JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Aros Marine:

Arbeidstilsynet truer litauisk firma med bøter fordi de ikke betaler fagarbeidere full lønn

Aros Marine som jobber for Fosen Yards mener at 83 prosent av arbeiderne er hjelpearbeidere. Arbeidstilsynet er ikke enig.
Innredningsarbeidet på Hurtigruta utføres av et litauisk firma som hevder at 83 prosent av arbeiderne er hjelpearbeidere.

Innredningsarbeidet på Hurtigruta utføres av et litauisk firma som hevder at 83 prosent av arbeiderne er hjelpearbeidere.

Erlend Angelo

torgny@lomedia.no

Det litauiske firmaet Aros Marine, som har store deler av innredningsarbeidet på Hurtigruta, prøver å slippe unna kravet fra Arbeidstilsynet om at fagarbeidere skal ha betalt fagarbeiderlønn når de arbeider i Norge. Aros Marine har oppdrag for Fosen Yards på Fosen i Trøndelag.

p

9. mai i fjor ble det gjennomført en kontroll ved Fosen Yards. I forbindelse med kontrollen ble 13 ukrainske arbeidere bortvist fra Norge fordi de ikke hadde arbeidstillatelse. To av dem jobbet for Aros Marine.

«Den høyeste kvalitetsstandarden»

I september ble bedriften varslet om at Arbeidstilsynet ville gi bedriften pålegg. De ansatte får ikke betalt fagarbeiderlønn. De får heller ikke betalt overtid, nattillegg eller utenbystillegg.

En fagarbeider på et skipsverft skal ha 176 kroner timen, mens en hjelpearbeider skal tjene 160 kroner timen. Bedriften sparer 18 kroner i timen i lønn og arbeidsgiveravgift ved å betale fagarbeidere hjelpearbeiderlønn.

Aros Marine mener at ingen av arbeidstakerne som har blitt kontrollert, skal ha lønn som fagarbeidere, fordi de ikke har norsk fagbrev eller har fått sin utenlandske fagopplæring godkjent i Norge.

I sitt svar til Arbeidstilsynet skriver bedriften at av 142 arbeidstakere er 23 spesialarbeidere, mens resten skal lønnes som hjelpearbeidere.

Hindre konkurransevridning

Arbeidstilsynet på sin side mener at det ikke er noe krav at utenlandsk fagopplæring må være godkjent av norske myndigheter, for at arbeidstakeren skal ansees som fagarbeider.

Det er forskrift om allmenngjøring av tariffavtaler som bestemmer lønnsnivået på norske verft, og her er det ikke noe krav om godkjenning av fagopplæringen.

Tilsynet peker også på at formålet med allmenngjøringsforskriften er å hindre konkurransevridning til ulempe for det norske arbeidsmarkedet. «Dette formålet kan ikke oppnås hvis utenlandske arbeidstakere og virksomheter, gjennom å la være å søke godkjenning for utenlandsk fagutdanning, kan velge et lavere lønnsnivå enn norske arbeidstakere med tilsvarende kompetanse har», skriver Arbeidstilsynet i pålegget til Aros Marine.

83 prosent hjelpearbeidere

De viser også til avtalen mellom Fosen Yards og Aros Marine. Her heter det at alt personell skal være kompetent, tilstrekkelig kvalifisert, fagutdannet og ha erfaring i tråd med «good industry pratice». Arbeidstilsynet anser det som usannsynlig at 83 prosent av arbeidstakerne ikke selvstendig kan betjene utstyr og maskiner eller uføre spesialarbeid i samsvar med «good industry pratice».

p

Arbeidstilsynet opprettholder derfor kravet om at det skal betales fagarbeiderlønn.

I tillegg til dette kravet blir Aros Marine pålagt å betale sine ansatte overtidstillegg og utenbystillegg. Bedriften har forsøkt å avtale seg bort fra overtidstillegget ved at verneombudet skal ha inngått en avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Ved gjennomsnittsberegning blir overtiden avspasert i stedet for å bli utbetalt. Ifølge arbeidsmiljøloven er det bare den enkelte arbeidstaker som har anledning til å inngå en slik avtale.

Ansatt på Fosen

Aros Marine har også forsøkt å unngå å utbetale utenbystillegg. Utenbystillegg utbetales for ansatte som må sove borte når de er på oppdrag for bedriften. Det litauiske firmaet har forsøkt å unngå denne utgiften ved å skrive i kontrakten at de ansatte har vært ansatt på Fosen Yards med arbeidssted hurtigruteskipet «MS Nordlys».

Tilsynet mener at dette er en omgåelse av reglene for å slippe å betale utenbystillegg. Arbeidstakerne skal være ansatt på et fast arbeidssted, og dette skal være en «bedrift». Aros Marine har ingen fast virksomhet på Fosen, og det er derfor ingen bedrift slik tariffavtalen må forstås.

Mulig tvangsmulkt

Bedriften har fått frist til 15. januar med å svare på pålegget. Arbeidstilsynet kan ilegge tvangsmulkt hvis forholdet ikke blir rettet opp i. Tilsynet har også mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr for brudd som har blitt gjort, selv om ulovlighetene ikke pågår fortsatt.

Dersom virksomheten ikke oppfyller pålegg som Arbeidstilsynet har vedtatt, kan tilsynet varsle og eventuelt fatte vedtak om tvangsmulkt eller stans av hele eller deler av virksomhetens aktiviteter, for å få virksomheten til å oppfylle pålegget. Da vil en vurdere om eventuell tvangsmulkt skal være en dagsmulkt eller en engangsmulkt. Hva som er mest hensiktsmessig blir vurdert i hver enkelt sak.

Følger norske lover og regler

Magasinet for fagorganiserte har sendt spørsmål til Aros Marines advokat Sandra Latotinaite om bedriften har noen kommentar til pålegget fra Arbeidstilsynet.

p

Latotinaite svarer at «Aros Marine vil innrette seg etter pålegget gitt av Arbeidstilsynet. Selskapets fokus nå er gjennomgang av interne rutiner og prosedyrer for å sikre at selskapet til enhver tid følger norske lover og regler. Aros Marine er innstilt på samarbeid med Arbeidstilsynet.»

Latotinaite vil ikke svare konkret på Magasinet for fagorganisertes spørsmål om dette vil innebære at de ansatte i Aros Marine vil få etterbetalt fagarbeidertillegg, overtidstillegg, søndagstillegg og utenbystillegg. På vårt spørsmål henviser hun i en epost bare til svaret over, men presiserer at Aros Marine er svært opptatt av at det er svært viktig for bedriften å ivareta sine ansatte.

På vårt spørsmål: «Hvordan stiller det seg med de ansatte fra Aros Marien som har jobbet på andre oppdrag på Fosen Yards, vil de også få betalt etter de satser Arbeidstilsynet mener gjelder?» kommer det ikke noe svar.

LES MER OM SAKEN:

13 ukrainere jobbet ulovlig med oppgradering av hurtigruteskip på Fosen

Da Arbeidstilsynet skulle kontrollere Fosen Yard, fant de over 100 underbetalte litauiske arbeidere

13 ukrainere som jobbet på Fosen Yard ble kastet ut av Norge. Nå er verftet anmeldt

Annonse
Annonse