JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vernepleire, sykepleiere og lærere tenker forskjellig. Nå vet Lise-Mari og Sarah mer om hvorfor det er slik

Universitetet kastet studentene ut i samarbeid med andre yrker. Å vite hva andre kan er helt nødvendig for oss som jobber i velferdsstaten, mener de to studentene på vernepleie.
Både Lise-Mari Ingebrigtsen (t.v.) og Sarah Igdun (t.h.) har praksis på rus og psykiatri i Rælingen kommune.  De mener alle kommuner burde ha en dag for  tverrfaglig samarbeid. Foto: Eirik Dahl Viggen

Både Lise-Mari Ingebrigtsen (t.v.) og Sarah Igdun (t.h.) har praksis på rus og psykiatri i Rælingen kommune. De mener alle kommuner burde ha en dag for tverrfaglig samarbeid. Foto: Eirik Dahl Viggen

Foto: Eirik Dahl Viggen

jbr@lomedia.no

– Det var fryktelig spennende å sitte der som vernepleierstudent og høre hvilken tilnærming de andre studentene hadde, forteller Lise-Mari Ingebrigtsen, student i vernepleie ved OsloMet.

Kaos ble orden da denne vernepleieren ble rektor

Sammen med 26 andre studenter og 20 veiledere brukte hun og medstudent Sarah Idgun bruke en hel dag i mars på å lære tverrfaglig samarbeid. Studenter fra lærerutdanning, barnehagepedagogikk, sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, vernepleie og barnevern møtte opp på rådhuset i Rælingen. Sammen skulle de samarbeide om et fiktivt case.

Tverrfaglig samarbeid i utdanningen

Rælingen kommune har etablert en arena for tverrfaglig samarbeidslæring i praksis i samarbeid med universitetet OsloMet. 5. mars møttes 26 studenter og 20 veiledere fra ulike studieretninger for å samarbeide om et fiktivt case i Rælingen rådhus. En lignende dag vil også bli gjennomført våren 2020. Den tverrfaglige samarbeidslæringen gjelder for studieretninger som lærerutdanning, barnehagepedagogikk, sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, vernepleie og barnevern.

Snart vernepleiere: Lise-Mari Ingebrigtsen og Sarah Igdun

Snart vernepleiere: Lise-Mari Ingebrigtsen og Sarah Igdun

Eirik Dahl Viggen

Viste fram vernepleien

De merket fort at de som vernepleierstudenter tenkte litt annerledes enn de andre studentene.

– For eksempel merket jeg at sykepleierstudenten tok utgangspunkt i det somatiske, og lærerstudenten i tilretteleggingen på skolen. Jeg og den andre vernepleierstudenten ved bordet mitt tenkte nok bredere om brukeren, forteller Sarah Igdun.

– Som vernepleier er vi jo der det er tilrettelegging for brukere og jeg merket at vi vernepleierstudenter kjapt fikk en slags koordinatorrolle da vi diskuterte, sier Ingebrigtsen.

Nav-ansatte Else og Mariadelle får trusler om natta og skjelles ut på jobben

De opplever også at de fikk vist de andre studentene litt mer hva det å være vernepleier går ut på.

– Jeg kan av og til få inntrykk av at mange tror at vernepleiere kun jobber med mennesker med psykisk utviklingshemming eller autisme. Det var fint å få muligheten til å forklare hva faget vårt faktisk går ut på, sier Ingebrigtsen.

Begge føler at de har fått utbytte av å bruke en studiedag på tverrfaglig samarbeid.

– Egentlig burde jo alle kommuner tilby studentene dette her under praksisen. Jeg føler meg veldig heldig som fikk være med på dette, sier Ingebrigtsen.

Det tverrfaglige blikket

– En bruker lever livet sitt i en sammenheng. Det er viktig at vi som hjelpere kjenner til hverandres kompetanse slik at alle gode krefter kan komme inn og hjelpe dette mennesket, sier Inger Ulleberg, førstelektor i pedagogikk ved OsloMet.

Inger Ulleberg er en av prosjektlederne som startet pilotprosjektet med å gi studenter fra ulike studieretninger en egen dag for tverrfaglig samarbeid. Foto: OsloMet

Inger Ulleberg er en av prosjektlederne som startet pilotprosjektet med å gi studenter fra ulike studieretninger en egen dag for tverrfaglig samarbeid. Foto: OsloMet

Foto: OsloMet

Ulleberg er en av prosjektlederne for den tverrfaglige samarbeidslæringen i Rælingen kommune. Hun har samarbeidet om dette med Brynhild Belsom, initiativtaker og enhetsleder ved Enhet for familie og helse i Rælingen kommune.

Bare en av ti barnevernssaker i fylkesnemnda i Agder har sosialarbeider som fagkyndig

– Ved å bli kjent med hverandres rolle i velferdstjenestene og de ulike kreftene som finnes i et lokalsamfunn kan man åpne opp for nye og bedre måter å hjelpe på.

Ulleberg mener at tverrfaglig samarbeid er så viktig at studentene bør få øvd opp den kompetansen allerede under sitt studieløp.

I forberedelsene la de vekt på å finne et så realistisk case som mulig og velge problemstillinger som alle de ulike studieretningene kunne forholde seg til.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra studentene og gleder oss til å kunne gjennomføre en ny slik dag for studentene neste vår, sier Ulleberg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse