JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skoleledere melder om grov språkbruk blant elever

7 av 10 skoleledere opplever utfordringer med elevers språkbruk i skolehverdagen, ifølge en ny rapport.
Udir understreker at skolen har plikt til å gripe inn mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering og stoppe det med en gang, hvis det er mulig. 

Udir understreker at skolen har plikt til å gripe inn mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering og stoppe det med en gang, hvis det er mulig. 

Leif Martin Kirknes

Saken oppsummert

sidsel@lomedia.no

– En trussel mot det trygge skolemiljøet, sier direktør i Utdanningsdirektoratet Morten Rosenkvist i en pressemelding fra direktoratet.

Rapporten avdekker ifølge pressemeldingen at mange elever bruker språk som er preget av personangrep, rasisme og seksualisert eller nedsettende uttrykk knyttet til kjønn og kjønnsidentitet.

– Dette er en utvikling vi må jobbe for å snu. Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø. Når denne typen språkbruk får fotfeste i skolen, bryter det med verdiene vi skal bygge fellesskapet vårt på, sier Morten Rosenkvist.

– Skolen har plikt til å gripe inn 

Utfordringene er ifølge Udir størst på ungdomstrinnet, og problemet er mer utbredt på større skoler. Skolelederne som har svart på undersøkelsen etterlyser støtte og kompetanse for å kunne håndtere situasjonen bedre.

Udir understreker at skolen har plikt til å gripe inn mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering og stoppe det med en gang, hvis det er mulig.

– Mange skoler jobber godt når det oppstår utfordrende situasjoner, og har gode rutiner de følger. Samtidig vet vi at mange i skolen er usikre på når de skal gripe inn og at de ofte er for sent ute med å lage en tiltaksplan. Det er heller ikke alltid de riktige tiltakene som settes inn, sier Rosenkvist i pressemeldingen.

Han oppfordrer alle skoler til å ta i bruk  Udirs kunnskapsbaserte råd og støtteressurser  for å arbeide for arbeide for et trygt og godt skolemiljø. Og viser også til  Dembra sine nettressurser som blant annet har støtte til arbeidet med å motvirke bruk av skjellsord og negativt språk.

Om rapporten

Rapporten  «Spørsmål til Skole-Norge»  er utarbeidet av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu) på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Den bygger på svar fra nærmere 450 skoleledere og skoleeiere.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss