Jens lover 92 milliarder til jernbane
Nye Lysaker stasjon er åpnet etter tre år med anleggsarbeider. Prisen ble 1,2 milliarder kroner. Under markeringen lovet statsminister Stoltenberg 92 milliarder de neste ti årene.
oystein@lomedia.no
Lysaker er et knutepunkt med egen bussterminal, drosjeholdeplass og muligheter for parkering. Innenfor en radius på 800 meter ligger det 25 000 arbeidsplasser.
– Dette er et viktig anlegg for brukerne av tog, for de mange som har overgang mellom tog og buss og for bilistene, fordi vi ved å bygge ut jernbanen samtidig gir mer plass for de som må bruke bilen, sa statsminister Jens Stoltenberg, og fortsatte:
– Vi har bestemt oss for å videreføre satsingen og bruke 92 milliarder kroner på utbygging og vedlikehold de neste ti årene.
Omdiskutert.
Etter at Stoltenberg, samferdselsminister Liv Signe Navarsete og jernbanedirektør Elisabeth Enger hadde klippet over snoren, måtte Navarsete igjen svare på hvorfor den nye stasjonen ble lagt i en krapp sving, omtrent der den gamle lå.
– Planleggingen skjedde før min tid. Vi tok opp saken, men kostnadene og forsinkelsene ved å gjøre om på hele utbyggingen ville blitt for omfattende til at det lot seg forsvare, sa statsråden.
Begrunnelsen for å holde på plasseringen var veksten i Lysaker-området, som ser ut til å fortsette ut over de 25 000 jobbene som nå finnes i nærområdet.
Stort anlegg.
Når kostnadene passerte milliarden skyldes det store endringer rundt selve stasjonen. Det er bygget 4,4 kilometer nytt spor, nye vei- og jernbanebruer, en del veier er lagt om og det er etablert en bussterminal på området.
Lysaker-åpningen er den andre store markeringen i arbeidene med nytt dobbeltspor i Oslos vestkorridor. Første etappe var Sandvika–Asker som åpnet høsten 2005. Strekningen Lysaker–Sandvika tas i bruk i 2011.