LO møter Babcock til nye lønnsforhandlinger fredag denne uka
10 spørsmål og svar om krisen i luftambulansen
Husker du hva krisen i flyambulansen egentlig handler om?
AVGJØRENDE: Norsk Flygerforbund og Babcock gjenopptar lønnsforhandlingene på fredag. Helseminister Bent Høie sier forhandlingene er avgjørende for hvor mange av flyambulansepilotene som blir med videre.
Scanpix / Frode Hansen VG
yngvil@lomedia.no
1. Hvorfor ble det krise i flyambulansen?
Et nytt selskap, britiskeide Babcock, vant kontrakten om å drive flyambulansen i Norge fra neste sommer. Det skjedde uten at pilotene og flyteknikerne som jobber med dette i dag er garantert å få fortsette i jobbene sine. De må søke på sine egne stillinger. De må også belage seg på å gå ned 25 prosent i lønn. Usikkerhet om framtiden har ført til at flere har sagt opp og det er for få piloter til å drive flyambulansen fram til neste sommer.
2. Hvor mange har sagt opp jobbene sine i Lufttransport, selskapet som driver flyambulansen nå og skal drive den fram til neste sommer?
Totalt 13 piloter (åtte kapteiner og fem styrmenn) har sluttet, av en pilotstab som telte 110.
Fire flyteknikere har sluttet. De var tidligere rundt 50. I tillegg har fire ansatte i administrasjonen også sluttet per i dag, opplyser Lufttransport.
• – 50 flyteknikere har i praksis fått beskjed om at de mister jobben når Babcock overtar
3. Hvor mange avganger med flyambulansen har blitt rammet av kaoset i vår?
63 av 814 flyambulanseoppdrag fra 24. april til 10. juni ble løst på en annen måte enn med ordinære flyambulanser. Det utgjør en andel på 7,7 prosent, opplyste overlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge til helseminister Bent Høie under et besøk i Tromsø mandag.
4. Hva mener flertallet på Stortinget om hvordan krisen skal løses?
Helseminister Bent Høie må sikre at flyambulansepilotene blir med videre når Babcock tar over, krevde Stortinget 7. juni. Stortingsflertallet (Ap, KrF, MDG, Sp, SV og Rødt) sier det kan gjøres ved forhandlinger med Babcock eller med en ny anbudsrunde der myndighetene legger inn krav om at de ansatte skal fortsette i jobbene sine, eller på en annen egnet måte.
5. Hvorfor snakker mange om såkalt virksomhetsoverdragelse i denne saken?
«Virksomhetsoverdragelse» betyr at alle de ansatte ville vært garantert å fortsette i jobbene sine i det nye selskapet. Det hadde også garantert dem den samme lønna, pensjonen og arbeidsvilkårene som de har i dag. Men anbudet fra myndighetene om å drive flyambulansen inneholdt ikke et slikt krav.
6. Når skal Babcock overta flyambulansen?
Kontrakten sier Babcock skal ta over 1. juli 2019. Grunnet pilotmangelen i flyambulansetjenesten, åpner helseminister Bent Høie (H) nå for at Babcock kan overta driften tidligere enn planlagt og gradvis. Den første basen kan åpnes 1. september i år, sier Babcock.
7. Hvor mange har nå fått jobb i Babcock?
Babcock har hittil ansatt åtte piloter. De trenger ti piloter for å kunne starte en base, melder VG.
Babcock sier de skal ansette fire flere piloter før utgangen av juni. De skal da få trening i tre måneder og være klare til å begynne 1. september.
8. Hvor flyr flyambulansen?
Det er ni ambulansefly i Norge. De fleste er stasjonert i Nord-Norge: Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, og Brønnøysund. Ett fly har base i Ålesund og to på Gardermoen.
• Høie forventer at Babcock bidrar til en løsning
9. Skal Babcock også drive helikopterambulansen i tillegg til ambulanseflyene?
Nei. Et annet selskap, Norsk Luftambulanse, har vunnet kontrakten om ambulansehelikoptrene.
10. Hva skal LO-forbundet Norsk Flygerforbund og Babcock forhandle om på fredag?
Lønn og pensjon. Babcock forhandler med Norsk Flygerforbund for å kunne ansette flest mulig av pilotene som jobber i Lufttransport i dag. Helseminister Bent Høie sier forhandlingene, som tas opp igjen 15. juni, er avgjørende for hvor mange som blir med videre.
• Stortingsflertallet krever at Høie sikrer kompetansen i luftambulansen
• Babcock kan overta driften av en flyambulansebase i september
• – Urovekkende redegjørelse fra Høie om krisen i flyambulansen