JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

laster inn

Ole Palmstrøm

Eleven ser på mobilen han har i hånda.

Hele ukelønna han nettopp fikk på fem kroner som fyrstikkarbeider på Bryn fyrstikkfabrikk i 1889, er borte.

Ole Palmstrøm

Eleven ser på mobilen han har i hånda.

Hele ukelønna han nettopp fikk på fem kroner som fyrstikkarbeider på Bryn fyrstikkfabrikk i 1889, er borte.

Ole Palmstrøm

Arbeiderklasse

LOs nye mobilspill lar elevene jobbe som fyrstikkarbeidere i 1889

I LOs nye storsatsing får elevene teste livet til en fyrstikkarbeider i 1889, og lære om norsk arbeidsliv.

sidsel.valum@lomedia.no,ole@lomedia.no

Vi er med på OD-dagen i slutten av oktober da tolv elever fra Edvard Munch videregående skole, Foss videregående skole og Oslo katedralskole er på jobb i Folkets Hus i Oslo. De er hyret inn av Folkets hjørne, det nye besøkssenteret til LO, for å hjelpe spillutviklere med å teste et nytt læringsspill.

Rollespill om arbeidsliv

Folkets hjørne åpner dørene for publikum
3. februar. Besøkssenteret skal gjøre LO mer tilgjengelig for unge og andre grupper som kanskje ikke har så stor tilknytning til LO i dag. På 250 kvadratmeter i underetasjen er det innrettet lokaler til det interaktive læringsspillet «Sammen». Elever i videregående skole er den viktigste målgruppa. Men også forbundene og andre i og utenfor LO vil kunne bruke det for eksempel i tillitsvalgtopplæring.

Stempler inn: Elevene samles foran tidsuret for å registrere arbeidsdagens begynnelse. Hvert sekund teller, og det kan bli trekk i lønna om de stempler inn for sent.

Stempler inn: Elevene samles foran tidsuret for å registrere arbeidsdagens begynnelse. Hvert sekund teller, og det kan bli trekk i lønna om de stempler inn for sent.

Ole Palmstrøm

– Dere skal prøve et uferdig spill. Dere er den første gruppa av mange som kommer utenfra for at vi skal kunne gjøre justeringer og forbedringer til neste gang vi tester, sier prosjektleder Eivind Augum i Try Dig til de frammøtte elevene.

Flere ansatte fra de private selskapene Try Dig og SixSides, som er engasjert av LO for å ­utvikle spillet, er her for å veilede elevene og registrere hva som må rettes på i spillet.

Lønnskrav: En del av spillet skal forklare gangen  i lønnsoppgjørene. Her diskuterer elevene kravene til arbeidsgiver.

Lønnskrav: En del av spillet skal forklare gangen i lønnsoppgjørene. Her diskuterer elevene kravene til arbeidsgiver.

Ole Palmstrøm

Tigger og betaler

De tolv elevene er samlet i hovedrommet når ­spillet starter. På en ti meter lang prosjektorskjerm på veggen forteller lyd og bilder om den brutale virkeligheten til fyrstikkarbeiderne på slutten av 1800-tallet. Elevene skal være fyrstikkarbeidere og mye av spillet foregår på mobiltelefonene de har fått utdelt. Med dem kan de stemple inn på jobben, pakke nøyaktig 30 fyrstikker i hver fyrstikkeske, få utbetalt lønn og betale regninger.

Selfie: Elevene oppretter egne brukere med profilbilder på lånemobilene før spillet begynner.

Selfie: Elevene oppretter egne brukere med profilbilder på lånemobilene før spillet begynner.

Ole Palmstrøm

Plutselig løper flere av elevene rundt og rister kraftig på mobiltelefonene.

– Hva gjør dere nå?

– Vi tigger om penger, svarer en av dem.

Mobiltelefonen har blitt en blikkboks med penger som de rister på. De skal betale for tannlege. Hvis de ikke gjør det og blir uføre på grunn av tannsykdommen fosfornekrose, kan de ikke jobbe lenger. Sykdommen skyldes at den giftige forsfordampen setter seg i tennene til fyrstikkarbeiderne og får kjeven til å råtne opp.

Storskjerm: Spillet starter med en innføring i den brutale virkeligheten til fyrstikkarbeiderne på slutten av 1800-tallet. Det hele formidles via lyd og bilder på en ti meter lang prosjektorskjerm.

Storskjerm: Spillet starter med en innføring i den brutale virkeligheten til fyrstikkarbeiderne på slutten av 1800-tallet. Det hele formidles via lyd og bilder på en ti meter lang prosjektorskjerm.

Ole Palmstrøm

Elevene får vite at fyrstikkarbeiderne var de første i Norge som organiserte seg og streiket etter at arbeidsgiveren i året 1889 ville sette ned lønna deres med 20 prosent. De får høre at selv om streiken ikke førte fram, så dannet fyrstikkarbeiderne kort tid senere en fagforening og fikk igjennom alle sine krav. Det inspirerte arbeidere over hele landet til å organisere seg i ulike fag­foreninger som etter hvert samlet seg i Lands­organisasjonen i Norge (LO).

Dyrtid: Lønna som fyrstikkarbeider er lav, og det er vanskelig å prioritere hva pengene skal brukes til.

Dyrtid: Lønna som fyrstikkarbeider er lav, og det er vanskelig å prioritere hva pengene skal brukes til.

Ole Palmstrøm

Spill i fire akter

Spillet er i fire akter. Elevene blir delt inn i fiktive fagforbund som Industri- og teknologiforbundet, Statsansattes forbund, Kulturforbundet og Helse- og undervisningsforbundet. Deler av spillet foregår i seks grupperom. De forhandler tariffavtaler med arbeidsgivere, går i mekling, går i streik og gjør streikeuttak.

Ole Palmstrøm

I tredje akt er elevene lokale tillitsvalgte på en arbeidsplass og i siste akt er de en delegasjon fra sitt forbund på LO-kongressen.

Historien: Midtveis i spillet får elevene se en film som viser arbeidernes kamp fra begynnelsen og fram til Hovedavtalen.

Historien: Midtveis i spillet får elevene se en film som viser arbeidernes kamp fra begynnelsen og fram til Hovedavtalen.

Ole Palmstrøm

Kikki Stokstad Haug fra hovedleverandøren til spillet, SixSides, forteller at de har jobbet med lignende prosjekter før for blant annet Norges Bank og KS i samarbeid med Try Dig.

– Det vi egentlig ønsker å oppnå med spillet, er dialog og at deltakerne snakker sammen om tematikken. Spillet er egentlig bare et verktøy for det.

Folkets hjørne

LOs nye besøkssenter i Oslo på hjørnet av Folkets Hus mellom Møllergata og Youngs gate.

Åpner 3. februar 2025.

Seksjonsleder: Tonje ­Karenina Pettersen.

sidsel.valum@lomedia.no,ole@lomedia.no

Vi er med på OD-dagen i slutten av oktober da tolv elever fra Edvard Munch videregående skole, Foss videregående skole og Oslo katedralskole er på jobb i Folkets Hus i Oslo. De er hyret inn av Folkets hjørne, det nye besøkssenteret til LO, for å hjelpe spillutviklere med å teste et nytt læringsspill.

Rollespill om arbeidsliv

Folkets hjørne åpner dørene for publikum
3. februar. Besøkssenteret skal gjøre LO mer tilgjengelig for unge og andre grupper som kanskje ikke har så stor tilknytning til LO i dag. På 250 kvadratmeter i underetasjen er det innrettet lokaler til det interaktive læringsspillet «Sammen». Elever i videregående skole er den viktigste målgruppa. Men også forbundene og andre i og utenfor LO vil kunne bruke det for eksempel i tillitsvalgtopplæring.

Stempler inn: Elevene samles foran tidsuret for å registrere arbeidsdagens begynnelse. Hvert sekund teller, og det kan bli trekk i lønna om de stempler inn for sent.

Stempler inn: Elevene samles foran tidsuret for å registrere arbeidsdagens begynnelse. Hvert sekund teller, og det kan bli trekk i lønna om de stempler inn for sent.

Ole Palmstrøm

– Dere skal prøve et uferdig spill. Dere er den første gruppa av mange som kommer utenfra for at vi skal kunne gjøre justeringer og forbedringer til neste gang vi tester, sier prosjektleder Eivind Augum i Try Dig til de frammøtte elevene.

Flere ansatte fra de private selskapene Try Dig og SixSides, som er engasjert av LO for å ­utvikle spillet, er her for å veilede elevene og registrere hva som må rettes på i spillet.

Lønnskrav: En del av spillet skal forklare gangen  i lønnsoppgjørene. Her diskuterer elevene kravene til arbeidsgiver.

Lønnskrav: En del av spillet skal forklare gangen i lønnsoppgjørene. Her diskuterer elevene kravene til arbeidsgiver.

Ole Palmstrøm

Tigger og betaler

De tolv elevene er samlet i hovedrommet når ­spillet starter. På en ti meter lang prosjektorskjerm på veggen forteller lyd og bilder om den brutale virkeligheten til fyrstikkarbeiderne på slutten av 1800-tallet. Elevene skal være fyrstikkarbeidere og mye av spillet foregår på mobiltelefonene de har fått utdelt. Med dem kan de stemple inn på jobben, pakke nøyaktig 30 fyrstikker i hver fyrstikkeske, få utbetalt lønn og betale regninger.

Selfie: Elevene oppretter egne brukere med profilbilder på lånemobilene før spillet begynner.

Selfie: Elevene oppretter egne brukere med profilbilder på lånemobilene før spillet begynner.

Ole Palmstrøm

Plutselig løper flere av elevene rundt og rister kraftig på mobiltelefonene.

– Hva gjør dere nå?

– Vi tigger om penger, svarer en av dem.

Mobiltelefonen har blitt en blikkboks med penger som de rister på. De skal betale for tannlege. Hvis de ikke gjør det og blir uføre på grunn av tannsykdommen fosfornekrose, kan de ikke jobbe lenger. Sykdommen skyldes at den giftige forsfordampen setter seg i tennene til fyrstikkarbeiderne og får kjeven til å råtne opp.

Storskjerm: Spillet starter med en innføring i den brutale virkeligheten til fyrstikkarbeiderne på slutten av 1800-tallet. Det hele formidles via lyd og bilder på en ti meter lang prosjektorskjerm.

Storskjerm: Spillet starter med en innføring i den brutale virkeligheten til fyrstikkarbeiderne på slutten av 1800-tallet. Det hele formidles via lyd og bilder på en ti meter lang prosjektorskjerm.

Ole Palmstrøm

Elevene får vite at fyrstikkarbeiderne var de første i Norge som organiserte seg og streiket etter at arbeidsgiveren i året 1889 ville sette ned lønna deres med 20 prosent. De får høre at selv om streiken ikke førte fram, så dannet fyrstikkarbeiderne kort tid senere en fagforening og fikk igjennom alle sine krav. Det inspirerte arbeidere over hele landet til å organisere seg i ulike fag­foreninger som etter hvert samlet seg i Lands­organisasjonen i Norge (LO).

Dyrtid: Lønna som fyrstikkarbeider er lav, og det er vanskelig å prioritere hva pengene skal brukes til.

Dyrtid: Lønna som fyrstikkarbeider er lav, og det er vanskelig å prioritere hva pengene skal brukes til.

Ole Palmstrøm

Spill i fire akter

Spillet er i fire akter. Elevene blir delt inn i fiktive fagforbund som Industri- og teknologiforbundet, Statsansattes forbund, Kulturforbundet og Helse- og undervisningsforbundet. Deler av spillet foregår i seks grupperom. De forhandler tariffavtaler med arbeidsgivere, går i mekling, går i streik og gjør streikeuttak.

Ole Palmstrøm

I tredje akt er elevene lokale tillitsvalgte på en arbeidsplass og i siste akt er de en delegasjon fra sitt forbund på LO-kongressen.

Historien: Midtveis i spillet får elevene se en film som viser arbeidernes kamp fra begynnelsen og fram til Hovedavtalen.

Historien: Midtveis i spillet får elevene se en film som viser arbeidernes kamp fra begynnelsen og fram til Hovedavtalen.

Ole Palmstrøm

Kikki Stokstad Haug fra hovedleverandøren til spillet, SixSides, forteller at de har jobbet med lignende prosjekter før for blant annet Norges Bank og KS i samarbeid med Try Dig.

– Det vi egentlig ønsker å oppnå med spillet, er dialog og at deltakerne snakker sammen om tematikken. Spillet er egentlig bare et verktøy for det.

Folkets hjørne

LOs nye besøkssenter i Oslo på hjørnet av Folkets Hus mellom Møllergata og Youngs gate.

Åpner 3. februar 2025.

Seksjonsleder: Tonje ­Karenina Pettersen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss