Det var erfaringene fra skolen som ga Marianne Tevik Singstad ideen om prosjektet.
Martin Guttormsen Slørdal
Miljøterapeuter i skolen
Marianne vil at rektorene skal slippe å velge mellom miljøterapeuter og lærere
En ny modell skal tydeliggjøre hvilke oppgaver miljøterapeuter i skolen bør ha. Prosjektleder Marianne Tevik Singstad har selv jobbet i skolen og sett hvilket potensial miljøterapeutene har.
hanna@lomedia.no
– Prosjektet er et forsøk på å vise hvor viktig sosialfaglige ansatte er i skolen, sier Marianne Tevik Singstad.
Hun er førsteamanuensis ved NTNU og leder for prosjektet SoVei, sosialveiledning i skolen.
Med prosjektet vil hun utarbeide en arbeidsmodell for sosialfaglige ansatte i skolen, slik at kompetansen til denne yrkesgruppen kan benyttes mest mulig hensiktsmessig.
Sosialfaglige ansatte kan ha mange titler i skolen, blant annet miljøterapeut eller sosialveileder, men de driver stort sett med det samme.
Ideen til prosjektet fikk Singstad mens hun selv jobbet som sosialveileder i skolen.
Mens hun var i skolen, opplevde hun at hun kunne være en støtte for lærere når de sto i vanskelige situasjoner. Hun var også alltid tilgjengelig for de elevene som av ulike grunner hadde det vanskelig.
Ettersom Singstad var ansatt i en prosjektstilling, fantes det ingen flere midler til den stillingen etter at hun gikk over til NTNU. Så da hun forsvant, forsvant også stillinga.
Da hun dro på besøk til skolen senere, fikk hun ofte høre at de gjerne skulle hatt henne der.
Lærerne klarte ikke lenger å være like mye til stede for elevene. De sto hele tiden i en spagat der de enten måtte velge å håndtere den akutte situasjonen med en elev og la hele klassen vente, eller fortsette undervisningen med klassen og la eleven vente.
– Men da er det ikke bare å ta opp tråden igjen med den eleven to timer senere eller dagen etter. Sånn sett mister de muligheten til å ta tak i kjernen der og da, sier Singstad som er utdannet sosionom.
Martin Guttormsen Slørdal
Må bli fast ansatt
Det var i 2021, mens Singstad holdt på med innspurten av sin doktorgrad i klinisk medisin i barnevernet, at hun begynte å jobbe med SoVei sammen med en kollega.
I dag jobber de med å utvikle en arbeidsmodell som skal tydeliggjøre hvilke oppgaver sosialfaglige ansatte bør ha for å utnytte primærkompetansen sin.
For å få til modellen, må noen rammer være på plass. De sosialfaglige ansatte i skolen må for eksempel bli fast ansatt, mener Singstad.
– De ansettes ofte i små stillinger, prosjektstillinger eller i vikariat. Uten faste stillinger, blir det ingen kontinuitet. Da blir det fort til at de bidrar der det brenner. Det langsiktige arbeidet vet man jo uansett ikke om man får ta del i videre.
Singstad etterlyser også et system som gjør at rektoren slipper å måtte prioritere mellom å ansette sosialfaglige ansatte eller lærere.
Det finnes allerede kommuner som har plassert skolens sosialteam under oppvekstsjefen i kommunen. Det betyr at det ikke er skolen som må bevilge pengene. Det til tross for at de sosialfaglige ansatte jobber fast ute på skolene.
– Sosialfaglige kompetansen skal ikke gå på bekostning av lærernormen. Miljøterapeuter er ikke like viktige som læreren. De må komme i tillegg til. Derfor blir det dumt å krige om de samme midlene.
Lite tydelige oppgaver
Ettersom oppgavene en lærer har skiller seg ut fra den en sosialfaglig ansatt skal ha, ønsker de med prosjektet at kjerneoppgavene skal bli mer tydelige.
– En sosialfaglig ansatt skal kunne si til ledelsen og de ansatte ved skolen at dette er min primærkompetanse fordi det og det og på bakgrunn av slik og sånn. Dermed får vi etablert en forståelse av hva de kan bidra med i skolen.
Signstad refererer til forskning som viser at rollene til de sosialfaglige ansatte er uklar. De har ingen fast arbeidsbeskrivelse eller mål slik lærere og helsesykepleiere har, og det blir da ofte tilfeldig hvordan de jobber.
– Da ender det opp med at de ofte må gjøre såkalte «andre oppgaver», som kan være å ta vikartimer eller trå til når det smeller.
Prøves ut i ti skoler
I august skal modellen prøves ut i ti ulike barneskoler over hele landet. Tanken er at skolene selv skal være med å utvikle modellen slik at den kan justeres etter deres behov.
– Det er viktig at modellen fungerer for dem som faktisk skal bruke den, sier Singstad.
Men for at modellen skal tas i bruk, må ledelsen spille på lag.
– Hvis ikke ledelsen ser verdien av å gjøre dette, vil det være vanskelig å få til.
En helt annen skolehverdag
Etter pilotprosjektet i de ti skolene, skal det evalueres. I første omgang vil forskerne se på hvordan arbeidsmodellen fungerer for de sosialfaglig ansatte, og hvordan den har påvirket elevenes skolehverdag, lærernes arbeidshverdag og skolen for øvrig.
Deretter vil arbeidsmodellen gjøres tilgjengelig for mange flere skoler og evalueres på ny.
– Jeg håper prosjektet bidrar til at vi begynner å bruke sosialfaglig ansatte mer riktig, sier Singstad.
– I et intervju med Fellesorganisasjonen om prosjektet, sa du at du vil revolusjonere skolesystemet. Det er ikke bare, bare?
– Hehe, det er veldig store ord. Men alle unger må få det samme tilbudet. Slik det er nå så er det så tilfeldig. Tilfeldig om de sosialfaglig ansatte er på skolen eller ikke, om de brukes og hvordan de blir brukt. Hvis vi får en struktur hvor de har faste arbeidsoppgaver med en hensikt, tror jeg vi vil få en helt annen skolehverdag for elever, lærere og andre ansatte i skolen.
Med faste arbeidsoppgaver sikter for eksempel Singstad til det å ha ansvar for skolens arbeid med forebyggende psykososialt arbeid.
Allerede opplever Singstad at hun møter på mye entusiasme når andre får høre om prosjektet.
– Mange forteller om en ustrukturert og uoversiktlig hverdag. De roper etter noe å støtte seg på. Det styrker tanken på at prosjektet har noe å si.
Les flere saker om miljøterapeuter i skolen her:
Denne skolen har rustet opp til sju miljøterapeuter: – Vi fanger opp flere enn før
Elever vegrer seg for å gå på skolen. Miljøterapeut Mona vil få dem til å bli
Skyteepisodene rystet hele Oslo. Slik arbeider fagfolkene for å forebygge at det skjer igjen
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard