten grad tilpasser opplæringen til den enkelte elevs forutsetninger og behov, særlig i ungdomsskolen.

– Det fører til at norsk skole i stor grad reproduserer og forsterker sosiale forskjeller. Kristin Halvorsen må bli konkret på hva hun mener med tilpasset opplæring og hvordan hun vil realisere den. Elever må ha rett til å oppleve mestring ut fra eget nivå, sier Solberg.

– Meldingen må gi svar på hvordan skolen skal gi mer praktisk teoriopplæring for de som trenger det og større utfordringer for de som er ekstra flinke i et fag, sier Solberg og spør hva Kristin Halvorsen mener om nivådifferensiering.

Hjelpe guttene

Solberg peker på at ungdomsskolen i hovedsak er bygget opp på samme måte i dag som ved innføringen på 70-tallet.

– I stor grad skal elevene sitte rolig og lære. Dette fungerer dårlig for mange gutter, sier Solberg og etterlyser strategier for å løfte guttenes læring i norsk, engelsk og matematikk.

Høyre-lederen vil ha en etter- og videreutdanningspakke for dagens lærere i ungdomsskolen med spesialisering for trinn 1-7 og 5-10.

Være lærere

Erna Solberg er også opptatt av at lærerne må få være lærere.

– Åtte av ti nye årsverk går til alt annet enn undervisning, sier Solberg. Hun peker på at ungdomsskolen blir neddynget av tverrfaglige handlingsplaner.

– Norge har høyest lærertetthet i OECD, men lite effektiv tid til undervisning og oppfølging av elevene, sier Solberg.

Hun viser til at Norge snart et det eneste landet i Europa som bare har ett obligatorisk fremmedspråk. Høyre vil ha to fremmedspråk i ungdomsskolen. (ANB)

Hvordan skal tilpasset opplæring gjennomføres i praksis?

Hvordan vi skal heve guttenes læringsutbytte i ungdomsskolen?

Et skikkelig kompetanseløft for dagens ungdomsskolelærere?

Hvilke oppgaver vi må fjerne for at lærerne skal få mer tid til undervisning?

Hvordan vi skal heve språkkompetansen blant elevene? (ANB)

Annonse
Annonse

Hvordan skal tilpasset opplæring gjennomføres i praksis?

Hvordan vi skal heve guttenes læringsutbytte i ungdomsskolen?

Et skikkelig kompetanseløft for dagens ungdomsskolelærere?

Hvilke oppgaver vi må fjerne for at lærerne skal få mer tid til undervisning?

Hvordan vi skal heve språkkompetansen blant elevene? (ANB)