Arbeidsplassen til Lene Sangolt og resten av vognførerne på Fløibanen henger i en tråd
Heldigvis er den av stål.
res@lomedia.no
has@lomedia.no
SISTE SOMMER: Vognene Rødhette og Blåmann har gått opp og ned til Fløyen siden 2002. Til høsten blir de byttet ut med nye og fem meter lengre vogner.
103 ÅR: Denne staselige inngangen har ønsket turister og fastboende velkommen til Fløibanen helt siden 1918.
HAR BLITT VÆRENDE: Lene Sangolt studerte reiseliv og begynte som vikar på Fløibanen for 13 år siden. – Arbeidsmiljøet her er supert, skryter hun, og forteller at hun ikke har noen planer om å bytte jobb.
MÅ BYGGE OM: Stasjonene er spesialbygd til vognene som kom i 2002. Når de fem meter lengre vognene kommer til høsten, må også stasjonene bygges om.
LIVLINA: Stålwiren er 960 meter lang og fire centimeter i diameter. I hver ende er vognene festet. Wiren skal tåle over 66 tonn før den ryker. Fulle vogner veier drøyt 21 tonn.
BERGENS NASJONALSANG: Tonene til «Nystemten» danner et av rekkverkene oppe på Fløien, så leser du noter, er det bare å stemme i: «Eg tok min nystemte cithar i hende»
FARGERIKT: Været i Bergen kan være så grått det bare vil. Inne i maskinrommet er det like fargerikt som på et karneval i Rio. Motoren som trekker vognene opp er på 395 hestekrefter.
GÅR NED: Mange velger å ta banen opp, for deretter å gå de tre kilometerne og drøye 300 høydemeterne ned til sentrum.
Fløibanen
• Skinnegående kabelbane fra Bergen sentrum og opp til utsiktspunktet Fløyen som ligger 320 meter over havet.
• Arbeidet på banen begynte i 1914, men startet først med regulær trafikk 15. januar 1918.
• Lengden på banen er 848 meter og stigningen varierer fra 15 til 26 grader på det bratteste.
• Banen har tre mellomstasjoner: Proms gate, Fjellveien og Skansemyren.
• De to vognene, Rødhette og Blåmann, er festet i hver sin ende av en 960 meter lang og fire centimeter tykk kabel.
• Når den ene vognen er på vei ned, dras den andre vognen oppover.
• Det er kun ett spor som deler seg i to spor mellom Skansemyren og Fjellveien der oppadgående og nedadgående vogner møtes.
• Før koronakrisen var det omtrent to millioner passasjerer årlig.
• Hver vogn er sertifisert for 100 personer, men under koronakrisen har maks antall vært på 20 passasjerer.
• Til høsten kommer det nye vogner som er fem meter lengre enn de nåværende som kom i 2002.
• Fløibanen AS er et privat aksjeselskap, men Bergen kommune er største aksjonær med en eierandel på over 47 prosent.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.