Høyre vil gi mer til fylkesveiene
Vil gjeninnføre rentekompensasjon for fylkesveier i sin alternative transportplan.
helge.birkelund@anb.no
Onsdag legger Høyre fram sitt alternative forslag til Nasjonal Transportplan.
Partiet vil blant annet legge fram forslag på mange prosjekter som kan gjennomføres ved hjelp av OPS – offentlig/privat samarbeid. Og partiet vil at ordningen med rentekompensasjon for fylkesveiene skal videreføres.
– Les også: – Milliardløft til fylkesveier
Fra år 2010 ble de tidligere stamveiene omgjort til riksveier, og de tidligere riksveiene omgjort til fylkesveier. Landets fylker eier nå to tredjedeler av veinettet. For å gjøre det billigere for fylkene å oppgradere veiene, innførte regjeringen en ordning som gjør at fylkene kan ta opp rentefrie lån med utgangspunkt i tiltak de ønsker å få gjennomført. Skolebygg, svømmeanlegg og kirkebygg har tidligere hatt slike ordninger tidligere. Det er satt av 2,28 milliarder kroner til dette tidligere.
I den nasjonale transportplanen som nylig ble lagt fram, har regjeringen foreslått å avvikle denne ordningen for nye lån. Høyre mener denne ordningen bør videreføres innenfor en ramme på 200 millioner kroner i året, utover forpliktelsene som allerede er inngått.
– Det er en dyster situasjon for fylkesveinettet. Det er enorme etterslep. Noen snakker om et etterslep av utgifter på 55 milliarder kroner – andre på 75 milliarder. Vi mener det legges for lite midler til dette i den nasjonale transportplanen, sier Øyvind Halleraker til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Les også: Dårlige veier gir ulykker
Fylkesveiene var ikke med i forrige transportplan.
– I transportplanen har regjeringen lagt inn rundt 20 milliarder kroner til det totale fylkesveinettet. 10 milliarder for å styrke rammetilskuddet, 7,5 milliarder til skredsikring på fylkesveiene og 2,28 milliarder til forpliktelser som allerede er inngått med tanke på rentekompensasjon.
– Dette er for snaut. Med denne bevilgningen tar det lang tid å ta igjen etterslepet, mener Halleraker. (ANB)