Fagforeninger
Tesla har tariffavtale: – Jeg vet ikke om Elon Musk kjenner til dette
Elon Musk kjemper mot tariffavtaler i Tesla. «Alle» har trodd at selskapet hans ikke har en eneste avtale noe sted i verden. Men det er feil.
Streiken ved Tesla i Malmø har pågått i over et år.
Martin Guttormsen Slørdal
martin@lomedia.no
– Jeg ble veldig overrasket over dette. Det har stått i media at Tesla ikke har noen tariffavtaler noe sted i verden, og at de har en politikk mot det, sier German Bender.
Han er utredningssjef i den svenske tankesmia Arena Idé, og står bak avsløringen.
Han har fulgt Tesla-streiken i Sverige tett, og i november skrev han i The Guardian at Tesla har lokale avtaler i Frankrike.
Magasinet Motor meldte dette først i Norge.
Alle kan se avtalene
Bender ønsket å finne ut hvordan Tesla operer i andre europeiske land. I den forbindelse snakket han med forskere og fagforeninger i hele Europa. På den måten kom han på sporet av avtalene i Frankrike.
– I visse land i Europa må tariffavtalene registreres hos myndighetene, og da blir de offentlige. Da kan man søke i en database etter Tesla og se at det finnes tre lokale avtaler i Frankrike, sier han.
German Bender vet ikke om avtalen gjelder for alle Teslas butikker og verksteder i Frankrike. Han vet heller ikke om avtalene gjelder alle de ulike yrkesgruppene i selskapet.
Det er den franske arbeidstakerorganisasjonen CFDT som har undertegnet avtale med Tesla Frankrike som motpart. CFDT organiserer medlemmer i både offentlig og privat sektor i en rekke ulike forbund og bransjer.
Etter det LO-Aktuelt har funnet ut, regulerer en av avtalene i Tesla Frankrike lønnsbetingelser, en annen retningslinjer for likestilling, og den tredje er en avtale om opprettelse av en samarbeidskomité.
Det ligger også en forhandlingsprotokoll fra 2022 ute. Den viser fagforeningens krav om lønn, arbeidsvilkår og forsikringsordninger, for å nevne noen.
Tesla imøtekommer enkelte krav, mens andre blir avvist eller skal tas opp igjen på et senere tidspunkt.
– Tanken er å anvende Tesla-streiken som et eksempel på hvordan den svenske modellen fungerer, sier German Bender.
Anneli Nygårds/Arena
Tror ikke Musk vet
I april møttes IF Metall og Tesla Sverige hos Medlingsinstitutet, tilsvarende den norske Riksmekleren, for å mekle i den pågående konflikten.
German Bender forteller at IF Metalls representanter i meklingen fikk opplyst at selskapet ikke har noen tariffavtaler.
– Denne franske avtalen, slik jeg har oppfattet den, er en frivillig avtale med et lokalt fagforbund som Tesla Frankrike har skrevet under på. Jeg vet ikke engang om Elon Musk kjenner til dette, sier Bender.
German Bender har vært i kontakt med CFDT sentralt. De kjente ikke til avtalene, sier han.
– De har sjekket for meg at avtalene virkelig finnes og at de er gyldige. Jeg vet at CFDT nå har tatt kontakt med lokale tillitsvalgte hos Tesla for å få mer kunnskap om dette, sier han.
LO-Aktuelt har også forsøkt å få Tesla til å kommentere funnene til Bender. De har ikke svart på våre henvendelser.
I enkelte land må Tesla følge minimumskrav for lønns- og arbeidsvilkår selv om de ikke har inngått en tariffavtale, påpeker German Bender.
Dette kan sammenlignes med bransjer i norsk arbeidsliv der allmenngjøring gjelder; altså der det finnes ufravikelige krav om vilkår i arbeidslivet.
Finnes det flere avtaler?
Elon Musk har flere ganger uttalt at han er negativ til fagforeninger og at ansatte hos Tesla organiserer seg.
Samtidig skriver selskapets på deres hjemmeside at Teslas globale holdning er at de respekterer arbeidernes rettigheter til å danne fagforeninger og til å organisere seg. Det står også at Tesla oppfordrer arbeiderne til å forhandle kollektivt.
German Bender forteller at etter den første meklingen mellom IF Metall og Tesla Sverige, sa både mekler Kurt Eriksson og IF Metalls representanter at Tesla Sverige ikke kunne undertegne på en tariffavtale.
Den beslutningen kunne bare tas av Tesla USA.
Senere, i et intervju med den svenske næringslivsavisen Dagens Industri, sa den svenske Tesla-sjefen Jens Stark at Tesla Sverige kan ta avgjørelsen om å undertegne på en tariffavtale.
– Det er uklart hva som gjelder, men det virker som det stemmer siden Tesla Frankrike har gjort det. Kanskje det finnes avtaler vi ikke kjenner til i andre land, spør Bender.
Tesla-bok i 2025
Neste år kommer German Bender med en bok om den pågående Tesla-streiken i Sverige. Han skal intervjue streikende, IF Metall sentralt, fagforeningsfolk fra andre forbund, forskere, myndigheter og han skal forsøke å få tak i Tesla.
– Tanken er å anvende Tesla-streiken som et eksempel på hvordan den svenske modellen fungerer, sier German Bender.
Ikke et gjennombrudd
Simon Petersson er avtalesekretær i IF Metall. Han sier IF Metall kjenner til opplysningene som German Bender har kommet med.
Forbundet har kontaktet det franske forbundet CFDT for å finne ut mer om avtalene, opplysningene fra German Bender stemmer, sier Petersson.
Men det svenske forbundet ser ikke på dette som noe gjennombrudd. Petersson tror ikke avtalene vil få betydning for streiken i Sverige.
– Dette kommer ikke til å påvirke streiken eller eventuelle forhandlinger, sier han.
IF Metall oppfatter at tre av de fire avtalene som er undertegnet mellom Tesla og den franske fagforeningen CFDT, inneholder punkter og krav som Tesla er nødt til å følge og ta hensyn til på grunn av fransk lovgiving.
Den fjerde avtalen er derimot frivillig, forteller Simon Petersson. Den viser at det har vært reelle forhandlinger mellom Tesla og CFDT.
Resultatet av forhandlingene har gitt dårlige resultater for den franske fagforeningen og de ansatte i Tesla, mener Petersson.
– Den viser at alle ansatt i Tesla skal få 30 euro i året som skal settes av til sosiale tiltak. Dette er ingen ting, og langt unna det vi snakker om når vi streiker for en tariffavtale i Sverige, sier han.
Ifølge Petersson er konflikten i Sverige fortsatt fastlåst. Det er ikke bestemt noen ny mekling eller nytt møte mellom IF Metall og Tesla Sverige.
– Det er på tide å skrive under på tariffavtalen nå. Vi stenger ingen dører til Tesla og er klare til å møte dem når som helst, sier han.