Roy Ervin Solstad" />

Arbeidsplassen til Lene Sangolt og resten av vognførerne på Fløibanen henger i en tråd

Heldigvis er den av stål.
17.06.2021
10:28
17.06.2021 10:28

res@lomedia.no

has@lomedia.no

SISTE SOMMER: Vognene Rødhette og Blåmann har gått opp og ned til Fløyen siden 2002. Til høsten blir de byttet ut med nye og fem meter lengre vogner.

103 ÅR: Denne staselige inngangen har ønsket turister og fastboende velkommen til Fløibanen helt siden 1918.

HAR BLITT VÆRENDE: Lene Sangolt studerte reiseliv og begynte som vikar på Fløibanen for 13 år siden. – Arbeidsmiljøet her er supert, skryter hun, og forteller at hun ikke har noen planer om å bytte jobb.

MÅ BYGGE OM: Stasjonene er spesialbygd til vognene som kom i 2002. Når de fem meter lengre vognene kommer til høsten, må også stasjonene bygges om.

LIVLINA: Stålwiren er 960 meter lang og fire centimeter i diameter. I hver ende er vognene festet. Wiren skal tåle over 66 tonn før den ryker. Fulle vogner veier drøyt 21 tonn.

BERGENS NASJONALSANG: Tonene til «Nystemten» danner et av rekkverkene oppe på Fløien, så leser du noter, er det bare å stemme i: «Eg tok min nystemte cithar i hende»

FARGERIKT: Været i Bergen kan være så grått det bare vil. Inne i maskinrommet er det like fargerikt som på et karneval i Rio. Motoren som trekker vognene opp er på 395 hestekrefter.

GÅR NED: Mange velger å ta banen opp, for deretter å gå de tre kilometerne og drøye 300 høydemeterne ned til sentrum.

Fløibanen

• Skinnegående kabelbane fra Bergen sentrum og opp til utsiktspunktet Fløyen som ligger 320 meter over havet.

• Arbeidet på banen begynte i 1914, men startet først med regulær trafikk 15. januar 1918.

• Lengden på banen er 848 meter og stigningen varierer fra 15 til 26 grader på det bratteste.

• Banen har tre mellomstasjoner: Proms gate, Fjellveien og Skansemyren.

• De to vognene, Rødhette og Blåmann, er festet i hver sin ende av en 960 meter lang og fire centimeter tykk kabel.

• Når den ene vognen er på vei ned, dras den andre vognen oppover.

• Det er kun ett spor som deler seg i to spor mellom Skansemyren og Fjellveien der oppadgående og nedadgående vogner møtes.

• Før koronakrisen var det omtrent to millioner passasjerer årlig.

• Hver vogn er sertifisert for 100 personer, men under koronakrisen har maks antall vært på 20 passasjerer.

• Til høsten kommer det nye vogner som er fem meter lengre enn de nåværende som kom i 2002.

• Fløibanen AS er et privat aksjeselskap, men Bergen kommune er største aksjonær med en eierandel på over 47 prosent.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.06.2021
10:28
17.06.2021 10:28