JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Er redd kontingenten skremmer bort medlemmer

Dyrtida har satt fart i debatten om kontingent på Fellesforbundets landsmøte. Forbundet merker også konkurransen fra andre og billigere forbund.
TAK PÅ KONTINGENT?: Tjener man godt, blir det også høy kontingent. Også denne gangen diskuterer Fellesforbundets landsmøte kontingenten.

TAK PÅ KONTINGENT?: Tjener man godt, blir det også høy kontingent. Også denne gangen diskuterer Fellesforbundets landsmøte kontingenten.

Håvard Sæbø

has@lomedia.no

eline@lomedia.no

På hvert landsmøte blir kontingenten et tema. I år er det mange som peker på dyrtiden og at andre forbund har billigere kontingent enn Fellesforbundet. På landsmøtets andre dag var det mange som var opptatt av hvor mye medlemskapet i forbundet skal koste.

Klimaet rundt kontingentdebatten er annerledes, særlig etter at det største LO-forbundet, Fagforbundet, senket kontingenten og satte et tak på maksimumskontingent tidligere i år.

Vurderer å melde seg ut

– Mange av våre medlemmer vurderer utmelding på grunn av høy kontingent. Om forbundet ender opp med sette ned et utvalg som skal utrede dette er det vel og bra. Men mange vi oppleve det som rein trenering, sa delegat Bård Grasdalen fra Telemark til debatten.

Christian Bøhm fra Oslo grafiske fagforening påpekte overfor landsmøtet at kontingenten gjør det vanskelig å organisere medlemmer i nye bransjer.

Men mange holder fortsatt fanen høyt for en kontingent uten tak eller andre begrensninger:

– Kontingent er sexy! Det gir forbundet ressurser som det trenger for å gjøre en bra jobb. Jeg får svettetokter ved tanken på at kontingenten skal senkes, sa delegat Boye Ullmann.

Kontingent på feriepenger

I dag har Fellesforbundet et prosentkontingent-system. Det betyr at medlemmer betaler kontingenten i prosent av bruttolønna, inkludert feriepenger. Kontingenten er bestemt av forbundets landsmøte, og er nå på 1,5 prosent av brutto lønn.

Flere forslag til Fellesforbundets landsmøtet peker på at det er vanskelig å organisere nye medlemmer, fordi mange synes det blir for dyrt.

Det er særlig den høye kontingenten på feriepengene mange løfter opp som den viktigste grunnen til at folk ikke melder seg inn. Med en maksimumskontingent ville medlemmene sluppet å betale tusenvis av kroner i kontingent i feriemåneden.

Høy lønn – dyr kontingent

Fellesforbundets landsmøte har i alle år landet på en solidarisk linje: De som tjener best, har også evne til å betale mest i kontingent. Avdeling 29 på Sunnmøre foreslår en endring, ved at det ikke skal betales kontingent for grunnlag over 6G. De grunngir forslaget med at de i dag har medlemmer som betaler mellom 10.000 og 20.000 kroner i året. Innføring av et tak på kontingenten vil føre til at lekkasjen til andre og billigere forbund avtar, og gjøre det lettere å organisere arbeidstakere med høy inntekt.

Hvis man i framtida vil ha vertikale tariffavtaler (hele bedriften i samme forbund), er det en forutsetning med et tak på kontingenten, skriver avdelingen i sitt forslag til landsmøtet.

Ferie uten kontingent

Avdeling 2 i Fredrikstad foreslår at det blir fritak for kontingent på feriepengene, mot at det betales inn litt mer i løpet av året. Forbundet vil ikke tape noe på dette, for innbetalingene til forbundet blir lik. Medlemmene vil bli betydelig mer positivt innstilte, og avdelingene slipper diskusjonen om feriepenger og kontingent hvert eneste år.

For medlemmene vil det medføre litt økt kontingent på hver lønnsutbetaling, men det vil likevel bli en begrenset økning, og her vil fordelene bli langt større enn ulempene, skriver de.

Lekkasje til billigere forbund

Transportarbeiderforbundet hadde maksimumskontingent før de gikk inn i Fellesforbundet i 2019.

Her hevdes det fra flere at de merker sterk konkurranse fra Yrkestrafikkforbundet, som har lavere kontingent. At det skal betales kontingent av alle tillegg, er de også motstandere av. Bare ordinær lønn, også i feriemåneden, slik at det blir tilnærmet samme kontingente hver måned gjennom året, mener avdeling 23, Transport Nord.

Dyrt, men verdt det

Forsvarerne av dagens kontingentsats, sier at den er nødvendig for å kunne holde aktiviteten oppe og ikke bli med på priskonkurransen ved at forbundene underbyr hverandre. Man må ha nok penger til å bygge sterke klubber, ha ressurser til å gjennomføre forhandlinger og utvikle tariffavtalene. Kanskje prisen ikke er det viktigste når folk erfarer å vinne noe sammen?

– Vi skal passe oss for å endre på dagens solidariske kontingent. En trenger ikke være økonom for å skjønne at dersom vi skal senke inntektene og øke utgiftene – ja så går det bare ikke opp i lengden, advarte delegat Silje Nilsen.

Hun støtter derfor forslaget som er lagt fram for landsmøtet om at forbundsstyret skal oppnevne et utvalg som i landsmøteperioden skal foreta en helhetlig gjennomgang av kontingentbestemmelsene. Arbeidet skal munne ut i en behandling av kontingentsatsene ved neste landsmøte i 2027.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse