SOSIALT: Det er avslappet stemning på Blås loftsbar Himmel denne kvelden, og Hannah Mørtl har god tid til kundene.
Erlend Tro Klette
Høflige «rockegubber» er blant bartenderens favorittkunder
I bartenderjobben må man være tålmodig, og høflig – og litt streng, ifølge Hannah Mørtl.
Saken oppsummert
harald@lomedia.no
OSLO: Mørtl er både bartender og tillitsvalgt på konsert- og utestedet Blå i Oslo, og en typisk representant for profesjonen: Hun begynte litt tilfeldig, og gjør noe annet ved siden av. Men hun elsker jobben.
– Jeg begynte i 2020. Jeg skulle studere i utlandet, og da måtte jeg tjene penger, forteller 25-åringen.
Så hun begynte i serveringsbransjen i Sandefjord.
Siden jobbet hun ved siden av musikkstudiene i Frankrike, og siden 2023 har hun jobbet på Blå i 50 prosent stilling.
Ved siden av er hun musiker, blant annet som bassist i «Dreampop»-bandet Glassmanet.
– Det er mange i bartenderyrket som gjør andre ting ved siden av, sier Mørtl.
– Men jeg har veldig yrkesstolthet som bartender også. Vi er en viktig del av en kultur.
– Vi har tariffavtale. Det er ikke så vanlig i denne bransjen, så den er vi veldig stolte av, sier Hanna Mørtl.
Erlend Tro Klette
Bartender
Serverer og ekspederer og sørger for at alt går som det skal på bar.
Har også ansvaret for at baren er ren og ryddig, og ofte varebestilling.
Mange bartendere jobber uten spesiell fagutdanning, men den formelle utdannelsen er eventuelt som servitør.
Erfarne gubber
Magasinet møter Mørtl på vakt, så samtalen blir litt springende innimellom servering og småprat med kundene.
For menneskekontakten er kanskje den aller viktigste delen av yrket.
– Man må være ganske sosial i denne jobben, forteller hun.
Men her er noen av tingene vi også lærer om utelivet anno 2025:
• Det er en ny generasjon som ble utelivsklare under pandemien, og dermed mangler litt trening i baratferd. Så den er under opplæring.
• Den eldre generasjonen («rockegubber», i Mørtls terminologi) er derimot godt trent, og blant favorittkundene. («De drikker mye, tåler mye, og er høflige.»)
• Det går mest i øl blant norske kunder, men innimellom farer en motedrinkfarsott over landet. Det var Cosmopolitan da «Sex and the City» var på topp, og nå er det Amaretto sour. («Men ingen jeg har snakket med vet egentlig hvorfor, og hvor det kommer fra»).
• Og det er lett å gjennomskue hvem som drikker det av motegrunner. («Vi har det ikke her, og når vi forteller det, så er det rett over på vodka og Red Bull …»)
• Det er forskjell på både arbeidsforhold, kleskode og alkoholkultur på norske og franske serveringssteder:
– Det er derfor vi må være litt strenge også i denne jobben, på grunn av de norske alkoholreglene.
– Men ellers er forholdene mer avslappet enn i Frankrike. Vi går kledd som vi vil, for eksempel.
EVIG MOTE: Motedrinker kommer og går, men halvliteren med øl er og blir klassikeren på norske barer.
Erlend Tro Klette
Samhold og tariff
Hannah Mørtl er alene på vakt den tidlige kvelden Magasinet er innom, men det skjer ganske sjelden, forteller hun.
– Og det er bra. Det kan jo være ubehagelig å jobbe alene sent på kvelden.
Dessuten går hun jo da glipp av det gode arbeidsfellesskapet på Blå, der man på store arrangementer kan være opptil 14 stykker på jobb, inkludert en «trivselsvakt».
– Det er veldig bra samhold blant folkene som jobber på gulvet her. Og så har vi tariffavtale. Det er ikke så vanlig i denne bransjen, så den er vi veldig stolte av, sier Hannah Mørtl.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.