JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TORSKEN FOSSER INN: Per Arne Johannesen hiver inn store mengder skrei utenfor Henningsvær i Lofoten. På årets første gode skreidag, landet båten nesten 19 tonn fisk.

TORSKEN FOSSER INN: Per Arne Johannesen hiver inn store mengder skrei utenfor Henningsvær i Lofoten. På årets første gode skreidag, landet båten nesten 19 tonn fisk.

Håvard Sæbø

Her haler «Storstein» 19 tonn skrei ombord. Se bildene fra lofotfisket

LOFOTEN: Den kom litt seinere enn vanlig, men skreien svikter ikke Lofoten i år heller.

haavard.saebo@lomedia.no

Med rekordhøye priser og mye fisk, ligger det an til en god sesong for dem som har en kvote å fylle. Vi ble med splitter nye «Storstein» på jakt etter årets første skrei.

FISKE MED SNURREVAD: Snurrevaden settes ut ved å kaste ei bøye med et langt vadtau. Tauet settes ut i en lang bue, før selve nota.  I andre enden av nota, er et tau som man sleper tilbake til den første bøya. Båten tar ombord bøya, og begynner å slepe snurrevaden etter seg.  Etter en stund vil buen som ble satt på tauene strekke seg ut, og nota får mindre åpning. Når tauene har kommet helt sammen, begynner de å sveive inn snurrevaden.  Hele operasjonen tar rundt én time.

FISKE MED SNURREVAD: Snurrevaden settes ut ved å kaste ei bøye med et langt vadtau. Tauet settes ut i en lang bue, før selve nota. I andre enden av nota, er et tau som man sleper tilbake til den første bøya. Båten tar ombord bøya, og begynner å slepe snurrevaden etter seg. Etter en stund vil buen som ble satt på tauene strekke seg ut, og nota får mindre åpning. Når tauene har kommet helt sammen, begynner de å sveive inn snurrevaden. Hele operasjonen tar rundt én time.

Håvard Sæbø

SE TORSKEN: Like over bunnen på 50 favner, er det en stor stim med skrei. Når de ser fisken, kaster de snurrevaden. Men det er ikke alltid man kan stole på teknologien. En gang fikk de rekordstor fangst på 30 tonn i ett kast, uten at de så en eneste fisk på loddet.

SE TORSKEN: Like over bunnen på 50 favner, er det en stor stim med skrei. Når de ser fisken, kaster de snurrevaden. Men det er ikke alltid man kan stole på teknologien. En gang fikk de rekordstor fangst på 30 tonn i ett kast, uten at de så en eneste fisk på loddet.

Håvard Sæbø

DEMRINGSKASTET: På det første kastet, fikk Storstein posen full. 11 tonn er bra på ett kast, og når prisen er 34 kroner kiloen, blir det penger av det også. Storstein har en kvote på 245 tonn. Per Arne Johannesen hiver inn store mengder skrei utenfor Henningsvær i Lofoten.

DEMRINGSKASTET: På det første kastet, fikk Storstein posen full. 11 tonn er bra på ett kast, og når prisen er 34 kroner kiloen, blir det penger av det også. Storstein har en kvote på 245 tonn. Per Arne Johannesen hiver inn store mengder skrei utenfor Henningsvær i Lofoten.

Håvard Sæbø

GAFFA OG GLADPACK: Det er mange utfordringer som dukker opp på en helt ny båt. Falsk luft på vakuumsugeren, blir fikset med en halv rull gladpack. I løpet av dagen gikk det også med noen meter gaffateip til provisoriske reparasjoner. Erlend Andre Johannesen henger utenfor ripa sammen med skipperen Arve Guttelvik.

GAFFA OG GLADPACK: Det er mange utfordringer som dukker opp på en helt ny båt. Falsk luft på vakuumsugeren, blir fikset med en halv rull gladpack. I løpet av dagen gikk det også med noen meter gaffateip til provisoriske reparasjoner. Erlend Andre Johannesen henger utenfor ripa sammen med skipperen Arve Guttelvik.

Håvard Sæbø

SUGD OM BORD: En vakuumpumpe suger skreien opp på dekk og ned i fabrikken.

SUGD OM BORD: En vakuumpumpe suger skreien opp på dekk og ned i fabrikken.

Håvard Sæbø

KOMPISREDNING: Nabobåten har fått problemer med hydraulikken, og må gi fra seg fangsten til Storstein, før de setter kursen mot land for reparasjon. Per Arne Johannesen fanger tauverket.

KOMPISREDNING: Nabobåten har fått problemer med hydraulikken, og må gi fra seg fangsten til Storstein, før de setter kursen mot land for reparasjon. Per Arne Johannesen fanger tauverket.

Håvard Sæbø

ALARMEN GÅR: Arve Guttelvik måtte ta mange telefoner til diverse utstyrsleverandører i løpet av dagen. Vannalarmen gikk uavlatelig og en rull på triplexen hengte seg opp i revers. – Bruksanvisningen? Den er på engelsk, og jeg er norsk. Skjønner du utfordringen, spør Arve, mens Per Arne Johannesen holder kontakt med andre båter for å høre hvordan det går med fangsten.

ALARMEN GÅR: Arve Guttelvik måtte ta mange telefoner til diverse utstyrsleverandører i løpet av dagen. Vannalarmen gikk uavlatelig og en rull på triplexen hengte seg opp i revers. – Bruksanvisningen? Den er på engelsk, og jeg er norsk. Skjønner du utfordringen, spør Arve, mens Per Arne Johannesen holder kontakt med andre båter for å høre hvordan det går med fangsten.

Håvard Sæbø

FABRIKKEN: Under dekk blir skreien bedøvd, før den blir bløgget og sendt ned i rommet. I år var det mange feite rugger, som denne på godt over 20 kilo. Den er imidlertid langt unna en kaffetorsk. Siden 1975 har Lofotposten publisert bilder fiskerne sender inn av kaffetorsk over 30 kilo. Belønningen er én kilo kaffe og et kaffetorskdiplom. I 2018 ble det delt ut 348 kilo kaffetorsk-kaffe.

FABRIKKEN: Under dekk blir skreien bedøvd, før den blir bløgget og sendt ned i rommet. I år var det mange feite rugger, som denne på godt over 20 kilo. Den er imidlertid langt unna en kaffetorsk. Siden 1975 har Lofotposten publisert bilder fiskerne sender inn av kaffetorsk over 30 kilo. Belønningen er én kilo kaffe og et kaffetorskdiplom. I 2018 ble det delt ut 348 kilo kaffetorsk-kaffe.

Håvard Sæbø

NYSJARKEN: Man får litt båt og instrumenter for 27 millioner. Arve Guttelvik prøvde seg først som snekker og røkter på havbruk, før han i 2000 begynte som fisker på egen sjark. Siden har det blitt mange båter og større kvoter.

NYSJARKEN: Man får litt båt og instrumenter for 27 millioner. Arve Guttelvik prøvde seg først som snekker og røkter på havbruk, før han i 2000 begynte som fisker på egen sjark. Siden har det blitt mange båter og større kvoter.

Håvard Sæbø

LANGE DAGER: Storstein er først ut og sist inn fra feltet.  Etter nesten 12 timer på havet, er det kø for levering i Henningsvær. Dagens middag med lettsaltet torsk, må derfor vente.  Etter middag blir det mange timer med reparasjoner, før mannskapet kan flate ut i lugaren.

LANGE DAGER: Storstein er først ut og sist inn fra feltet. Etter nesten 12 timer på havet, er det kø for levering i Henningsvær. Dagens middag med lettsaltet torsk, må derfor vente. Etter middag blir det mange timer med reparasjoner, før mannskapet kan flate ut i lugaren.

Håvard Sæbø

SKREIPUMPE: Mannskapet kobler en slange fra rommet i båten, rett inn i mottaket. Siden de leverer levendefanget torsk, får de en litt bedre pris enn de som driver med garnfiske. Torsken blir iset, før den går rett til Gdansk i Polen for videreforedling.

SKREIPUMPE: Mannskapet kobler en slange fra rommet i båten, rett inn i mottaket. Siden de leverer levendefanget torsk, får de en litt bedre pris enn de som driver med garnfiske. Torsken blir iset, før den går rett til Gdansk i Polen for videreforedling.

Håvard Sæbø

GODT SJYVÉR:15-metringen Storstein ved mottaket på Finnholmen etter en god dag på havet.

GODT SJYVÉR:15-metringen Storstein ved mottaket på Finnholmen etter en god dag på havet.

Håvard Sæbø

Flere bildeserier:

Øyvind Sætres bilder fra olje- og gassindustrien berører mange. Se hvorfor

Platearbeidar Jan Ivar Dullum lagar nye og rare saker ved Det Norske Teatret. Sjå kor han kosar seg!

600 bygningsarbeidere feiret Lucia. Sjekk bildene

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss